Comments: 0 Posted by: Posted on:

همونجوریکه در مقاله ی «تبلیغات چیه» گفتیم، یکی از مدل های عادی در ادبیات تبلیغات، مدل ۵M است. به موجب این مدل ۵ زمینه ی اصلی تصمیم گیری و یا زمینه هایی که مدیر یا کارشناس تبلیغات باید نسبت به اون ها آگاه باشه و فکر کنه به قرار زیره:

  • هدف یا رسالت (Mission)
  • هزینه و بودجه (Money)
  • پیام (Message)
  • رسانه (Media)
  • آزمایش مفید (Measurement)

اولین تغییری که به نظر خیلی از دست اندرکاران تبلیغات رسیده، جابه جایی مورد دوم؛ یعنی هزینه و بودجه و انتقال اون به بعد از اراده کردن در مورد رسانه س که مدل ۵M رو به این شکل درمی آورد:

  • هدف یا رسالت (Mission)
  • پیام (Message)
  • رسانه (Media)
  • هزینه و بودجه (Money)
  • آزمایش مفید (Measurement)

تغییرات بعدی، اضافه کردن بحث های جدیدیه که مدل رو از حالت ۵M خارج می کنه مانند اضافه کردن مخاطب یا مشتری پس از هدف (Mission) که از نظر روال و توالی اقدام درسته.

در این مقاله می خوایم تا M اول، یعنی رو توضیح بدیم. با Modir TV همراه باشین:

هدف ماموریت یا رسالت (Mission)

تبلیغات یه فعالیت مدیریتی ست و هر فعالیت مدیریتی از تعیین هدف و بیان ضرورت انجام عمل شروع می شه. اهداف تبلیغات رو از سه وجه می توان تفکیک و اون ها رو طبقه بندی کرد:

  • اهداف با دقیق شدن و فوکوس کردن بر مشتری
  • اهداف با دقیق شدن و فوکوس کردن بر بازار
  • اهداف با دقیق شدن و فوکوس کردن بر نتیجه

از نظر دقیق شدن و فوکوس کردن بر مشتری ۳ نوع هدف متصوره:

  • شکل دهی به برداشت های مشتری با به کار گیری کلام و تصویر و فوت وفن ها مانند ایجاد علاقه یا ترجیح نسبت به یه مارک یا برند
  • دستکاری در ادراکت مشتری با به کار گیری اصول روان شناسی مانند تفسیرهای جدیدی که مخاطبین ممکنه تحت تاثیر پیام ها به اون ها برسن.
  • هدایت رفتارای خاصی مانند تغییر رفتارها در نتیجه ی تغییر باورها و تغییر الگوی مصرف

از نظر دقیق شدن و فوکوس کردن بر بازار، اهداف زیر رو می توان شمرد:

  • معرفی محصول جدید
  • ایجاد اعتبار و معروفیت واسه بنگاه
  • شکل دادن و ایجاد درخواست اولیه
  • اثبات درخواست در بازارهای فعلی
  • بی اثر کردن تبلیغات رقبا
  • ایجاد جنب و جوش و انگیزه در فروشندگان و عوامل پخش
  • افزایش مصرف کالا
  • یادآوری به مشتریان قدیمی
  • رسیدن به اهداف فروش و سهم بازار بیشتر

از نظر دقیق شدن و فوکوس کردن بر نتیجه می توان دو گروه هدف های زیر رو شمرد:

  • اهداف ارتباطی
  • اهداف بازرگانی

در تعقیب اهداف ارتباطی، عملیاتی مانند آگهی های معرفی کننده و عملیات تشویقی (Persuasive) انجام می شه. اینطوری مشتری احتمالی ناآگاه:

  • به آگاهی (Awareness) می رسد.
  • با صفات محصول آشنا می شه.
  • و نشانی محل های فروش و نمایندگان پخش در اختیار اون قرار می گیرد.

در تعقیب اهداف بازرگانی، پیام های متقاعدکننده (Convincing) ارسال می شه، روی فرق ها و تمایزها بحث می شه، از مشتری دعوت به خرید می شه و خلاصه، زمینه واسه تصمیم گیری پایانی نسبت به خرید آماده می شه.

 

مجموعه مقالات مدل ۵M در تبلیغات:

  • مدل ۵M در تبلیغات – بخش اول: Mission
  • مدل ۵M در تبلیغات – بخش دوم: Message
  • مدل ۵M در تبلیغات – بخش سوم: Media
  • مدل ۵M در تبلیغات – بخش چهارم: Money

منابع:

  • «تبلیغات به زبون ساده»، نوشته ی دکتر محمد بلوریان تهرانی، نشر بازرگانی
  • «ادبیات تبلیغات» نوشته ی Robert W. Bly
  • Follow