داده‌های ثانویه (Secondary Data) چیست؟

در یکی از مراحل تحقیقات بازاریابی (مرحله۳: نوع و جنس دیتای مورد نیازمون) اشاره کردیم که یکی از شکل های جور واجور داده هایی که می تونیم از مخاطبان مون داشته باشیم، می باشه.

به طور خلاصه و به زبون ساده می توان گفت که:

داده های ثانویه داده هایی ست از جامعه مورد تحقیق مون که قدیم بوسیله شرکت ها و موسسات دیگه به دست آمده و احتیاجی نیس تا ما دوباره اون ها رو به دست بیار.

قبل از شروع تحقیقات و جمع بیاری اطلاعات واسه هر پروسه ، حتما یه سر به تحقیقات قبلی که مستقیما یا غیر مستقیم با تحقیق شما ربط داره بزنین؛ شاید اطلاعات لازم شما رو قبلا کسی به دست آورده باشه تا بتونین در زمان و هزینه صرفه جویی کنین.

مثال: واسه پیدا کردن شماره تلفن رستوران های شهر، شاید فردی قدیم عین این شماره ها رو جمع بیاری کرده باشه. شاید هم تحقیقی در رابطه با نمای ساختمون های شهر، اطلاعات لازم شما رو جمع آوری کرده باشه.

ایراد اصلی تحقیقات ثانویه

بهتره اطلاعات ثانویه یا دست دوم رو از منبع و محقق قبلی اون به این نتیجه رسید کنین. چون که این تحقیقات و اطلاعات بعضی وقتا شامل قفل های امنیتی می باشن؛ یا شاید ممکنه بعد از تموم شدن تحقیقات، اطلاعات رو دست کاری یا غیر مستند کرده باشن تا حقوق محقق ضایع نشه.

کدوم اطلاعات ثانویه به درد تحقیقات بازاریابی ما می خورد؟

شاخصه های مختلفی واسه آزمایش اطلاعات ثانویه هست، از جمله:

  • اطلاعات به دست اومده چقدر واسه شما کاربرد دارن؟
  • صحت اطلاعات چقدره؟
  • وقتی که تحقیقات صورت گرفته (شاید اطلاعاتش قدیمی باشه و شرایط تغییر کرده)
  • می توان اطلاعات رو به تنهایی استفاده کرد یا حتما نیازه تا برنامه، سازمان یا فرد بخصوصی رو واسه تحلیل و رمزیابی تحقیقات، به کار بگیریم؟
  • اطلاعات بر مبنای سنجه های علمی به دست اومده ان یا فقط نظرات شخصی عده ای بوده؟
  • روش جمع بیاری اطلاعات چیجوری بوده؟ داده های بررسی شده بوسیله کی و از چه نظری تحلیل و بررسی شده ان؟
  • اعداد و ارقام داده ها مثل تعداد افراد، اندازه جامعه آماری و… چیجوری و با چه واحدی اندازه گیری یا تخمین زده شده ان؟
  • Follow

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *