آیا قارچ گانودرما برای درمان بیماری‌ های عصبی مفید است؟

آیا قارچ گانودرما برای درمان بیماری‌ های عصبی مفید است؟

 قارچ گانودرما قارچی غیر سمی است که از زمان ‌های قدیم به دلیل توانایی های زیادی که برای ارتقاء سلامتی دارد، به عنوان یک دارو گیاهی در آسیا مورد استفاده قرار می گرفت. تشخیص داده شده است که این قارچ در پیشگیری و درمان فشار خون، فشار خون بالا، بیماری های قلبی، ایدز و … بسیار مفید است.

اصلی ترین ترکیبات فعال بیولوژیکی و دارویی موجود در قارچ گانودرما مربوط به ترکیبی به نام ایزوپرن است که یک ساختار شیمیایی مهم در این قارچ را تشکیل می‌ دهد. در ادامه به شرح اطلاعات بیشتری در این مورد می‌ پردازیم.

تاثیر قارچ گانودرما در درمان بیماری ها

ترکیبات موجود در قارچ گانودرما باعث می شوند که این قارچ دارای طیف گسترده ای از فعالیت های بیولوژیکی از جمله ضد سرطان، ضد فشار خون، ضد HIV-1، آنتی بیوتیک ها، سیستم ایمنی، ضد آندروژن، آنتی اکسیدان، آنتی اکسیدان B، ضد هپاتیت B، ضد میکروبی و فعالیت های ضد باکتریایی هستند.

درمان بیماری های عصبی با قارچ گانودرما یکی دیگر از عملکردهای این قارچ است. گانودرما به عنوان یک درمان کمکی در بسیاری از بیماری های سیستم عصبی موثر است. در ادامه به تاثیر قارچ گانودرما بر اعصاب و همچنین بیماری هایی که مربوط به سیستم عصبی هستند و تا حدی توسط گانودرما قابل درمان هستند می پردازیم.

سیستم عصبی چیست و چگونه کار می کند؟

سیستم عصبی متشکل از نورون هایی است که در تمام اندام ها و بافت های بدن به وفور وجود دارند و پیام های محیطی را به عصب مرکزی یا مغز منتقل می کنند. این سلول ها همگی منقبض می شوند و در کانال نخاعی به سمت مغز حرکت می کنند. پیام های دریافتی از مغز نیز همین مسیر را طی می کنند تا به نقطه مورد نظر برسند.

آنچه که حفاظت از سلول های عصبی را بسیار مهم کرده است، ناتوانی بدن در ترمیم بسیاری از آنها است؛ بنابراین در صورت گم شدن، جایگزینی آنها تقریبا غیرممکن خواهد بود. قارچ های گانودرما با ترکیبات منحصر به فرد خود محافظت بهتری از سلول های عصبی می کنند و عملکرد آنها را بهبود می بخشند. آسیب به این سلول ها شامل تعدادی بیماری از جمله آلزایمر، فلج عضلانی، پارینکسون و مواردی از این دست است.

تاثیر قارچ گانودرما بر اعصاب

آسیب مغزی می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. برخی از این آسیب ها به بافت مغز ناشی از استرس اکسیداتیو در بسیاری از اختلالات عصبی مانند بیماری پارکینسون، آلزایمر، ام اس، بیماری هانتینگتون و سکته مغزی نقش دارند. شواهد نشان می دهد که استرس اکسیداتیو، همراه با تولید بیش از حد گونه های فعال اکسیژن (رادیکال های آزاد) و واکنش با نورون ها، عملکرد این سلول ها را مختل می کند.

گونه های فعال اکسیژن می توانند باعث پراکسیداسیون لیپیدی، دناتوره شدن پروتئین و آسیب DNA/RNA شوند. گونه های فعال اکسیژن باعث ایجاد چندین مسیر سیگنالینگ می شوند و عملکرد سیگنال های عصبی طبیعی را مختل می کنند و باعث مرگ سلولی و التهاب می شوند.

با از بین رفتن سلول های عصبی، انتقال پیام مختل می شود. این گونه‌ های اکسیژن فعال، پوشش لیپیدی اطراف سلول‌های عصبی را از بین می‌برند و انتقال پیام‌های عصبی را به تأخیر می‌اندازند. قارچ گانودرما با خواص آنتی اکسیدانی خود باعث از بین رفتن این رادیکال های آزاد و اکسیژن فعال می شود و از سلول های بدن به ویژه سلول های سیستم عصبی در برابر نیش محافظت می کند.

مطلب دیگر :   جملات انگیزشی

بنابراین محققان بر این باورند که استفاده از عصاره گانودرما در دوزهای معین می تواند عملکرد سیستم عصبی را بهبود بخشد و اینگونه درمان بیماری های عصبی با قارچ گانودرما امکان پذیر است.

تاثیر گانودرما بر اعصاب و آرامش ذهن

دلیل اینکه عصبی می شوید یا آرامش خود را از دست می دهید، این است که اعصاب بیش از حد فعال هستند. مصرف و تاثیر قارچ گانودرما برای اعصاب علاوه بر حفظ سلامت بدن، اختلالات عصبی و رفتاری را نیز کاهش می دهد و تحریک پذیری اعصاب را عادی می کند؛ به همین دلیل فرد احساس آرامش بیشتری می کند و عوامل بیرونی و درونی باعث تحریک سریع و نادرست اعصاب نخواهند شد.

عملکرد صحیح سلول های عصبی می تواند از پیشرفت بسیاری از بیماری های مختلف در سایر اندام ها جلوگیری کند. با این حال ممکن است آنها در تماس مستقیم با یکدیگر نباشند.

تاثیر قارچ گانودرما برای اعصاب و درمان آلزایمر

مشکلی که باعث بیماری آلزایمر می شود، تخریب سلول های عصبی است. از آنجایی که چنین سلول هایی قابل ترمیم نیستند، باید سرعت پیشرفت بیماری را کاهش داد. آلزایمر یکی از بیماری هایی است که می تواند زندگی افراد را کاملاً متفاوت کند؛ بنابراین درمان و پیشگیری همواره اهمیت زیادی دارد.

یکی از موثرترین درمان های این بیماری نوروژنز است که با تجهیز سلول های عصبی داخلی پیش ساز انجام می شود. قارچ گانودرما به عنوان یکی از قارچ های درمانی دهان باعث افزایش فعالیت بیولوژیکی و بهبود سیستم ایمنی می شود. عصاره به دست آمده از این قارچ اثرات هیپوکسی بر نورون ها را کاهش می دهد و آسیب های احتمالی ناشی از هیپوکسی را به حداقل می رساند.

در ترکیب قارچ های گانودرما، پلی ساکاریدهایی وجود دارد که با افزایش عملکرد سلول های عصبی و محافظت از آنها، به راحتی می توانند بیماری های مختلف مانند آلزایمر و اختلالات شناختی را کاهش دهند.

درمان بیماری های اعصاب با گانودرما و پیشگیری از بیماری های دژنراتیو

یکی از خواص گانودرما خاصیت ضد پیری آن است؛ بنابراین استفاده از آن باعث می شود سلول های مختلف بدن از جمله سلول های عصبی دیرتر پیر شوند. بسیاری از عواملی که باعث آسیب سلول های عصبی می شوند به دلیل پیری و ضعیف شدن این سلول ها هستند.

تاثیر قارچ گانودرما بر روی سیستم عصبی نشان می دهد که ترمیم سلول های عصبی عملکرد آنها را به خصوص در سنین بالا بهبود می بخشد و بیماری های ناشی از تخریب این سلول ها روی فرد تاثیری نمی گذارد.

سخن پایانی

گانودرما قرن هاست که به عنوان یک قارچ دارویی برای درمان بیماری های مختلف در جهان به ویژه در چین مورد استفاده قرار می گیرد. در میان این بیماری ها، تاثیر قارچ گانودرما برای اعصاب و سیستم عصبی مرکزی (CNS) اثبات شده است. مکانیسم عمل به دلیل تاخیر در تحقیقات در مورد این بیماری های عصبی تا حد زیادی ناشناخته می‌ باشد. در حال حاضر تصور می شود که اثرات محافظتی و ضد التهابی گانودرما نقش مهمی ایفا می کنند.

برای خرید قارچ گانودرما می توانید به فروشگاه گانودرما مارکت مراجعه کنید.