مروری بر پنج ابر اتومبیل هیجان انگیز اما از یاد رفته تاریخ

در دنیای سوپرکارها، اسمای بزرگ و موفق زیادی وجود دارن که به یه باره ظهور کرده و بزرگان رو به رقابت کشیده ان. با این حال تازه وارده ها همیشه موفق نبوده ان، این موضوع حتی در مورد خودروسازان باسابقه هم صدق می کنه و میشه به مواردی از شکست اونا در میدون ساخت سوپرکارها اشاره کرد.

بیشتر مشتریان با خرید یه ابر اتومبیل می خوان خود رو جدا از بقیه نشون بدن، به خاطر همین مقبولیت و ارزش برند نقشی انکارناپذیر در ایجاد این حس اجرا می کنه؛ اما گاه برند معتبر هم نمی تونه بنا به دلایلی یه خودرو رو جاودانه کنه. در این نوشته می خوایم به پنج مورد از ابر اتومبیلایی که از یادها رفته ان، بپردازیم. البته در همین اول باید اشاره کنیم که این موارد یقینا واسه علاقه مندان حرفه ای خودرو به طور کامل شناخته شده و چه بسا نوستالژیک هستن.

بوگاتی EB110

اگه امروزه از یه نوجوون ۱۲ ساله درباره خودروی مورد علاقه ایشون سوال کینم، به احتمال بسیار اون یکی از اجناس بوگاتی رو نام میبره. این موضوع به چند سال درخشش و سلطه ویرون بر بقیه سوپر اسپورتا برمیگرده. ویرون با ظهور خود در سال ۲۰۰۵ طوفانی به پا کرد و با عبور از مرز ۴۰۰ کیلومتر در ساعت نام خود رو بر سر زبانا انداخت.

الان نام بوگاتی یکی از مطرح ترین برنده های خودرویی جهان حساب می شه، اما در گذشته ای نه خیلی دور وضعیت اصلا اینطور نبود. بین دهه ۵۰ و ۸۰ میلادی بوگاتی فعالیت چندانی در میدون خودروسازی نداشت و جزو برنده های از رده خارج به حساب می رفت. در سال ۱۹۸۷ آخرسر صاحب یکی از نمایندگیای فراری عزمشو جزم کرد با تزریق سرمایه نام بوگاتی رو زنده کنه.

نتیجه تلاشای این شخص چهار سال بعد و به شکل اتومبیل اسپورت EB110 کرد یافت. این مدل که بین سالای ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵ در دو نسخه تولید شد، به یه موتور V12 با توانایی تولید ۵۵۰ و ۶۰۳ اسب بخار قدرت مجهز شده بود. نسخه قوی تر SS شتابی برابر با ۳٫۲ ثانیه داشت و می تونست به بیشترین حد سرعت ۳۴۸ کیلومتر در ساعت برسه.

بوگاتی EB110 در اون زمان یکی از پیشرفته ترین و سریع ترین اتومبیلای موجود بود، اما از بخت بد مکلارن F1 با ظهور خود تموم قوانین رو به هم زده و EB110 رو به گوشه رینگ برد! آخرسر بوگاتی دوباره به یه برند ورشکسته تبدیل شد تا اینکه در سال ۱۹۹۸ به مالکیت فولکس واگن درآمد.

وکتور موتورز M12

واسه کودکان دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی وکتور موتورز همون نقشی رو داشت که پاگانی واسه بچه های امروزی داره. این شرکت یه شرکت کوچیک کالیفرنیایی بود که در مورد تولید سوپرکارهای بعضی وقتا عجیب و غریب فعالیت می کرد.

یکی از مدلای جنجالی و در واقع آخرین اتومبیل تولیدی وکتور موتورز M12 نام داشت که از اون فقط به تعداد ۱۸ دستگاه ساخته شد. این خودرو براساس لامبورگینی دیابلو بوجود اومده و از موتور ۵٫۷ لیتری و V12 اون استفاده میکرد.

باحال اینکه وکتور موتور هیچ مبلغی واسه موتورهایی که از لامبورگینی خریده بود پرداخت نکرد؛ ایتالیاییا هم عوضش مدل W8 رو از آمریکاییا به غرامت گرفتن! الان این مدل از وکتور در اختیار فولکس واگن قرار داره.

جگوار XJ220

شاید بسیاری به خاطر نداشته باشن که روزگاری جگوار هم شانس خود رو در بازار سوپرکارها امتحان کرد. در سال ۱۹۸۸ و در نمایشگاه خودروی بریتانیا این خودروساز از مدلی به نام XJ220 رونمایی کرد که با استقبال بالایی مواجه شد.

این ابر اتومبیل در اوایل دهه ۹۰ میلادی با ثبت سرعت ۳۴۱ کیلومتر در ساعت، سریع ترین خودروی جهان لقب گرفت اما با تولید بوگاتی EB110 و مکلارن F1 این لقب رو از دست داد.

نیروبخش XJ220 یه موتور ۳٫۵ لیتری V6 به قدرت ۵۴۲ اسب بخار بود که جذابیتی واسه بعضی از مشتریان نداشت. موضوع عجیب اینکه جگوار قول داده بود از یه موتور V12 در این خودرو استفاده می کنه، اما بعدا بنا به دلایلی نامعلوم از این تصمیم بیخیال شد. در کل از این خودروی قشنگتر به تعداد ۲۷۵ دستگاه ساخته شد.

نیسان R390

شاید آدمایی که بازیای اتومبیلرانی فورزا رو تجربه کردن، تنها کسائی باشن که بتونن این خودرو رو شناسایی کنه. چه باور بکنین، چه باور نکنین اتومبیلی که تصویر اونو می بینین ساخت شرکت ژاپنی نیسانه. این مدل که R390 اسمشه، در واقع نسخه خیابانی R390 GT1 حساب می شد.

از اونجایی که R390 GT1 واسه رقابت در کلاس گرند تورر مسابقات لمان پیشرفت پیدا کرده بود، باید دست کم یه نسخه خیابانی هم از اون تولید می گشت تا بتونه در این رقابتا شرکت کنه. نیسان هم فقط به تولید یه مدل خیابانی از R390 GT1 اکتفا کرد؛ به خاطر این امروزه فقط یه دستگاه R390 هست که اونم در ساختمون میراث نیسان واقع در شهر زامای ژاپن نگهداری می شه.

موتور این مدل هیجان انگیز یه نمونه ۳٫۵ لیتری V8 بود که توانایی تولید ۵۵۰ اسب بخار قدرت رو داشت. شتاب R390 برابر با ۳٫۹ ثانیه بوده و طبق ادعای نیسان می تونست به بیشترین حد سرعت ۳۵۵ کیلومتر در ساعت دست پیدا کنه؛ هر چند این ادعا هیچوقت در هیچ تستی ثابت نشد.

جگوار XJR-15

جگوار یه نماینده دیگه در این لیست داره. در کنار XJ220، این شرکت انگلیسی به تولید مدل XJR-15 هم مشغول بود. این ابر اتومبیل که فقط به تعداد ۵۳ دستگاه از اون ساخته شد، براساس مدل XJR-9 (برنده مسابقات لمان) شکل گرفت و در سالای اولین دهه ۹۰ میلادی با قیمت باورنکردنی ۹۶۰,۱۶۵ دلار به فروش رسید. باحال اینکه از بین ۵۳ دستگاه تولید شده، ۲۷ دستگاه مجاز به تردد در خیابونا بودن.

وظیفه تامین نیروی XJR-15 رو یه موتور V12 شش لیتری رو دوش داشت. این موتور ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کرد. می گن گوردون موری (Gordon Murray) یکی از عوامل اصلی پیشرفت این خودرو بود.

بد نیس بدونین آقای موری یکی از طراحان و رهبران اصلی پروژه مکلارن F1ه؛ همون اتومبیل فوق العاده سریعی که عنوان قاتل سوپرکارهای دهه ۹۰ رو به خود اختصاص داده و در آخر باعث فراموشی همه اونا شد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *