۱۰ روش موثر دفاع شخصی که می توانند زندگی شما را از خطر جدی نجات دهند

خیلی از آدمایی که زندگی طبیعی داشته و برابر قانون رفتار می کنن معمولاً احتیاجی به یادگیری فنون دفاع شخصی ندارن. اما این که شخصی تو یه محله پرخشونت زندگی نمی کنه و یا عموماً با افراد ناجور و خلافکار دوستی نداره به این معنی نیس که اون هیچ وقت در موقعیتی گرفتار نمیشه که لازم باشه از جون خود و خونواده و اطرافیانش دفاع کنه.

سناریوهای خطرناکی که در اونا شما مجبور میشین از خود دفاع کنین معمولاً به صورت یهویی و یهویی رخ میدن بدون این که اخطاری به شما داده شه و واسه این موضوع آمادگی داشته باشین. اگه شما از قبل واسه دفاع از خود در اینجور شرایطی آماده نشده باشین مطمئنا نمی تونی عکس العمل مناسبی در روبرو شدن با فرد یا افراد مهاجم از خود نشون بدین و آسیب می بینین.

۱- چیجوری از دست مهاجمی که قصد خفه کردن شما از جلو رو داره خلاص شید؟

یکی از محتمل ترین سناریوها در این مورد اینه که مورد حمله مستقیم و یهویی مهاجم قرار بگیرین طوری که فرد مهاجم قصد کنه از روبرو گلوی شما رو فشرده و خفه کنه.
این سناریو بسیار خطرناکه و با کمی فشار مهاجم می تونه در عرض کسری از دقیقه شما رو خفه کرده یا دستکم واسه یه مدت شما رو بیهوش کنه و از پای دربیاورد که در هر صورت خسارات و صدماتی رو واسه شما به دنبال داره.
پس باید واسه نشون دادن یه عکس العمل موثر و سریع در صورت اتفاق افتادن اینجور سناریویی آماده باشین.

روش دیگه این میشه که کف دست هاتون رو به روی هم بذارین یا اینکه مشتتون رو گره کرده و در کف دست دیگه قرار داده و با سرعت و فشار زیاد دستایی که قصد خفه کردن شما رو دارن رو به سمت بالا پرتاب کنین. با این کار مهاجم دیگه نخواد تونست گردن شما رو فشار دهد و در موقعیتی قرار میگیرین که می تونین نقاط حساس بدن اونو مورد حمله بذارین.

۹- چیجوری از دسته کلید خود به بهترین شکل به عنوان یه وسیله دفاع شخصی استفاده کنین؟

خیلی از افراد، مخصوصا در کشورایی که حمل اسلحه ممنوعه، افراد هیچ سلاحی رو با خود حمل نمی کنن و آنایی که اسلحه حمل می کنن هم امکان به کار گیری دسته کلید واسه دفاع از خود رو مسخره می دونن. اما نکته مهم در مورد دسته کلید اینه که هر کسی معمولاً یه دسته کلید همراه خود داره و فلزیه و با وجود دندانه های تیزی که داره در هر لحظه میشه از اون واسه دفاع از خود و وارد کردن ضربه به افراد مهاجم استفاده کرد.

البته ممکنه خیلی از آدما به کار گیری دسته کلید موقع خطر رو مورد توجه قرار دادن اما نمی دونن که چیجوری باید از این وسیله به بهترین راه و به درستی واسه دفاع از خود استفاده کنن. از این رو باید بدونین که در صورت آشنا نبودن با روش دفاع از خود با کلید نه فقط به مهاجم هیچ آسیب ای وارد نمی کنین بلکه به احتمال فراوون به خود آسیب خواهید رساند.

بهترین روش به کار گیری کلید واسه دفاع اینه که اونو به صورت عمودی در بین دو انگشت قرار داده و به حالت یه مشت تقویت شده اونو به سمت مهاجم نشونه بگیرین. مشکل این روش اینه که در اینجور حالتی کلید ثبات زیادی در بین انگشتان شما نداره و ممکنه در بین ضربه زدن به سمت دست شما برگشته و به خودتون آسیب برسونه. مشت کردن و قرار دادن کلید در بین انگشت اشاره و شست که در ویدیو نشون داده شده روش موثرتری میشه. اگه یه دسته کلید با دو کلید همراه خود دارین می تونه یکی رو در داخل مشت خود بذارین تا قدرت بیشتری به کلید حمله کننده داده باشین.

در آخر این که قرار دادن کلید در بین انگشتان در حالی که دستتون رو گره کردین روشیه که معمولاً همه آدما به اون روی میارن اما قرار دادن حلقه دسته کلید یا سر کلید در درون کف دست می تونه قدرت مضاعفی به ضربه شما ببخشد.

۸- چیجوری از حمله از پشت موسوم به «آغوش خرس» خود رو نجات بدین؟

وقتی که کسی قدرت بدنی بیشتری نسبت به شما داره و از پشت دست هاش رو در کمر و یا قفسه سینه شما قفل می کنه، خلاص شدن شما از دستان پرقدرت اون بدون دونستن چند روش استادانه غیرممکن میشه. این روش از راه های مورد علاقه افراد زورگیره که با به کار گیری عامل غافل گیری قربونی رو در موضع ضعف قرار میدن و با به کار گیری راه «آغوش خرس» دستان قربونی رو از کار انداخته و ایشون رو تسلیم می کنن. واسه خلاص شدن از این تله باید برتری که مهاجم در اینجور شرایطی بر شما داره رو خنثی کرده و اونو به خودش برگردونین طوری که خود گرفتار فوت وفن خطرناکش شه.

۷- چیجوری از دست کسی که می خواد شما رو از پشت خفه کنه خلاص شید؟

این روش یکی دیگه از راه هاییه که زورگیرها واسه دزدی و کتک زدن قربانیان خود مورد استفاده قرار میدن.
و اگه مهاجم این روش رو خوب بلد باشه به سرعت کار رو تموم کرده و قائله به نفع ایشون تموم میشه. واسه قربونی، اینجور حمله ای خیلی با اهمیته که اصول مقابله با اونو یاد گرفته باشه. هرچند روش ها و عقاید متفاوتی در مورد مقابله با اینجور حمله ای هست اما بهترین روش واسه خلاص شدن از حلقه کشنده دستای مهاجم دور گردن اینه که در اول حمله مهاجم و قبل از اون که فشار اون روی گردن شما به بیشترین حد برسه عکس العمل نشون داده و نذارین فشار دستان اون به مرحله ای برسه که بیهوش شید.

بهترین روش مقابله با اینجور حمله ای اینه که تا جایی که امکان داره تلاش کنین چانه خود رو در حلقه دستان مهاجم بذارین. این کار باعث می شه که مهاجم امکان بیهوش کردن یا خفه کردن شما در کمترین زمان ممکن رو نداشته باشه.

واسه خلاص شدن از دستان گره کرده مهاجم در ادامه باید از فشار دستان خود به آرنجش استفاده کنین و اونا رو به سمت داخل بکشین. شاید در اول فکر کنین که این کار شرایط رو واسه شما سخت تر می کنه اما با چسبیدن سفت به دستش و فشار دادنشون یه سمت پایین باعث میشین که مهاجم نتونه راه تنفسی شما رو ببنده. اگه به اندازه کافی قدرت داشته باشین می تونین یکی از شونهای خود رو وارد حلقه دستان اون کرده اما این کار اگه قدرت مهاجم زیاد و اندام اون بزرگ باشه خیلی سخت و رقابت برانگیز میشه. هم اینکه می تونین در حالی که آرنجش رو فشار می دید بدن خود رو بچرخونین و حلقه دستان اونو در اثر فشار بدنتون باز کنین.

بعد از این کار بهتره که فرار کنین اما فقط اگه بر مهاجم برتری داشتین می تونین وایس تاده و با اون مقابله کنین.

۶- چیجوری ضربه نزدیک الوقوع مهاجم به صورت خود رو کنترل کنین؟

هر چند در خیلی از فیلمای رزمی می بینین که قهرمون داستان راه همه ضربات حریف رو بسته و یا با مهارت به اونا جاخالی میده اما در همین فیلما هم می بینین که در آخر قهرمون داستان با یه فرد قوی شروری مواجه می شه که دستکم در اول ضربات سختی رو به قهرمون محبوب وارد می کنه.
در اینجور شرایطی قهرمون یکه بزن فیلم هم متحمل ضربات سختی می شه تا این که در آخر بر حریف شرور خود پیروز می شه.
تماشاگران با تماشای این فیلما فکر می کنن که در دنیای واقعی هم مقابله به همین شکله اما در واقعیت به سختی کتک می خورن.

در دنیای مشت زنی حرفه ای، مشت زنان به طور دائم آموزش می بینن که ضربات مهاجم رو با سر خود خنثی کنن و در مواردی هم با فک خود شدت ضربه وارده رو کم کنن. یه مشت زن حرفه ای بعد از چندین سال تمرین سخت با افزایش قطر گردن خود تحمل خود در برابر ضربات مشت حریف رو بالاتر می بره.

واسه کسایی که به دنیای مشت زنی علاقه دارن این موضوع مسلمه که خوردن ضربه مشت حریف پیشگیری ناپذیر و حتمی میشه. اینجوری واسه این که تاثیر ضربات حریف رو کم کنین باید بدن خود رو در مقابل و در راه ضربه حرکت بدین تا آسیب زیادی به بدن شما وارد نشه که در ویدیو به اون اشاره شده.
اگه ضربه مهاجم به سمت صورت شما اومده و راهی واسه جلوگیری از اصابت اون با صورتتون ندارین باید کمی شونِه هاتون رو قوز کرده و چانه خود رو به سمت پایین و داخل بگیرین، زبونتون رو به سقف دهن چسبونده و صورت خود رو در شرایطی بذارین که ضربه حریف به چند سانتی متر بالاتر از ابروی شما برخورد کنه.

مطلب دیگر :   مرگبارترین ماده مخدر دنیا؛ میراث کروکدیل

۵- چیجوری به سرعت مهاجمی که اسلحه در دست داره رو خلع اسلحه کنین؟

در حالی که خیلی از حمله کنندگان زورگیر معمولاً با اسلحه های پر به سراغ طعمه های خود می رن باید روش مقابله با این تهدید رو از قبل بدونین و در برابر اون عکس العمل نشون بدین. اما باید تاکید کنیم که اگه شما با یه اسلحه نشونه گرفته شده روی سر یا صورتتون مواجه شدید نباید تلاش کنین با مهاجم درگیر شید مگه این که اطمینان داشته باشین مهاجم قصد گروگانگیری، آدم ربایی یا حتی کشتن شما رو داره.
تو یه همچین موقعیتی باید تلاش کنین ایشون رو خلع اسلحه کنین.

یعنی اگه فرد زورگیر تنها قصد گرفتن کیف پول شما رو داره بهتره که حرکت اضافه و نادرست ای انجام ندین و بدون تلاش واسه خلع اسلحه کردن، کیف خود رو به اون داده و جانتون رو نجات بدین. نکته مهم تر این که تلاش کنین هیچ وقت پول نقد فراوون همراه خود نداشته باشین چون کارتای بانکی رو می تونین به سرعت باطل کنین. نکته دیگه این که افراد زورگیر معمولاً آدمایی رو قربونی خود قرار میدن که می دونن پول نقد زیادی همراه خود دارن.

به هر حال اگه در شرایطی قرار داشتین که فکر می کردین فرد مهاجم قصد کشتن شما رو داشته و فشار دادن ماشه از طرف اون نزدیک الوقوعه یا این که احتمال دادین ممکنه شما رو دزدیده و به جای خلوتی ببرن بهتره که به فکر خلع اسلحه کردن مهاجم یا حمله کنندگان به صورت حساب شده باشین. همونطور که در ویدیو نشون داده شده بالا نگه داشتن دستان و کشیدن بدنتون به یه سمت می تونه کمک کننده باشه. در این صورت اگه بتونین دستانتون رو به اسلحه مهاجم نزدیک کنین با ضربه زدن به دست مهاجم و پیچوندن اون می تونین اسلحه رو از دست اون خارج کنین. با این کار نه فقط می تونین مهاجم رو خلع اسلحه کنین بلکه ممکنه موفق شید به دست اونم آسیب شدیدی وارد کنین.

۴- چیجوری مچ دستان خود رو ز حلقه دستای قوی مهاجم خارج کنین؟

یکی از روشای عادی حمله کنندگان واسه آسیب رسوندن به شما یا دزدیدن اموالتون اینه که مچ دست هاتون رو بگیرن. این روش واسه کنترل یا کشاندن شما به یه محل خلوت استفاده می شه و مانند روشای حمله دیگه باید با تکنیکای مقابله با این روش هم آشنایی داشته باشین. مهاجمانی که از این روش استفاده می کنن معمولاً از قدرت بدنی بالایی بهره مند بوده و به قدرت خود اطمینان دارن. اما حتی در همین شرایط هم با تکنیکای خاص و حرکات سنجیده می تونین دستان خود رو آزاد کنین.

همونطور که در ویدیو می بینین راه حل اینه که با یه پیچوندن ساده مچ دست می تونین شرایط مهاجم رو واسه گرفتن دستای خود خیلی سخت کنین. در واقع شما باید مچ خود رو به اندازه یه دایره کامل بچرخونین و با این کار امکان گرفتن مچ دست هاتون واسه مهاجم رو به صفر خواهید رساند. این روش اگه مهاجم هر دو مچ یا یه مچ دست شما رو گرفته باشه موثر میشه و بعد از آزاد شدن دست هاتون می تونین فرار کرده یا بسته به شرایط تلاش کنین مهاجم رو از پای درآرین.

۳- چیجوری بدون اسلحه یه مهاجم چاقو به دست رو از خود دور کنین؟

در خیلی از موارد خلاص شدن از دست مهاجمی که چاقو به دست داره سخت بوده و کسی دوست نداره در اینجور شرایطی گرفتار شه.
اما اگه در اینجور شرایطی کمی سریع باشین می تونین وسیله ای در همون دور و بر واسه مقابله با مهاجم پیدا کنین. حتی یه تیکه چوب یا هر وسیله ای که کمی دراز باشه و به آسونی نشکند می تونه وسیله دفاعی خوبی واسه خنثی کردن حمله مهاجم چاقو بدست باشه. با این وجود در بعضی مواقع ممکنه وسیله دفاعی در دور و بر خود نداشته باشین یا مهاجم اونقدر با سرعت و غیرمنتظره و یهویی به شما حمله کنه که فرصت دست بردن به وسایل دفاعی رو نداشته باشین. در اینجور شرایطی باید با به کار گیری علم کافی و مناسب در این بخش و کم کردن مدت زمان عکس العمل خود با تهدید مقابله کنین.

این فوت وفن به شما امکان میده که دستتون رو باز نگه دارین و در این صورت می تونین با دست آزاد خود واسه خلع اسلحه کردن مهاجم تلاش بیشتری داشته باشین و در صورت امکان ضدحمله کرده و به مهاجم ضربه بزنین. اگه چاقوی مهاجم به دست شمام برخورد کنه مهم اینه که دست شما در حالتی قرار داشته باشه که به رگ اصلی دست آسیب ای وارد نشه.

۲- چیجوری خود رو از دست دستبندهای زیپ دار خلاص کنین؟

در روزگار قدیم مردم بقیه رو با به کار گیری طناب و چیزایی مثل این می بستند اما امروزه آدم رباها و دیگه افراد شرور واسه کنترل کردن قربانیان خود از دستبندهای زیپ دار استفاده می کنن. این وسیله واسه آدم رباها بسیار موثره و علاوه بر قیمت ناچیز، حمل و مخفی کردن اونا بسیار راحت بوده و از فلج شدن قربانیانشان هم اطمینان دارن طوری که قربونی هیچ حرکتی واسه خلاص شدن از اون نمی تونه بکنه. اما در واقع پاره کردن این دست بندهای زیپ دار پلاستیکی از اون چیزی که مردم فکر می کنن آسون تره.

شاید به نظرتون غیرمنطقی به نظر برسه اما روش دیگری واسه پاره کردن این دستبندهای پلاستیکی اینه که با به کار گیری دندون تا جایی که می تونین اونو سفت کنین تا بیشتر تحت فشار باشه بعد دست هاتون رو با هم و در کنار هم بالا برده و روی سرتون بذارین و به سرعت اونا رو به سمت پایین روی شکمتون بیارین طوری که آرنج هاتون به سمت بیرون باشه. اگه در اینجور شرایطی به اندازه کافی فشار وارد کنین و دستبند هم به طور کاملً سفت شده باشه می تونین دستبند رو پاره کنین.

۱- چیجوری خود رو از داخل صندوق عقب یه ماشین در حال حرکت نجات بدین؟

البته اگه کسی بخواد شما رو بدزده بهتره تموم تلاشتون رو انجام بدین تا قبل از دیر شدن مانع از این کار شید. اما اگه آدم ربا با قرار دادن اسلحه روی سر یا به هر دلیلی تونست شما رو مجبور به داخل شدن در صندوق عقب خودرو کنه می تونین با انجام چند کار ساده و البته استادانه از صندوق عقب خارج شده و خود رو نجات بدین. خیلی از خودروهای امروزی در داخل صندوق عقب خود یه باز کن امنیتی دارن که واسه مواردی که کسی در صندوق عقب ماشین گرفتار شه تعبیه شده.
پس اگه خوش شانس باشین و آدم رباها این سیستم رو غیرفعال نکرده باشن می تونین از این سیستم استفاده کنین.

اگه خودرو مورد نظر اینجور سیستمی نداشته یا آدم ربا اونو غیرفعال کرده باشه بهتره سراغ نقشه دوم برید که به همون اندازه موثره. اگه دست و پای شما بسته نشده و توانایی حرکت در داخل صندوق عقب رو دارین می تونین خیلی راحت به کابلای چراغ ترمز عقب و دیگه چراغای عقب خودرو دسترسی داشته باشین. اگه در تاریکی قرار داشته و نمی تونین کابلا رو پیدا کنین می تونین چندین ضربه به پشت چراغای عقب وارد کنین. در این صورت می تونین دست خود رو از این مناطق بیرون آورده و با تکون دادن دست راننده خودروهای پشت سر رو متوجه ماجرا کنین.

مطمئنا در اینجور موارد راننده ها یا آدمایی که دستای بیرون اومده شما از دریچه چراغای عقب خودرو رو ببینن خیلی سریعً با پلیس تماس گرفته و یا به شما کمک می کنن. اگه شانسی نداشتید ممکنه خودرو آدم رباها به دلیل خرابی چراغای عقب به وسیله نیروهای پلیس راهنمایی و رانندگی متوقف شده و شما با سر و صدا کردن اونا رو در جریان امر قرار میدید.