دسته بندي علمی – پژوهشی : مقایسه اثربخشی روش‌های درمان رفتاری، رفتاری – شناختی- قسمت ۴

۵- به همه جا و همه چیز دست بزنید.
۶- از دست‌کش به منظور محافظت استفاده نکنید.
۷- از کرم و عطر و غیره استفاده کنید (به این دلیل که بعضی نسبت به خصوصیاتی نظیر چرب بودن آن و غیره حساس هستند).
۸- بگذارید فکرهایتان بیاید (فکر هم یک نوع رفتار است. هر نوع فکری آزاد باشد. وقتی فکر آمد خودتان را آرام نکنید. از دیگران اطمینان نگیرید و صدقه ندهید).
۹- هر جایی بروید به خصوص جاهایی که ایجاد اضطراب می‌کند (دستشویی بیرون، بیمارستان، قبرستان و غیره) و هر غذایی بخورید (به ویژه غذاهای بیرون).
۱۰- کارها را با سرعت انجام بدهید و روی آنها تمرکز نکنید.
۱۱- بعد از توالت دستها را نشویید اگر می‌شویید یک بار، خیلی سریع و بدون استفاده از مایع پاک‌کننده باشد.
۱۲- سعی کنید که تا حد زیادی نامنظم باشید حتی خانه را به هم ریخته و بی‌نظمی‌ها را تماشا کنید.
۱۳- قرینه‌ها را رعایت نکنید (برای مثال جفت بودن کفشها و غیره).
۱۴- برای وضو گرفتن خیلی سریع و بدون برگشت وضو بگیرید.
۱۵- گردگیری را به حداقل برسانید (در هفته یک یا دو بار).
۱۶- به همه‌ی شکها بی‌اعتنا باشید (شک در نماز و کارها).
۱۷- تا آنجا که امکان دارد چک کردن ممنوع است (سعی کنید چیزی را چک نکنید و اگر ذهنیت خطر آمد اجازه بدهید که فکرها بیایند و این فکرها را بزرگ کنید).
۱۸- در خرید و انتخاب کردن سعی کنید بدترین و سریع‌ترین انتخاب را داشته باشید.
۱۹- اطمینان دادن به خود و اطمینان گرفتن از دیگران ممنوع است.
۲۰- برای غسل کردن حداکثر ۲۰ ثانیه زمان صرف کنید.
۲۱- در حمام کارهای اضافی مثل شستن شیر و دیوارها و غیره را انجام ندهید و مواظب به دیوار نخوردن در حمام نباشید.
۲۲- سعی نکنید دقیق باشید و روی دقت در هیچ کاری تمرکز نکنید.
۲۳- احتکار و انبار نکنید و وسایل یا چیزهایی را که به آن نیاز ندارید با بخشیدن یا دور ریختن رها کنید.
۲۴- نسبت به محرکات محیطی زود پاسخ ندهید (اگر جایی کثیف شد زود تمیز نکنید، زود صلح نکنید و سعی نکنید که زود مشکلات را حل کنید).
۲۵- لازم نیست که خیلی مقید به قرارها باشید (چون آمدن شما از روی وسواس است).
۲۶- سعی کنید در محیطهایی قرار بگیرید که دچار احساس تهوع می‌شوید (برای مثال در توالت بنشینید و چیزی بجوید).
۲۷- اجتناب‌ها را پیدا کنید و با آنها روبرو شوید (در مورد آنها فکر نکنید و یکباره با آن روبرو شوید).
۲۸- همه‌ی لباسها را با ماشین لباسشویی بشویید (فقط لباسهایی که رنگ می‌دهند را نیندازید، لباسهای آغشته به خون و ادرار را با ماشین بشویید و لباسهایی را که رنگ می‌دهد یا خراب می‌شود با دست و خیلی سریع بشویید).
۲۹- لباسهای شسته‌ شده را سریع روی بند بیندازید و هیچ دقت نظری در این زمینه نداشته باشید (و در صورت افتادن لباسها روی زمین فقط در صورت خاکی شدن آنها را بشویید).
۳۰- رفت و آمدتان را به خانه‌های مختلف به ویژه آنهایی که تمیزی و نظافت را رعایت نمی‌کنند زیاد کنید.
۳۱- رفتار افرادی که اصول شما را رعایت نمی‌کنند مشاهده کنید و به عنوان افرادی که الگوی شما هستند به آنها توجه کنید.
۳۲- در محل‌های عمومی به دستشویی بروید.
۳۳- در انجام کارها ساده‌ترین روشها را انتخاب کنید و رفتارهای اضافی را حذف کنید.
۳۴- وقتی اضطراب دارید سعی کنید با رفتارهای مختلف اضطراب را افزایش دهید (برای مثال دعا کنید که اینگونه خواهد شد).
۳۵- نسبت به مقررات سطح حساسیت خود را کاهش دهید.
۳۶- مقررات شخصی را بشکنید و هیچ کدام را انجام ندهید (یک فرد سالم می‌تواند برای مدتی بدون مقررات باشد).
۳۷- اگر محرک شما برای انجام مقررات فکر یا اضطراب است به هیچ عنوان آن را انجام ندهید (مقررات را وقتی انجام دهید که برای راحتی شماست).
۳۸- عادات را بشکنید.
۳۹- تمامی کارها را با حداقل انجام دهید.
۴۰- عادات وسواسی جدید در خودتان ایجاد نکنید.
۴۱- هر از گاهی مواجهه‌ی شدید داشته باشید.
۴۲- بخشی از کارها را به دیگران بسپارید، به ویژه کارهایی که روی آن حساس هستید.
۴۳- اگر عادت جدیدی می‌خواهد ایجاد شود با آن شدید برخورد کنید و جلوی آن را بگیرید.
۴۴- رفتارهای مراقبتی نسبت به دیگران را کاهش دهید.

دانلود کامل پایان نامه در سایت pifo.ir موجود است.