داده‌های اولیه یا Primary Data چیست؟

در یکی از مراحل تحقیقات بازاریابی و در بخش نوع دیتای مورد نیازمون، مشخص کردیم که دو نوع داده (داده های اولیه و ثانویه) رو می تونیم جمع بیاری کنیم. در مقاله جداگونه ای، داده های ثانویه رو بررسی کردیم و در این مقاله می خوایم به بررسی بپردازیم.

واسه این که بتونیم تحقیقاتی کامل تر و مستندتر داشته باشیم احتیاج داریم تا در کنار داده های ثانویه، داده هایی اولیه و منحصر به فرد رو به عنوان مکمل تحقیقات مون داشته باشیم.

۶ نوع داده اولیه که باید به دنبالش باشیم

در دسته بندی زیر، بخشی از داده های اولیه رو که ممکنه به اون نیاز داشته باشیم معرفی می کنیم:

  • یه: اطلاعات دموگرافیک و جامعه شناسی محور
  • دو: اطلاعات مبنی بر روان شناسی و مردم شناسی
  • سه: عقاید و عادات رفتاری مخاطبان
  • چهار: سطح آگاهی و اطلاعات مخاطب (بطور مثال در مورد کالا و برند)
  • پنج: نگرانی های فکری موجود در جامعه (به طور مثال موقع خرید کالای شما، واسه مشتریان چه نگرانی و چه مسئله ای رو مخه؟)
  • شش: محرک ها و عواملی که موجب تحریک و ایجاد تمایل در مشتری می شن.

روش های جمع بیاری داده های اولیه

رایج ترین روش های جمع بیاری داده های اولیه، دو روش زیر می باشن:

  • سوال مستقیم
  • مشاهدات

سوال مستقیم (Communication)

روشی که در اون، داده های مورد نیازمون رو از راه طراحی یک یا چند پرسشنامه و درخواست از مشتری واسه پر کردن اون به دست می بیاریم. صحت اطلاعات به دست اومده از این روش با خطا رو به روست؛ اما بازم یکی از راه های اصلی واسه جمع بیاری داده های لازم تحقیقات بازاریابی مون به کار می رود.

روش برخورد فرد سوال گر، بسیار در صحت اطلاعات به دست اومده از این روش موثره و باید تلاش شه تا این کار رو به بهترین افراد و با روابط عمومی بالا بسپاریم.

مشاهدات (Observation)

کلا در و به خصوص تحقیقات اولیه اون، مشاهدات، روشی قابل اطمینان تر اما باهزینه بیشتره. مشاهدات (Observation)، شامل نظارت و ضبط کامل رفتار مصرف کننده ها به طور دقیق و بعد بازسازی و اجرای دوباره اون رفتارها از طریق یه فرد، ربات یا ماشین و مثل ساز واسه تحلیل و بررسی دقیق و ریز رفتار خریداران می باشه.

روش مشاهدات، بسیار زمان بر و دقیق تر از راه سوال مستقیمه.

  • Follow

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *