چرا موزیلا از گوگل می ترسد؟

در دنیای تکنولوژی چیزای کوچیک عواقب بزرگی در پیش دارن. در این مورد خاص بحث بر سر یه فیلد جستجوئه. در روزای گذشته موزیلا یه دفعه اعلام کرد که پس از ۱۰ سال موتور جستجوی پیشفرض مرورگر فایرفاکس رو از گوگل به یاهو تغییر میده. این حرکت واسه بسیاری غریب به نظر می رسید. موتور جستجوی گوگل از بسیاری دید گزینه ای بهتر واسه جستجوی هر چیزی در اینترنته؛ پس چی می شه که فایرفاکس یه دفعه تصمیم میگیره یاهو رو جانشین اون کنه؟

تا اینجا شاید فکر کنین موزیلا نه فقط ترسی از گوگل نداره بلکه قصد یه جور لجبازی با اونو هم داره. اما موضوع چیز دیگریست. در ادامه با سایت ما همراه باشین تا رابطه گوگل، موزیلا و یاهو رو در کنار علل این تغییر در مرورگر فایرفاکس بهتر درک کنین.

گوگل واسه ۱۰ سال موتور جستجوی پیشفرض فایرفاکس بود. بنیاد موزیلا -صاحب مرورگر فایرفاکس- بخشی بزرگ از درآمدهای پیشرفت بخشای مختلفش رو از درآمد حاصل از همین بخش به دست می آورد. در واقع مقداری از درآمد حاصل از نمایش تبلیغات AdSense در فایرفاکس طی یه قرارداد به موزیلا پرداخت میشد. همین مبالغ کوچیک اما به صدها میلیون دلار می رسید که خیلی از هزینه های بنیاد موزیلا رو پوشش میداد.

اما این اندازه پول منتهی به ایجاد انگیزه واسه تولید یه مرورگر به وسیله گوگل شد. در واقع این یکی از دلایل ساخت مرورگر کروم بود. مرورگری که واسه جلوگیری از شراکت بقیه تولیدکنندگان مرورگر در بخشی از درآمدهای تبلیغاتی گوگل ظهور کرد. و موزیلا یهو فهمید درآمدهای کوتاه مدتش از کانال گوگل، در آخر تبدیل به بدهیای بلندمدت واسه اون می شه.

موزیلا یهو فهمید درآمدهای کوتاه مدتش از کانال گوگل، در آخر تبدیل به بدهیای بلندمدت واسه اون می شه.

ظهور کروم واسه موزیلا چشم اندازی ترسناک می ساخت. چشم اندازی که در آخر بخشی از مراحل مقابله با اونو در تغییر یهویی در فایرفاکس دیدیم: تغییر موتور جستجوی پیشفرض به یاهو.

موزیلا جز اینکه بین انتخاب مرورگر و موتور جستجو از سمت گوگل -که ادامه یه راه منتهی به مرگ رو به دنبال داشت- از یه سو، و انتخاب گزینه ای دیگه واسه عرضه به کاربرانش -در کنار شانس زنده موندن- از طرف دیگه، راه دیگه ای نداشت. پس باید یکی رو انتخاب می کرد.

واسه گوگل پیش بردن این پروژه ها فقط بخشی از تصویر بزرگیه که این شرکت در سر داره و اجرای اونا واسه جلو بردن بخشی از اکوسیستم گوگل که وابسته به کروم، اندروید و سرویسایی مثل جیمیل هستن، لازمه. اما در این پلتفرم واحد گوگل، جایی واسه موزیلا و یاهو در نظر گرفته نشده و در آینده هم در نظر گرفته نمی شه.

از دید موزیلا گوگل در حال تبدیل شدن به انتخاب پیش فرض همه س. چه مرورگرش و چه موتور جستجویش.

پروژه های کوچکتر اما همیشه تهدیدهای بیشتری رو به جون می خرن. ژانویه سال جاری میلادی گوگل به روزرسانی فنی ای به AdSense اضافه کرد که توانایی ماسک کردن آی پی کاربران رو حذف می کرد. واسه گوگل این راهی مناسب واسه پیشگیری از تقلبا به حساب می اومد اما این موضوع به درآمد زایی Epic (که مرورگری رایگان و امنه) آسیب میزد.

مدیرعامل Epic به TheVerge میگه: «امید اونا (گوگل) اینه که همه مروگرهای دیگه از صحنه حذف شن.» در واقع گوگل با بروزرسانی خود امکان کسب درآمد واسه مرورگرهایی مانند Epic رو متوقف کرد.

واسه موزیلا اما مشکلی مانند Epic به وجود نیامده. موزیلا -تا جایی که می دونیم- قصدی واسه عرضه مرورگر مثل Epic یا اضافه کردن امکانی مشابه در فایرفاکس نداره که آی پی کاربران رو محفوظ نگه داره. اما امکاناتی مانند Do Not Track که جلوی دریافت اطلاعات اضافی رو از گوگل واسه نمایش تبلیغات هدفمندتر میگیره ممکنه خیلی خوشایندش نباشه. هم اینکه الان و با وجود کروم، یه بحث رقابتی هم در میونه؛ چون که هر کاربری که از فایرفاکس استفاده می کنه، کاربر کروم نیس.

هر چند که الان هیچ کدوم از موارد بالا واسه همکاری گوگل و موزیلا مشکلی ایجاد نکرده ان، اما بالقوه می تونن مشکل ساز شن و در اون زمان این موزیلاه که بخاطر وابستگی بسیار زیادش به گوگل به مشکل بر می خوره.

اما به چه دلیل یاهو؟ اگه شما کمی بازار جستجوی اینترنتی رو بررسی کنین می بینین که انتخاب یاهو از طرف موزیلا منطقی به نظر می رسه. مریسا میر تازگیا چندین بار اشاره کرده که یاهو دوست داره روی پروژه هایی که روی جستجو تمرکز داشته باشن، سرمایه گذاری کنه. این می تونه نشانی از برنامه ریزیای یاهو واسه بهتر شدن وضعیت موتور جستجویش باشه.

هم اینکه یاهو در مقایسه با دو حریف اصلی اش گوگل و بینگ مرورگری هم در اختیار نداره و به نظر می رسه سرمایه گذاری و تامین هزینه های موزیلا براش جذابیت خاص داشته. هم اینکه، یاهو تا حدود زیادی واسه مرورگری مانند فایرفاکس کم خطر تر از شرکت جاه طلبی مانند گوگله.

سوال اصلی اینجاس که: این واسه موزیلا کافیه؟ فایرفاکس و یاهو می تونن جلوی جاه طلبیای گوگل رو -دست کم در بخش جستجو و مرورگر- بگیرن؟ همکاری فایرفاکس و گوگل منتهی به بهتر شدن وضعیت فایرفاکس در بلندمدت می شه؟ وقتی که یاهو از هفته آینده به صورت رسمی موتور پیشفرض فایرفاکس شه، کاربران هم با این تغییر همراه می شن؟ درآمد حاصل از تبلیغات یاهو به اندازه گوگل واسه موزیلا کافی و کارساز میشه؟

شاید جنگ مرورگرها بین موزیلا از یه سمت و گوگل از سمت دیگه جذاب می شه اما در آخر شکست دادن گوگل بعید به نظر می رسه. شما چه فکر می کنین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *