روز شعر و ادب فارسی؛ سالروز درگذشت شهریار، شاعر ایرانی

روز بیست و هفتم شهریور ماه، سالروز درگذشت شهریار، شاعر ایرانی، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ملی شعر و ادب، نامیده شده.

این موضوع رو اولین بار علی اصغر شعر‌دوست، نماینده اسبق مردم تبریز، به مجلس پیشنهاد کرد. ایشون، دلیل پیشنهاد خود رو بی توجهی به شعر شمرده که یکی از مهم‌ترین وجوه هنر و حافظه تاریخی ملت ایرانه.

اون، در مورد انتخاب این روز، چنین بیان کردهه: شهریار هم از نظر توانائی ادبی، در میدون‌های جور واجور شعر مثل قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی طبع‌آزمائی کرد و هم، با مردم زیست. بخاطر این شاید بشه ایشون رو شاعری کم مثل نامید.

هم چنین، علی اصغر شعر‌دوست دلیل دیگر پیشنهاد خود رو برای این روز، معاصر بودن شهریار قلمدادکرد که بحق انتخاب شایسته ای بوده.

سید محمدحسین بهجت تبریزی در سال ۱۲۸۵ خورشیدی دیده به جهان گشود و در سال ۱۳۶۷ درگذشت. این شاعر شناخته شده ایرونی، اهل تبریز بود و به زبون‌های ترکی آذربایجانی و فارسی شعر سروده س.

شاید بشه گفت، مهم‌ترین اثر شهریار منظومه حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) است که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌رود. جالبه بدونین که این مجموعه، به عنوان شعر مدرن شناخته می شه و به بیشتر از ۸۰ زبون زندهٔ دنیا ترجمه شده.

جالبه بدونین که شهریار بیشتر در مورد سرودن غزل معروفیت داشت و از جمله غزل‌های معروف اون می‌توان به «علی ای همای رحمت» و «اومدی جانم به قربانت» اشاره کرد.
نامبرده  اولین شعر خود رو در چهار سالگی به زبون ترکی آذربایجانی سرود. مطمئنا سرایش این شعر بچه گونه، دلیل نبوغ و قریحه عجیب اون بود.

استاد شهریار توضیح حال دوران کودکی خود رو در اشعار ترکی اش بسیار قشنگتر، موثر و روان به تصویر کشیده.

سید محمدحسین بهجت تبریزی در مدرسه دارالفنون تهران درس خونده و تا سال آخر پزشکی تحصیل کرد.
ایشون هم اینکه دوره های انترنی خود رو هم در چند درمانگاه گذروند. اما به دلیل عشق و ناراحتیای به وجود اومده به وسیله اون، از ادامه تحصیل محروم شد.
اون چند سال در اداره ثبت اسناد نیشابور و مشهد خدمت کرد و در سال ۱۳۱۵ به بانک کشاورزی تهران منتقل شد.

مطلب دیگر :   ۲۵ حقیقت باور نکردنی در مورد ملکه الیزابت دوم که احتمالا نمی دانستید

شهریار در تبریز با یکی از بستگان خود ازدواج کرده و نتیجه این وصلت، دو دختر به اسمای شهرزاد و مریم و یه پسر به نام هادیه. از دوستان مرحوم شهریار میشه به رحوم استاد صبا، استاد نیما، فیروزکوهی، تفضلی، سایه وزاهدی اشاره کرد.

استاد شهریار در کنار بچه هاش

اشعار اولین شهریار بیشتر بزبان فارسی سروده شده.
شهریار خود میگه وقتی که اشعارم رو واسه مادرم می خوندم ایشون به طعنه می گفت: «پسرم شعرهای خودتو به زبون مادریت هم بنویس تا مادرت هم اشعارت رو فهمیده باشه!» همین امر موجب شد تا شهریار طبع خود رو در زبون مادریش هم بیازماید و یکی از بدیعترین منظومهای مردمی جهان سروده شه.

منظومه «حیدر بابا سلام» در سال ۱۳۲۲ منتشر شد واز لحظه نشر مورد استقبال قرار گرفت. هنرمند موردبحث در سرودن این منظومه از ادبیات ملی آذربایجان الهام گرفته. هم اینکه لازمه بدونین که این منظومه در بیشتر دانشگاه های جهان از جمله دانشگاه کلمبیا در آمریکا‌آمریکا مورد بحث رساله دکترا قرار گرفته و بعضی از موسیقیدانان مثل هاژاک آهنگساز معروف ارمنستان آهنگ جالبی بر اون ساخته.

جالبه بدونین که عشق نا فرجام زمینی استاد شهریار، بال پرواز اونو به سمت عشق نامحدود آسمونی می گشاید. اینطوری که در شعرش میگه:

قفسم ساخته و بال و پرم سوخته ان

مرغ رو بین که هنوزش هوس پروازه!

در آخر هم اشاره کنیم که در سال ۱۳۸۴ مجموعه تلویزیونی شهریار به کارگردانی کمال تبریزی ساخته و در سال ۱۳۸۶ از راه شبکه دوم سیما به نمایش درآمد. در این مجموعه جلوه‌هایی از زندگی این شاعر به تصویر کشیده شده‌است. البته این فیلم اعتراض دختر شهریار، «مریم بهجت تبریزی» همراه بود که می گفت «نود درصد سریال شهریار ساختگیه». ای در حالی بود که پسر شهریار «هادی بهجت تبریزی» عقیده داره: «این سریال در کلیات هیچ مشکلی نداشت و در جزئیات هم دست هنرمند بازه که تغییراتی رو بوجود آورد تا مجموعه واسه مخاطب جذابیت داشته باشه».