Comments: 0 Posted by: edame Posted on: نوامبر 13, 2019

چندسالیست که به واسطه قوانین محدود کننده (حجم موتور) حضور خودروهای لوکس پلاک ملی در کشور ما کمتر شده و دست کم این قضیه بعد از تحریمای اقتصادی کرد بیشتری پیدا کرد. هرچند پس از گشایش روابط اقتصادی با غرب تماشاگر عرضه خودروهای لوکس جدیدی هستیم اما بازم قوانین به صورتی چیده شدن که خیلی از خودروهای لوکس امکان عرضه در کشورمون رو ندارن و فقط به خودروهای سازمانی و سیاسی وزارت خارجه و سفارتا محدود شدن.

این وسط اما اجناس شرکت بی ام و آلمان که همیشه با اقبال بسیار خوبی در کشورما همراه بوده و این مسئله در سخت ترین شرایط تحریم هم قابل لمس بوده.

در هر صورت شرکت پرشیا خودرو در دور جدید فعالیتای خود با آخرین پرچمدار سدانای شرکت بی ام و در بازار بشدت محدود و کوچیک خودروهای لوکس حاضر شده.

سری ۷ بی ام و از تک و توک سدانای لوکس بازاره که با موتور ۴ سیلندر به بازار ما راه پیدا کرده. این مدل به صورت اختصاصی واسه بازارهای با گمرکای تعرفه بالا مثل ترکیه و چین به وسیله شرکت مادر در نظر گرفته شده که هرچند از دید فنی به پای مدلای قوی ۶ و ۸ سیلندر نمی رسه اما در هر صورت با این حرکت هوشمندانه بی ام و به بازار با محدودیتای فراوون مثل ایران هم رسیده.

در واقع از دید ارزش گذاری این سری ۷ ارزون ترین مدل در دسترسه. در ادامه با ما همراه باشین تا به بررسی جدیدترین نسل از این سدان باشکوه بپردازیم.

نسل جدید در مونیخ آلمان پرده ورداری شد

بی ام و با هدف رقابت با حریف قدرتمندی مثل مرسدس بنز S کلاس که تبدیل به اولین انتخاب در این سگمنت شده، نسل جدید سری ۷ با کد G11/G12 که ششمین نسل از این خودروه رو در سال ۲۰۱۵ میلادی معرفی و در نمایشگاه فرانکفورت آلمان در برابر دید عموم گذاشت و از اکتبر همون سال هم فروش اون شروع شد.

نسل جدید سری ۷ به سرطراحی نادر فقیه زاده طراحی شده و در ۴ سایت تولیدی این شرکت در آلمان، هند، اندونزی و مالزی تولید می شه.

اولین بی ام و براساس پلت فرم ماژولار OKL

بی ام و سری ۷ نسل جدید اولین محصول این شرکته که به شاسی مجهز به carbon core تجهیز شده. این شاسی با به کار گیری قطعات پلیمری فیبرکربن در ساخت و استواری بخشی استفاده میکرد. مهم ترین دلیل به کار گیری این نوع قطعات، وزن بسیار کمتر و مقاومت پیچشی بیشتر شاسیه.

در آخر وزن سری ۷ در مدل ۷۳۰li در حدود ۱۷۵۵ کیلوگرمه. طول کلی خودرو هم به ۵۲۳۸ mm می رسه و عرض خودرو هم ۱۹۰۲ mmه. در واقع این مدل به نسبت مدل ۷۳۰i از طول بیشتری برخورداره و فضای پای بیشتری رو واسه سرنشینان عقبی جفت و جور می کنه.

زبون طراحی جدید اجناس بی ام و، دست پرورده نادر فقیه زاده

پس از رونمایی از بی ام و سری ۷ تماشاگر طراحی به نسبت مشابه این خودرو با بقیه اجناس این شرکت بودیم که موافقان و مخالفان خود رو داره. از اون جا که امروزه خودروسازان به دلیل تعدد مدلها تلاش در کاهش هزینه تولید اجناس خود رو دارن، بیشتر از قبل تماشاگر تشابهات ظاهری و فنی بین اجناس این شرکتا هستیم که دست طراحان خودرو رو بیشتر از قبل بسته س.

در هر صورت بی ام و به جلو پنجره های کلیوی شکل خود مشهوره و نسل جدید سری ۷ بزرگ ترین جلو پنجره سنتی بی ام و در همه اجناس این شرکت در طول تاریخ رو در نمای جلوی خود می بینه.

چراغای بزرگ LED پیوسته به جلو پنجره، مه شکنای مربعی ۳ تیکه و…از دیگر جزئیات نمای جلوی خودرو هستن. هم اینکه طراحی سپر خودرو با در نظر گرفتن مدل و بسته های اختصاصی بی ام و مثل بسته M می تونه کمی فرق داشته باشه.

