سئو (SEO) یا بهینه سازی موتورهای جستجو چیست؟

نگاهی به زندگی خودمون هم که بندازیم می بینیم که تقریبا واسه حل هر مشکلی یا رفع هر احتیاجی، دست به دامان غولی بزرگی به نام گوگل میشیم.

اگه بخوایم از قیمت روز دلار باخبر شیم، خیلی راحت در گوگل کلمه “قیمت دلار” رو جستجو می کنیم و در کسری از ثانیه به نتیجه میرسیم. اگه سوالی ذهنمون رو مشغول کنه به هر روش یا زبانی جستجو میکنیم تا در آخر به جواب میرسیم.

چه بخوایم قبول کنیم چه نه، این گوگله که در آخر راه مناسب رو واسه انجام کاری یا پیدا کردن پاسخی واسه سوال هامون به کمک ما میاد.

پس بیایید ببینیم با چه میشه کرد و چیجوری سئو کنیم!

سئو چیه؟

مدیر عامل MOZ، تعریف سئو رو این جوری بیان میکنه:

سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو، عمل افزایش کمیت و کیفیت ترافیکیه که شما از راه موتورهای جستجو دریافت می کنین.

به زبانی ساده اگه بخوایم بگیم، سئو یعنی هر کاری که شما انجام بدین که سایت شما در جستجو کلمات کلیدی در رابطه، رتبه بالاتری به دست آورد.

نتیجه اونم اینه که ترافیکی مناسب و هدف دار به سمت سایت شما میاد.

سئو چیجوری عمل می کنه؟

شاید تصوری که از یه موتور جستجو مانند گوگل دارین وب سایتیه که شما سوال یا نیاز خود رو در نوار جستجوی اون تایپ می کنین و در کسری از ثانیه هزاران نتیجه از وب سایتای جور واجور نشون می دهد که فقط ۵-۶ نتیجه اول واسه شما کاربردیه و بقیه شاید یافته های کم اهمیت تر هستن که تطابقی دقیقی با خواسته شما ندارن.

وقتی که عبارتی رو در گوگل جست و جو می کنین و در کسری از ثانیه، هزاران نتیجه از وب سایت های جور واجور در یافته های ظاهر می شن.

اما در پشت پرده این یافته های جادویی چه میگذره و چیجوری ترتیب اونا مشخص می شه؟

واقعا صدها عامل جور واجور واسه مرتب سازی یافته های بوسیله موتورهای جستجو درنظر گرفته می شن و اینکه چیجوری تموم این عوامل واسه تموم صفحات وب موشکافی می شن و در آخر خروجی از هزارن لینک به شما نشون داده می شه حاصل از موشکافی الگوریتمای بسیار پیچیده ایه که طی ده ها سال بوسیله بهترین کارشناسان دنیا پیشرفت پیدا کردن تا نیاز مخاطبان رو به بهترین شکل جواب بدن.

اما واسه اینکه رتبه بالاتری در یافته های جستجو داشته باشیم باید از الگوریتمای پیچیده اطلاع داشته باشیم؟

جواب ساده به این سوال خیر است؛ فاکتورهایی زیادی واسه بهبود رتبه و کیفیت صفحات وب وجود دارن که با بهینه سازی اونا میشه بدون اطلاع از جزئیات الگوریتمای جادویی گوگل، رتبه بهتری در یافته های جستجو به دست آورد.

این عوامل به دو بخش کلی درون سایتی (On-Site) و برون سایتی (Off-Site) تقسیم می شن:

سئو درون سایتی (On-Site SEO)

بخش پایه ای و لازم بهینه سازیه که قبل از هر اقدام دیگری باید به طور کامل و اصولی انجام شه تا روند بهینه سازی برون سایتی به مراتب ساده تر شه. سئو On-Site شامل بهینه سازی مجموعه فاکتورهاییه که مستقیما از درون سایت قابل کنترل هستن. این عوامل به طور خلاصه شامل موارد زیر هستن:

  • انتخاب عنوانا و زیر عنوانای مناسب
  • متا تگا
  • محتوای بهینه و ساختارمند
  • URLهای استاندارد
  • ساختار HTML استاندارد
  • به کار گیری attributeای مناسب در تگای HTML
  • رابطه لینکی صفحات داخلی
  • ایجاد دسترسی آسون به تموم بخشای سایت
  • سرعت لود مناسب صفحات
  • طراحی واکنشگرا (Responsive)
  • و …

اگه دوست دارین اطلاعات کامل تری درباره بهینه سازی درون سایتی به دست بیارین مقالات رو بخونین.

سئو برون سایتی (Off-Site SEO)

از اهیمت خاص ای برخورداره (به خصوص در عبارات کلیدی رقابتی) البته یادتون نره که قبل از اون، مرحله اول رو خوب انجام داده باشین.

سئو Off-Site شامل مجموعه فعالیت هاییه که از بیرون واسه اعتبار بخشی یه سایت انجام می شه. تموم کارایی که باعث می شه گوگل بیشتر به سایت شما و محتوای اون اعتماد کنه و در نتیجه امتیاز بیشتری به اون بده.

لینک سازی اصلی ترین فعالیتیه که در همین زمینه انجام می شه. به زبون ساده هر لینک خارجی از بقیه وب سایتا به سایت شما یه رای حساب می شه که به اون اصطلاحا بک لینک می گن. هر چی تعداد رای هاتون بیشتر باشه رتبه بهتری دارید. البته همه رای ها ارزش برابری ندارن. شاید یه لینک به طور کامل خنثی باشه، شاید یه لینک از یه سایت معتبر ارزش بیشتری از صدها لینک از وب سایتای کم اعتبارتر داشته باشن. در عین حال ممکنه یه لینک اثر منفی هم داشته باشه. به طور خلاصه هرچه وب سایتی که به شما لینک میده در رابطه تر و معتبرتر باشه ارزش رای اون بیشتر هستش.

البته لینک سازی روند ساده ای نیس و شامل فاکتورهای زیادیه که در مقالات بعدی به تفضیل توضیح داده می شن.

ابعاد اجرائی درگیر در پروسه سئو (SEO)

روشای جور واجور سئو

این روزا افراد زیادی ادعا می کنن که می تونن سایت شما رو در کلمات کلیدی رقابتی به بالاترین رتبه برسانند، اما روش هدف دار و روش هر کدوم فرق داره و نتیجه بخش بودن اون بسته به علم، تجربه و بودجه تیمیه که پروسه سئو رو انجام میدن؛ روشای جور واجور سئو به سه دسته کلی تقسیم می شن:

سئو کلاه سفید:

همونطور که قبلا گفته شد از نظر گوگل (یا هر موتور جستجو دیگری) یه سایت باید محتوای با ارزش و اعتبار بالایی داشته باشه تا بتونه رتبه بالایی به دست بیاره. گوگل عقیده داره وب سایتی که محتوای با ارزشی داشته باشه کم کم و به صورت طبیعی لینکای خیلی از وب سایتای جور واجور دریافت می کنه و در نتیجه رتبه اون بهبود پیدا میکنه. واقعا در ، لینک سازی به صورتی طبیعیه که فقط به واسطه محتوای مهم اون به دست میاد.

سئو کلاه سیاه:

به زبون ساده اعتبار بخشی جعلی به یه سایت از نظر گوگل کاری غیرقانونی بوده و آدمایی که تلاش کنن با روشای اسپم و جعلی واسه یه سایت لینک بسازن بوسیله گوگل جریمه می شن. دارای تکنیکای پیچیده تری هم هست که شاید بوسیله گوگل قابل شناسایی نباشن ولی این موضوع رو یادتون باشه که گوگل روز به روز هوشمندتر و فریب دادنش هم سخت تر می شه!

سئو کلاه خاکستری:

همونطور که گفته شد سئو کلاه سیاه روش قابل اطمینانی نیس، از طرفی سئو به روش کلاه سفید هم بسیار زمان بر و پرهزینه س. این جاست که معنی سئو کلاه خاکستری مطرح میشه.

در واقع همون سئو کلاه سفیده که اعتبار بخشی ظاهری به طور کامل طبیعی داره ولی واقعا خیلی هم طبیعی نیس. اما مهم اینه که گوگل اون رو طبیعی برداشت می کنه.

به چه دلیل سئو اهمیت بالایی داره؟

  • بیشتر از ۸۰ درصد آدمایی که از موتورهای جستجو استفاده می کنن، هیچ وقت از صفحه اول یافته های بالاتر نمی رن و تلاش می کنن در همون یافته های ابتدایی جواب نیاز خود رو پیدا کنن یا اگه پیدا نکردن عبارت کلیدی دیگری رو امتحان می کنن.
  • تقریبا ۷۲ درصد افراد فقط از بین ۳ نتیجه اول انتخاب می کنن.
  • تجربه نشون داده اگه سایت شما اولین رتبه یافته های جستجو باشه احتمال کلیک کردن مخاطب روی نتیجه شما (CTR) بیشتر از ۲۰ درصد هستش.

نوبت شماس!

تا این جای کار فهمیدیم که سئو چیه و به چه دلیل مهمه. آشنایی کلی با روند سئو یه سایت پیدا کردیم و می رسیم به مرحله مهم اصلی به اسم دست به کار شدن!

  • شمام تصمیم دارین تا سایت خود رو سئو کنین؟
  • یا قبلا این کار رو انجام داده و نتیجه ای نگرفته اید؟
  • شکست شما رتبه نگرفتن بوده یا نه، رتبه گرفتین و بازخوردی براتون نداشته؟

تجربه خودتون رو با ما در میان بذارین تا در مورد اون راهنمایی تون کنیم!

  • Follow

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *