۲۵ حقیقت باور نکردنی در مورد ملکه الیزابت دوم که احتمالا نمی دانستید

شاید ملکه الیزابت یکی از معروف ترین شخصیتای شناخته شده جهان باشه که زندگی به دور از هیاهو و جنجال رسانه ای داره.
ایشون ۶۵ ساله که عنوان ملکه بریتانیا رو یدک میکشه و به یکی از مشهورترین شخصیتای روی این کره خاکی تبدیل شده اما با احتمال خیلی کم از خود صحبت کرده و خیلی کم با رسانه ها مصاحبه می کنه.
بیشتر مردم اونو با چهره مصمم و بدون احساس و کلکسیون بی انتهای کلاه هاش می شناسن.

اون هیچ وقت به مدرسه نرفته

اما این موضوع بدین معنی نیس که اون تحصیلاتی نداشته. الیزابت (که در دوران کودکی به اون «لیلی بِت» (Lilibet) گفته می شد) به وسیله معلم خصوصی در خونه آموزش داده می شد.
این موضوع در مورد آبجی کوچکتر اون پرنسس مارگارت هم صدق می کنه.

اون و خواهرش یه بار به صورت ناشناس تو یه جشن همگانی در خیابونای لندن شرکت کردن

الیزابت و مارگارت در هشتم ماه می سال ۱۹۴۵ با اجازه پدر و مادر خود در جشنای خیابانی مربوط به پایان جنگ جهانی دوم در خیابونای لندن شرکت کردن. ملکه الیزابت این تجربه رو یکی از به یاد موندنی ترین لحظات زندگی خود می دونه. ایشون در سال ۱۹۸۵ در مصاحبه با تلویزیون بی بی سی در این باره اینجور گفت: ” به یاد دارم که مردم زیادی بازوهایشان رو در هم گره کرده بودن و از خیابون وایت هال (Whitehall) عبور می کردن، هممون خوشحال بودیم و احساس آرامش می کردیم”.

این ماجراجویی الیزابت و مارگارت در فیلمی با عنوان «شب خونواده سلطنتی در بیرون از خونه» (A Royal Night Out) به تصویر کشیده شد.

تاج ملکه در روز عروسی اش ترک برداشت

بعد از اون که تاج سلطنتی الماس نشون ملکه در روز عروسی اش ترک برداشت از جواهرساز سلطنتی خواسته شد که هر چی سریع تر در محل حضور یافته و اونو تعمیر کنه اما دست اندرکاران مراسم عروسی موفق شدن تاج رو واسه مراسم آماده کنن.

 ملکه الیزابت در واقع با شوهرش نسبت خانوادگی داره

ملکه الیزابت و شوهرش فیلیپ در واقع نسبت فامیلی با هم دارن. الیزابت از نسب بابایی خود به ملکه ویکتوریا می رسه و فیلیپ هم از طرف مادرش به ملکه ویکتوریا وصل می شه.
فیلیپ در واقع به خونواده سلطنتی یونان و دانمارک تعلق داره اما بعد از ازدواج با ملکه الیزابت از همه عناوین خود بیخیال شد.
این دو حالا بیشتر از ۶۹ ساله که در کنار هم هستن.

ملکه الیزابت سالی دو بار تولدش رو جشن میگیره

تاریخ تولد حقیقی ملکه ۲۱ آپریله اما بریتانیاییا به طور رسمی تولد ایشون رو در روز ۱۱ ژوئن جشن می گیرن. شاهان و ملکهایی که تولد اونا در روزای سرد سال اتفاق افتاده معمولاً تولد خود رو تو روزهایی که هوا بهتر بوده و شرایط واسه جشن عمومی آماده باشه جشن می گیرن. از این رو جشن تولد رسمی ملکه الیزابت هر سال در ماه ژوئن برگزار می شه.

زمان زمامداری ملکه الیزابت اونقدر طولانی بوده که در زمان تاجگذاری ایشون ۸۰ درصد ساکنان الان قلمرو حکومتش به دنیا نیامده بودن

خیلی از مردم بریتانیا کسی غیر از ملکه الیزابت رو در راس سلطنت کشور خود تجربه نکردن: ۸۱ درصد از ساکنان الان بریتانیا در زمان تاجگذاری ملکه هنوز به دنیا نیامده بودن. اون یهو بعد از مرگ پدرش در سال ۱۹۵۲ به جای ایشون به تخت نشست و حالا در سن ۹۰ سالگی طولانی ترین دوران زمامداری رو در جهان در اختیار داره.

ملکه الیزابت در طول دوران ۶۵ ساله سلطنت خود ۱۴نخست وزیر بریتانیا و ۱۳ رییس جمهور آمریکا رو گذرونده

ملکه الیزابت بیشتر از ۳۰ سگ نژاد کورگی (corgi) داره

پدر ملکه الیزابت اولین سگ نژاد کورگی رو در سال ۱۹۳۳ به خونواده سلطنتی آورد. در اون زمان این سگ به عنوان هدیه تولد ۱۸ سالگی الیزابت بهش داده شد و اون این سگ رو سوزان نامید. خیلی از سگای نژاد کورگی ملکه از نوادگان سوزان هستن.

علاوه بر این ملکه یه نژاد به طور کاملً جدید به نام دورگی (dorgi) رو تولید کرده که از آمیزش بین نژاد کورگی و نژاد داچشاند (dachshund) بدست اومده.

ملکه الیزابت مالک همه قوها و دلفین هاییه که در آبای بریتانیا شنا می کنن

از قرن دوازدهم، پادشاهی انگلستان مالکیت همه قوهای موجود در امپراطوری بریتانیا رو از اون خود دونسته و اونا رو نماد ظرافت و زیبایی و البته خوشمزگی نامید. ملکه امروز از گوشت این قوها استفاده نمی کنه اما در واقع هنوز  هم مالک همه قوهای کشوره. هر ساله یکی از آدمایی که بهش «علامت گذار قوهای ملکه»  (Queen’s Swan Marker) می گن قوهای رودخانه تیمز رو شمارش و علامت گذاری کرده و وضعیت سلامتی اونا رو بررسی می کنه.

علاوه بر این براساس قانونی که در سال ۱۳۲۴ به تصویب رسیده ملکه مالکیت ماهیای سلطنتی رو هم در اختیار داره یعنی همه موجودات دریایی کشور مثل ماهی خاویار، دلفین، وال و گراز دریایی به ملکه تعلق دارن.

ملکه الیزابت از زمان تاجگذاری تا حالا بیشتر از ۲۶۰ سفر خارجی داشته

امروزه ملکه کمتر به بیرون مرز کشور سفر می کنه اما این معنیش این نیس که ایشون علاقه ای به سفر نداره. براساس گزارش روزنامه تلگراف ملکه در سال ۲۰۱۵ بیشتر از ۳۴۱ قرار ملاقات داشته که از همه قرارهای شاهزاده هَری، شاهزاده ویلیام و کَیت روی هم بیشتر بوده.

ملکه الیزابت ثروتمنده اما با ثروتمندترین شخص بریتانیا فاصله زیادی داره

مقداری از هزینه های خونواده سلطنتی از راه مالیاتا تامین می شه اما بخش بزرگ این هزینه ها رو املاک تحت مالکیت این خونواده تامین می کنن. ثروت شخصی ملکه بیشتر از ۴۱۴٫۷ میلیون دلار برآورد می شه.
هر چند این مبلغ بسیار زیاد به نظر می رسه اما در دو سال گذشته ملکه در میان فهرست ۳۰۰ نفره ثروتمندترین بریتانیاییا در روزنامه ساندی تایمز جایی نداشته.

مطلب دیگر :   ۹ هنرنمایی عجیب و جالب که با بادکنک انجام شده اند

ملکه الیزابت یه دستگاه خودپرداز شخصی در کاخ باکینگهام داره

این دستگاه خودپرداز به وسیله بانک کوتس (Coutts) که از معتبرترین بانکای بریتانیا هستش واسه ملکه نصب شده.

ملکه مجبور نیس مالیات بپردازه اما بهتر می دونه مانند هر شهروند بریتانیایی دیگه مالیات خود رو پرداخت کنه

خونواده سلطنتی اجباری واسه پرداخت مالیات نداره اما ملکه الیزابت از سال ۱۹۹۳ به طور داوطلبانه مالیات خود رو پرداخت می کنه.

ملکه الیزابت یه پیغام به ماه فرستاده س

قبل از سفر فضاپیمای آپولو ۱۱ به کره ماه در سال ۱۹۶۹، از تعدادی از رهبران جهان دعوت شد که یه پیام خیرخواهانه نوشته و این پیاما به شکل یه لوح سیلیکونی به فضا منتقل شدن. این لوح در روی سطح کره ماه نصب شده و هنوز سالم مونده. رسیدن آرمسترانگ (Neil Armstrong) و باز آلدرین (Buzz Aldrin) این لوح رو درست در کنار پرچم آمریکا در سطح کره ماه نصب کردن.

ملکه الیزابت در پیام خود اینجور نوشته: ” من از طرف مردم بریتانیا، علم و جربزه کسایی که باعث شدن آدم پای در کره ماه بزاره رو ارج می نهم. امیدوارم که این سفر بزرگ موجب افزایش سطح علم و سلامتی آدمی شه”.

 زندگی ملکه الیزابت در بیشتر از ۱۰۰ سریال، فیلم و برنامه تلویزیونی به تصویر کشیده شده

براساس گزارشا ایشون هر شب قبل از خواب یه لیوان نوشیدنی مینوشه

شاید این موضوع رمز سلامتی ملکه در ۹۰ سال زندگی اش بوده.

ملکه از سال ۱۹۸۹ از یه نوع لاک ناخن استفاده کرده که اتفاقا بسیار ارزانه

ً ملکه از لاک ناخن صورتی کم رنگ سنتی مارک “Essie” استفاده می کنه که قیمت اون تنها ۹ دلاره. براساس گزارشا ایشون از هیچ لاک ناخن دیگری غیر از این مارک و این رنگ استفاده نمی کنه.

ملکه الیزابت نه پاسپورت داره و نه گواهینامه رانندگی و البته به اونا هم احتیاجی نداره

در بریتانیا هم پاسپورت و هم گواهینامه رانندگی با مهر و اجازه ملکه صادر می شن از این رو ایشون به این دو مورد احتیاجی نداره. اما ایشون راننده قهاریه. ملکه یه بار سوار یه لَند روور شد و شاهزاده عبدالله (شاهزاده سعودی) رو به گردش در یکی از املاک سلطنتی خود برد.

براساس گزارشا ملکه از کیف دستی اش واسه منتقل کردن پیام به خدمتکاران و پرسنل خود استفاده می کنه

براساس گزارش روزنامه تلگراف، ملکه از کیفای دستی مطمئن خود به عنوان نشونه ای واسه ترک ملاقاتا یا مراسم خسته کننده استفاده می کنه.
اگه ملکه در حال خوردن شام بوده و کیف دستی خود رو روی میز بزاره بدین معنی میشه که ایشون از خدمتکاران خود می خواد مراسم شام در ۵ دقیقه آینده به اتمام برسه و اگه کیف خود رو روی زمین بزاره بدین معنا میشه که یکی باید بحث ناخوشایندی که در جریانه رو متوقف کنه.

ملکه الیزابت می تونه صدای فرود اومدن جت کُنکورد رو تقلید کنه

ً ملکه الیزابت بسیار شوخ طبعه و توانایی تقلید کردن و ادا در آوردن هم داره.
براساس گزارش روزنامه اسوشییتدپرس، مایکل مون که کشیش مخصوص ملکه الیزابته گفته که :” تقلید صدای فرود اومدن کنکورد یکی از بامزه ترین صحنه هاییه که هر شخص می تونه ببینه”.

اون یه بار گروهی از گردشگرانی که اونو نشناخته بودن دست انداخت

شاید چهره مصمم و به دور از احساس ملکه رو در همه عکس هاش دیده باشین اما در واقع ملکه بذله گوه. یکی از محافظین قبلی ملکه به یاد می آورد که روزی گروهی از گردشگران در عمارت بالمورال ملکه رو که در اون هنگام یه روسری به سر داشت نشاخته بودن.

اون جماعت از ملکه پرسیدن که امکان داره ملکه رو دیده باشن و اون در جواب گفت: “نه” و در حالی که به یه افسر پلیس اشاره می کرد گفت: “اما اون دیده”.

ملکه الیزابت از نام خانوادگی خود استفاده نمی کنه

لقب رسمی ملکه «الیزابت دوم، به مرحمت خدا، ملکه بریتانیا و ایرلند شمالی و دیگه سرزمینای خود، رهبر کشورای مشترک المنافع، مدافع دین» است و ملکه احتیاجی به اسم خانوادگی نداره.

دیگر اعضای خونواده سلطنتی می تونن نام خانوادگی خود رو از بین چندین گزینه قابل قبول انتخاب کنن.

ملکه الیزابت نمی تونه به دادگاه احضار شه خواه به عنوان متهم و یا تماشاگر

ملکه بودن آزادیای بسیاری بهش داده با این وجود ملکه نمی تونه از قدرت خود سوء استفاده کنه.
هر چند کسی نمی تونه ملکه و خونواده اش رو محاکمه کنه اما اونا هم مجبور به رعایت قوانین حاکم بر کشور هستن.

ملکه یه آپارتمون لوکس در نیویورک سیتی خریداری کرده

در سال ۲۰۱۵، ملکه الیزابت یه آپارتمون سه خوابه رو در شهر نیویورک سیتی و در نزدیک مقر سازمان ملل به قیمت ۷٫۹ میلیون دلار خرید. این آپارتمون ۳٫۰۰۰ فوت مربع مساحت داشته و به وسیله یه معمار بریتانیایی که قبلاً به وسیله ملکه به مقام شوالیه ای رسیده ساخته شده.

ملکه هر ساله لیستی از هدایایی که آدما بهش دادن رو منتشر می کنه

هر ساله خونواده سلطنتی گزارشی با جزییات کامل رو از هدایایی که سال گذشته از مردم و رهبران و هیئتای سیاسی گرفتن منتشر می کنن. آخرین فهرست ارائه شده به وسیله ملکه الیزابت شامل تعدادی جواهرات بود. خونواده سلطنتی اجازه دارن که از هدایایی که به اونا داده شده استفاده کنن اما در واقع صاحب این هدایا نیستن. این هدایا جزیی از کلکسیون سلطنتی بوده که در پیش ملکه به امانت گذاشته شدن.