عسل مانوکا؛ معجزه‌ای برای درمان زخم‌ها و ترمیم بافتهای مرده پوست

«عسل مانوکا» بیشتر به‌عنوان یه «منبع غنی» حساب می‌شه که واسه مقابله با شکلای جور واجور مریضی‌ها مثل حساسیت‌ها، سرماخوردگی، آنفولانزا، گلودرد، ورم لثه، عفونت زبون کوچیک و تعداد گسترده‌ای از زخم‌ها و جراحات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عسل مانوکا هم اینکه باعث تقویت انرژی، سم‌زدایی سیستم گوارشی، کاهش کلسترول، رفع دیابت، بهتر شدن وضعیت خواب، کاهش ریزش مو، شفافیت پوست و حتی پیشگیری از موخوره می شه.

اینا تموم مواردی هستن که به این ابرغذا نسبت داده می‌شن، اما بعضی از اونا هیچ‌گونه پشتوانه علمی ندارن و بدون سند یا مدرک موثقی، مطرح شده‌ان. این در حالیه که تعدادی از این امتیازات مورد تایید کارشناسان و محققان قرار گرفته‌است.

عسل از زمانای قدیم در درمان شکلای جور واجور مریضی‌ها مورداستفاده داشته و این ادعا رو می‌توان در خیلی از دلایل فرهنگی، مذهبی و پزشکی باقی‌مونده از زمان باستان دید.

از این ماده شیرین خوراکی واسه درمان خیلی از مریضی‌ها مثل مشکلات چشمی، عفونت‌های گلو، معده و روده و هم اینکه مریضی‌های تنفسی استفاده می‌شده‌است. اما به‎طور گسترده در جهت درمان زخم و جراحات پوستی کاربرد داشته.

موارد مصرف عسل دارویی از اواسط قرن بیستم میلادی با ظهور آنتی‌بیوتیک‌های مدرن به‌شدت کم شد.
در اون زمان، جامعه پزشکی غربی عسل رو به‌عنوان یه ماده بی‌اثر و حتی مضر اعلام کرد.
اما ظاهر شدن ویروس‌ها و میکروب‌های قوی (پاتوژن‌ها، در مقابل بعضی از آنتی‌بیوتیک‌های مدرن از خود مقاومت نشون دادن) باعث شد تا روش‌های جانشین واسه مقابله با این پاتوژن‌ها هم مورد بررسی قرار بگیره.

عسل شامل مواد ضد میکروبیه.

الان، خاصیت درمانی عسل واسه ضدعفونی و برطرف کردن زخم‌ها  به طور کامل تایید شده چون شامل مواد ضد میکروبیه. قند فراوون و pH پایین عسل مانع از رشد شکلای جور واجور میکروب‌ها می‌شن. اما بعضی از عسل‌های خاص، بازم به فعالیت‌های ضدمیکروبی خود ادامه میدن تا این عوامل به طور کامل رقیق شده و از بین برن.

گونه‌های جور واجور عسل هم اینکه مقداری پروکسید هیدروژن (آب اکسیژنه) در وقتی تولید می‌کنه که گلوکز اکسیداز (یه جور آنزیم که در تشکیل عسل به وسیله زنبود همکاری داره) با مولکول‌های گلوکز و اکسیژن در آب عکس العمل نشون می‌دهد. پس، وقتی عسل واسه پانسمان زخم مورداستفاده قرار می‌گیرد، رطوبت بافت‌ها رو گرفته و در عکس العمل به اون، آب‌اکسیژنه تولید کرده و در نتیجه موجب از بین رفتن عفونت می‌شه.

ویژگی ضدمیکروبی گونه‌های جور واجور عسل‌ها با همدیگه فرق داره و به نوع گلی که زنبورها واسه جمع آوری شهد اون‌ها می‌پردازند بستگی داره.
با اینکه همه عسل‌ها خاصیت ضدمیکروبی دارن اما این خاصیت در بعضی از اون بیشتره.

فرق عسل مانوکا با بقیه عسل‌ها در چیه؟

عسل مانوکا از شهد گل درختان مانوکا بدست میاد و عنصری اضافه‌تر هم جهت با عکس العمل‌های ضدمیکروبی خود داره.
این فعالیت‌های عجیب به وسیله پروفسوری موسوم به پیتر مولان در کشور نیوزیلند و در دهه ۱۹۸۰ میلادی کشف شد؛ این دانشمند فهمید که فعالیت‌های ضدمیکروبی عسل مانوکا حتی پس از از بین رفتن پروکسید هیدروژن هم باقی‌می‌موند.

روند کشفِ دلیل این چندین سال مسکوت موند، تا اینکه آخرسر در سال ۲۰۰۸ میلادی، دو آزمایشگاه به صورت به طور کامل جداگونه فهمیدن دلیل اصلی این وجود عنصر فعالی به نام متیل‌گلیوکسال (MGO) است. MGO یه ترکیب شیمیاییه که به‌صورت طبیعی در خیلی از مواد غذایی و سلول‌های گیاهی و جانوری روی می‌دهد و خاصیت ضد میکروبی داره.

مطلب دیگر :   باکس آفیس آخر هفته منتهی به ۵ شهریور؛ بدترین رکورد اکران سال ۲۰۱۷

استرالیا دارای بیشتر از ۸۰ گونه مانوکای محلیه. این در حالیه که نیوزیلند فقط یه نوع از این درخت رو در خود داره.
اما ویژگی‌های و خواص عسل‌های حاصله از این درختان به طور کامل مثل یکدیگره.

عسل مانوکا موجب از بین رفتن پاتوژن‌های باکتریال ایجاد‌کننده مریضی می شه.

عسل مانوکا قادر به نابود کردن سوپرباگ‌ها هست؟

خاصیت عسل مانوکا در برابر خیلی از میکروب‌ها، به‌خاص آنایی که عفونت زخم رو دلیل می‌شن مورد آزمایش قرار گرفته و این ماده تونسته مانع از فعالیت پاتوژن‌های باکتریال ایجاد‌کننده مریضی، مثل سوپرباگ‌هایی که در مقابل شکلای جور واجور آنتی‌بیوتیک‌های مدرن مقاوم هستن، بشن.

عسل مانوکا هم اینکه موجب پراکنده و کشته شدن باکتری‌هایی می‌شه که در بیوفیلم‌ها ساکن هستن (اجتماعی از میکروب‌هایی که آشکارا در مقابل آنتی‌بیوتیک مقاوم هستن). از جمله می‌توان به استرپتوکوک‌ها (عامل گلودرد میکروبی) و استافیلوکوک‌ها (عامل اصلی عفونت زبون کوچیک) اشاره کرد.

جالبه بدونین که تا حالا هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر مقاومت باکتری‌ها در برابر عسل و به‌خاص عسل مانوکا وجود نداشته. هم اینکه باید بدونین که اندازه MGO موجود در گونه‌های متفاوت عسل مانوکا با هم فرق داره.
از این رو همه اون‌ها خاصیت برابری در برابر نابود کردن باکتری و میکروب ندارن.

درمان زخم‌های عفونی با عسل مانوکا

همون‌طور که در اول مطلب هم گفتیم این نوع خاصِ عسل حکم مرهم و پانسمان رو داره.
بخاطر این، آزمایشات زیادی هم جهت با اثبات این ادعا انجام شده.

در نتیجه این تحقیقات مشخص شده این ماده خوراکی، بر خلاف خاصیت ضدمیکروبی، در سم‌زدایی و ضدعفونی کردن سلول‌های پستانداران هم نقش داره و موجب حفظ رطوبت محیط جراحت، انجام فعالیت‌های ضد التهابی، کاهش اسکار، کاهش بوی ناخوشایند زخم و تسریع خروج بافت‌های مرده و آلوده از زخم واسه جلوگیری از عفونت می شه.

از این عسل میشه واسه درمان زخم‌ها و جراحات عفونی و غیرعفونی، سوختگی، جای جراحی، زخم پا، زخم‌های به وجود اومده به وسیله ضایعه، زخم مننژیکوکال و برطرف کردن مشکلات جانبی رادیوتراپی استفاده کرد.

تاثیر مصرف عسل مانوکا

خیلی از عسل‌های مانوکا قابل خوردن هستن. اما جالبه بدونین که ویژگی ضدمیکروبی این ماده خوراکی در سیستم گوارش بدن آدم سالم باقی نمی‌موند. از این رو، خوردن اون در اثرات یاد شده در بالا موثر نیس.
اما ویژگی‌هایی درمانی مثل ضد التهاب، آنتی اکسیدان و پروبیوتیکی داره.

قیمت عسل مانوکا در ایران

از اونجا که عسل مانوکا در مناطقی از جنگلای نیوزیلند و استرالیا به وسیله زنبورهای عسل تولید می‌شه و با در نظر گرفتن وارداتی بودن، قیمت تقریبا بالایی نسبت به دیگر عسلا داره که به توضیح زیره:

  • MGO 100 هر کیلو حدود ۶۰۰ هزار تومن
  • ۲۰۰ MGO هر کیلو حدود ۷۰۰ هزار تومن
  • ۳۰۰ MGO هر کیلو حدود ۸۵۰ هزار تومن
  • MGO 400 هر کیلو حدود ۱ میلیون تومن
  • MGO 550 هر کیلو حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومن

عسل مانوکا در فروشگاه های اجناس ارگانیک قابل خریداریه.