تکراری ترین بخش زبون طراحی به واقع نمای بغلی خودروه که طرح کلی اون بسیار مثل سدانای کوچیک تر بی ام و مثل سری ۳ و سری ۵ه و تنها ابعاد قطعات و به کار گیری المان کروم کاری شده در بخش رکاب دربا فرق نسبی بوجود میاره. چرخای ۱۰ پره دوبل به اندازه ۱۹ اینچ رو میشه تنها نقطه قوت طراحی در این بخش گفت.

در نمای عقب خودرو بازم تماشاگر طراحی مشابه سپر عقب با بقیه سدانای بی ام و هستیم اما واسه این که طراحی این بخش هم دچار یکنواختی نشه، قطعه کروم در سرتاسر عرض خودرو کشیده شده و چراغای عقبی رو به هم وصل می کنه. هم اینکه خروجیای اگزوز دوگانه و قطعات کروم کاری شده که دورتادور اونو در بر گرفته از دیگر جزئیات طراحی این بخش هستش.

نمای داخلی؛ سادگی و به کار گیری المانای هوشمندانه

بی ام و همیشه به طراحی اتاقای به نسبت ساده و شسته رفته مشهور بوده و این مسئله حتی در گرون ترین سدان این شرکت هم دیده می شه. حفظ زبون طراحی کلی داخل اتاق و هویت بخشی مثال زدنی این شرکت رو میشه همیشه ستود طوریکه بازم پشت آمپریای اجناس این شرکت ۴ تیکه سنتی طراحی می شن که هرچند در این مدل با تزریق فناوری روز به صورت تموم دیجیتال در مقابل دیدگان راننده قرار گرفته.

کنسول مرکزی هم با زاویه به سمت راننده طراحی شده که این خود یکی از دیگر نکات زبون طراحی اصیل بی ام وه. در هر صورت بی ام و همه اجزا رو باز طراحی کرده. از طرح کلی فرمون خودرو گرفته تا طرح جوی استیک دنده و…این خودرو در دو نسخه ۵ نفره و ۴ نفره در بازار ما حضور داره که در نسخه ۴ نفره که گران تر هم هست کنسول مرکزی تا صندی عقبی خودرو امتداد پیدا کرده و امکانات خاص تری رو واسه سرنشینان عقبی جفت و جور می کنه.

سیستم Gesture control و مقایسه اون با تسلا مدل S رو در این مطلب می تونین به صورت مفصل بخونین.

صفحه نمایش لمسی ۱۰٫۲۵ اینچی هم در بالاترین قسمت کنسول مرکزی قرار گرفته و واسه سرنشینان عقب هم صفحه نمایش پشت صندلیای جلو و تبلت مخصوص واسه کنترل شکلای جور واجور و اقسام سیستمای رفاهی و سرگرمی در نظر گرفته شده.

سیستم تغییر رایحه داخل اتاق هم در این نسل از سری ۷ که بسته به انتخاب مشتری تغییر می کنه هم در نظر گرفته شده. نسل جدید سوئیچ بی ام و هم که مجهز به یه صفحه نمایش لمسیه و قبلا در مدل i8 بی ام و استفاده شد بود هم در این مدل استفاده شده و امکاناتی مثل جابه جای خودرو در پارکینگ به صورت یه ریموت از راه دور، اطلاعاتی مثل اندازه مصرف سوخت، سوخت باقیمونده و…رو به شما ارائه میده.

در آخر نسل جدید سری ۷ به اندازه ای از لوازم و امکانات مختلفی استفاده میکرد که میشه تو یه مطلب جداگونه کامل به اون اشاره کرد، اما در ادامه به مهم ترین موارد می پردازیم.

در بخش امکانات رفاهی و آسایشی میشه به سیستم تهویه مطبوع ۴ منطقه ای، صندلی چرم داکوتا، سقف پانورمیک، تریم مخصوص چوبی، آفتاب گیر برقی صندلیای عقب، فرمون برقی، هدآپ دسیپلی، ترمزدستی برقی، شیفتر دنده، دوربین ۳۶۰ درجه، ۱۲ اسپیکر هارمن کاردون و…اشاره کرد.

در بخش ایمنی هم بی ام و ترمز خودکار در شرایط بحرانی، سنسور پارک سرتاسر بدنه، کیسه هوا پرده ای جلو و عقب، راننده، سرنشینان به صورت کامل (۶ کیسه هوا در کل)، کروز کنترل به طور کامل هوشمند و قابل تطبیق و…اشاره کرد.

قوای محرکه کافی اما نه خیلی برازنده سری ۷

با در نظر گرفتن قوانین محدودیت حجمی، ضعیف ترین نسخه بی ام و سری ۷ در بازار ما حضور پیدا کرده. موتور ۴ سیلندر تویین اسکرول توربو به حجم دقیق ۱۹۹۸cc که با کد B48B20 میگن. این موتور در واقع نسخه ای از همون موتورهای نسل جدید بی ام و سری ۳ و سری ۵ه که بی ام و از اون واسه نسل جدید سری ۷ هم استفاده می کنه.

این موتور توانایی تولید بیشترین حد قدرت ۲۵۴ اسب بخار در بیشترین حد دور ۶۵۰۰ و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور در بازه ۱۵۵۰ تا ۴۴۰۰ rpm رو دارا هستش. جعبه دنده ۸ سرعته ZF هم وظیفه انتقال قدرت به چرخای عقبی رو داره.

سازنده این خودرو مدعیه که مصرف سوخت ترکیبی این مدل تنها ۶٫۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتره و در بخش شتاب گیری هم از سرعت صفر به ۱۰۰ رو در عرض ۶٫۳ ثانیه پر می کنه.

هر چهار چرخ از ترمزهای دیسکی فولادی استفاده میکردن و سیستم تعلیق در جلو از نوع دوبل جناغی و در عقب از نوع آلومینیومی یکدست و چند اتصاله که مجهز به مخازن نیتروژنیه.

تجربه رانندگی با بی ام و سری۷؛ تجلی سواری لوکس و راننده محور

از اون جا که با یه سدان فول اندازه لوکس طرف هستیم، نشستن پشت فرمون این خودرو به خصوص واسه اولین بار می تونه حسی همراه با ترس و استرس داشته باشه. ابعاد بزرگ خودرو و صندلی بزرگ شما رو به شکلی در بر می گرد که مشابه با هیچ کدوم از خودروهای دیگه نیس.

با شروع حرکت اولین موردی که حس می شه اتاق تموم منزوی س که هرگونه سروصدای اضافی رو حذف می کنه تا آرامش سرنشینان حفظ شه.

سیستم تعلیق خودرو هم در مقایسه با نسلای قبلی از تنظیمات جدید استفاده میکرد تا کمترین ضربه رو در بین گذر از دست اندازه ها به کابین خودرو منتقل کنه.

موتور به واسطه جعبه دنده عالی ۸ سرعته ZF، جواب بسیار سریعی به دریچه گاز میده و حس سرزندگی رو به راننده منتقل می کنه.

جدای از مزیت تولید کمتر سروصدای اضافی و همینطور مصرف سوخت کمتر این موتور، هندلینگ بسیار عالی و محشر سری ۷ مخصوصا این مدله.

با در نظر گرفتن این که سری ۷ به صورت کلی سبک وزن ترین مدل در کلاس خوده و نسخه ۷۳۰ هم به واسطه موتور کوچیک تر سبک تر هم شده و این مورد چابکی و هندلینگ بسیار خوبی رو به اون بخشیده، چیزی که از یه بی ام و واقعی انتظار میره.

لاستیکای فاق کوتاه هم چسبندگی بسیار خوبی رو جفت و جور می کنن و فرمون خودرو هم بازخورد بسیار خوبی میده و این مسئله در سرپیچا به طور کامل احساس می شه.

هرچند شتاب گیری خودرو رو نمیشه هیچوقت با نمونه های نسل قبلی که با موتور ۸ سیلندر وارد کشور ما شدن، مقایسه کرد و این مسئله در مقایسه با نسل جدید S کلاس در مدل S500 هم صدق می کنه.

اما با در نظر گرفتن فن آوریای جدید و پیشرفته موتور و جعبه دنده به همراه وزن سبک تر به احتمال بسیار زیاد در مورد شتاب گیری ۷۳۰li از مدل i740 نسل قبل که مجهز به موتور ۶ سیلندر به حجم ۳ لیتر بوده پیشی بگیره.

نسل جدید سری ۷ تنها سدان فول اندازه لوکس بازار ایران

الان بی ام و سری ۷ نسل جدید حریف مستقیمی رو در بازار کشور ما نداره و از اون میشه به تنها گزینه قابل انتخاب یاد کرد. مرسدس بنز S کلاس به دلیل محدودیت حجمی موتور توانایی دریافت پلاک ملی رو نداره و دیگه رقبا هم به کلی در بازار ایران فعالیت خاصی ندارن و تنها زمزمه هایی از حضور اونا شنیده می شه.

در آخر این سدان لوکس آلمانی در مدل ۲۰۱۷ به وسیله نمایندگی اون یعنی پرشیا خودرو از ۵۹۹ میلیون تومن در تیپ Essential قیمت خورده و تا قیمت ۸۳۹ میلیون تومن هم بالا میره.

در آخر نمیشه ایراد و نقصانی به نسل جدید سری ۷ به عنوان گل سر سبد سدانای شرکت بی ام و وارد کرد و از اون جا که بی ام و در بازار جهانی قصد عرضه مدلای کوپه و کانورتیبل با نام سری ۸ رو هم داره ،باید تماشاگر یه رقابت اساسی با بقیه هموطن خود یعنی مرسدس بنز S کلاس باشیم.