مدیر بازاریابی (Marketing Manager) یا مدیر مارکتینگ کیست؟ چه وظایفی دارد؟

یا مدیر مارکتینگ رو این جور به شما معرفی کنیم که اگه شما یه مدیر بازاریابی باشین، باید بهترین راه ها رو واسه رشد و گسترش محصول، خدمات و برندتون پیدا کنین و اون ها رو به بهترین شکل ممکن به کار ببرین (البته به کمک زیر دست هاتون!).

تعریف مدیر بازاریابی

وب سایت ، مدیر بازاریابی رو این جور تعریف می کنه:

مدیر بازاریابی، مدیری ست که اصلی ترین وظیفه اون، مدیریت منابع بازاریابی یه محصول یا یه کسب و کاره. مدیر بازاریابی می تونه فقط مسئول یه محصول یا خدمات باشه، و یا مسئولیت طیف بزرگی از جنسا و خدمات یه برند رو بردوش بگیره.

پس، کار و کاسبی های بزرگ (بر خلاف کار و کاسبی های کوچیک تر) می تونن بیشتر از یه مدیر بازاریابی رو استخدام کنن.

وظایف مدیر بازاریابی

از اصلی ترین مشکلات مدیران بازاریابی اینه که نمی دانند دقیقا چه وظیفه ای دارن! پس بهتره در اول ببینیم که از یه مدیر بازاریابی باید انتظار چه کارایی رو داشت؟

بسته به شرکتی که در اون کار می کنین و هم اینکه بخشی که در اون شرکت مشغولید، می تونه وظایف شما عوض شه.

کار شما می تونه شامل موارد زیر باشه:

  • تحقیق و بررسی روند بازار
  • شناسایی بازارهای هدف و بهترین روش های دسترسی به اون ها
  • تدوین روش هدف دار های بازاریابی واسه رسیدن به اهداف بازاریابی شرکت
  • طراحی کمپین و بودجه بندی اون ها
  • نظارت و انجام هماهنگی های لازم واسه تولید پوستر، بروشور، بنر تبلیغاتی اینترنتی و…
  • طراحی روش هدف دار رسانه های اجتماعی
  • شرکت در همایش ها، کنفرانس ها و جلسات فروش
  • نظارت بر روند اجرایی کمپین ها از این واسه که همه چیز به موقع و به درستی اجرا شه.
  • نظارت بر بودجه هزینه شده در کمپین ها
  • بررسی و جفت و جور گزارش درباره اندازه تاثیر هر کمپین
  • مدیریت تیم مدیران (اجرایی) بازاریابی، و دستیاران شون

این ۶ وظیفه رو هیچ وقت نباید از یاد ببرین:

  • یه) به عنوان یه مدیر بازاریابی، شما باید بر همه فعالیت های هر کمپین نظارت داشته باشین که از راستایشان خارج نشن.
  • دو) باید بتونین آخر مهارت و خلاقیت خود رو واسه رابطه بهتر و بهتر با مشتری به کار بگیرین.
  • سه) شما ممکنه مسئول چندین کمپین جور واجور باشین و طوری تیم اجرایی اون رو مدیریت کنین که مطمئن باشین کمپین رو به موفقیت می رسونن.
  • چهار) شما باید بتونین با شرکتا و موسساتی که به شما در تحقیقات بازار کمک می کنن رابطه برقرار کنین.
  • پنج) باید بتونین با به کار گیری یافته ها به دست اومده از تحقیقات بازار، راه حل هایی رو واسه افزایش بازخورد کمپین های شرکت تون ارائه بدین.
  • شش) در آخر، در آخر هر کمپین باید آزمایش کنین که این کمپین تا چه تونسته که موفق باشه؟ و گزارش اون رو جفت و جور کنین.

ساعت کاری

معمولا از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۱۷ می باشه. منتها باید آمادگی این رو داشته باشین که در بعضی روزا، خارج از تایم اداری تون هم در محیط کارتون باشین (مثلا در روزای ابتدایی اجرا یه کمپین).

در خیلی از روزا ممکنه در شرکت نباشین و به ملاقات های حضوری، کنفرانس ها یا مسافرت های کاری برید. البته تموم این ها بستگی به شرکت تون و قوانین اون داره.

درآمد

درآمد مدیران بازاریابی بسیار متغیره. بسته به شرکتی که در اون فعالیت می کنین می تونید بین دست کم ۱٫۵ میلیون تومن تا حتی ۲۰ میلیون تومن در ماه درآمد داشته باشین. البته مدیران بازاریابی معمولا دستمزدی تشویقی (Bonus) هم دارن که بنا به ثمربخش بودن فعالیت شون در آخر هر ماه به اون ها پرداخت می شه (که این مورد به طور کامل بستگی به شرکتی که در اون فعالیت می کنین (و انصاف مدیر عاملتان!) داره).

شرایط استخدام به عنوان مدیر بازاریابی

معمولا به ۳ الی ۵ سال سابقه کار (به عنوان مدیر اجرایی بازاریابی یا دستیار مدیر بازاریابی) احتیاج دارین.

واسه استخدام شدن به عنوان یه مدیر بازاریابی، خیلی بیشتر از این که مدرک دانشگاهی (و بقیه مدارکی) که دارین مهم باشه، تجربه شما و مهارت هایی که دارین مهمه. حتی ممکنه شما بدون ارائه مدرک دانشگاهی تون، به عنوان مدیر بازاریابی تو یه شرکت استخدام شید، اما اگه در مهارت های کاربردی تون ضعف های زیادی وجود داشته باشه، قید این شغل رو بزنین!

نکته: کسائی که سابقه موفقی در مدیریت فروش یا مدیریت روابط عمومی (PR) داشته باشن هم از شانس خوبی واسه استخدام شدن به عنوان مدیر بازاریابی بهره مند هستن.

همیشه در حال یادگیری!

از شما به عنوان یه مدیر بازاریابی انتظار می رود که از همون اول درباره مباحث بازاریابی و مدیریت، مهارت های کافی رو داشته باشین؛ منتها ممکنه کارفرمای شما، درباره اجناس یا خدمات شرکت، لازم باشه تا به شما مقداری آموزش جداگونه بده؛ که با بازار شرکت و اجناس اون بیشتر آشنا شید.

یه مدیر بازاریابی باید همیشه به روز باشه؛ چون که هر روز وسیله ها و راهکارها و اتفاقات جدیدی در دنیای بازاریابی معرفی می شه. همیشه خودتون رو با دوره ها، همایش ها و مقالات جدید، به روز کنین. به قول جمله ای معروف که می گفت:

هیچ وقت یاد گرفتن رو متوقف نمی کنم، چون زندگی هیچ وقت یاد دادن رو متوقف نمی کنه!

حالا شما به جای «زندگی»، کلمه «بازار» رو بذارین!

۱۲ مهارت لازم واسه مدیران بازاریابی

مدیر بازاریابی باید این ۱۲ مهارت رو داشته باشه:

  1. مهارت سخن وری
  2. علاوه بر مهارت سخن وری، باید قلم خوبی هم داشته باشه.
  3. خلاقیت بالا
  4. مهارت در برنامه ریزی
  5. توانایی رهبری یه تیم
  6. کاریزمای بالا (حرفش برو داشته باشه!)
  7. اعتماد به نفس در فروش و گفتگو
  8. توانایی کار کردن زیر فشار Deadlineها و محدودیت های وقتی
  9. قدرت توجه به جزئیات
  10. مهارت در بودجه بندی، داشتن شمّ اقتصادی (به صرفه تر بودجه خرج کنه!)
  11. تسلط به زبون انگلیسی
  12. آشنایی به زبون های دیگه (از جمله آلمانی) می تونه کمک زیادی واسه شما داشته باشه.

مقاله «» رو حتما بخونین!

کجا استخدام می شم؟

در اولین حالت شما ممکنه بوسیله یه آژانس بازاریابی یا آژانس مشاوره استخدام شید و در حالت دوم، می تونید در خیلی از کسب و کارا (از شکل های جور واجور استارت آپ های اینترنتی بگیرین تا صنایع شیر پگاه و ایرانسل و ایران خودرو…!)

واسه پیدا کردن شرکتی مناسب که در اون به عنوان مدیر مارکتینگ استخدام شید، می تونین به وب سایت هایی

چون Linkedin، Jobinja و Iran Talent مراجعه کنین.

  • Follow

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *