مختصری از ابتدا تا انتهای برندینگ در ۵ گام

هر جا که در مورد هر بحثی از دنیای کسب و کارا و استارت آپ ها و… مطلب یا اینفوگرافیک یا ویدیو و… می دیدم، مطمئنا رد و پای یه بحث خیلی مهم رو در همه ی اون ها پیدا می کردم: “”

تقریبا همه موافقن که برندینگ اگه مهم ترین بحث در کسب و کارا نباشه، شک نداشته باشین یکی از مهم ترین اون هاست.

در کشور ما هم اونقدر برندینگ و مشاوره برندینگ و… رونق گرفته که به قول یکی از دوستان: “یکی بود.. یکی نبود.. کشوری بود..که مشاورای برندش از برنداش بیشتر بودن!”

بریم سر اصل مطلب..

اگه شمام به فکر افتادید که برندینگ شرکت، سازمان، وب سایت، محصول، خدمات و… خودتون رو شروع کنین پیشنهاد من اینه که در ۵ گامی که آقای به شما پیشنهاد می کنه عمل کنین.

این شما و اینم ۵ قدم برندینگ:

قدم ۱: قبل از هر کاری، اطلاعات جمع آوری کنین

اولین گامی که باید وردارین اینه که تا می تونید در رابطه با این دو زمینه اطلاعات به دست بیارید:

  1. شخصیت برند: تموم فرهنگ ها و شخصیت هایی رو که برندتون می تونه داشته باشه، بررسی کنین.

    (شخصیت هایی مثل لوکس، مقرون به صرفه، مدرن، جوون گرا، خانوادگی، رسمی و…)

  2. رقابت: وضعیت رقابت در بازار برندتون چطوره؟ (فرصت ها و تهدیدهایش رو بررسی کنین.)

    (تاکید می کنم که هم فرصت ها رو بررسی کنین و هم تهدید ها رو)

قدم ۲: شخصیت برندتون رو تعریف کنین

در مرحله قبل درباره تموم شخصیت هایی که برندمون می تونست داشته باشه تحقیق کردیم و فرصت ها و تهدید هاش رو هم بررسی کردیم.

حالا نوبت اون هستش که شخصیتی رو واسه برندمون انتخاب کنیم و بعد از اون، کاری کنیم که “هر چیزی” که مربوط به برندمونه، جلوه دهنده این شخصیت باشه.

از لوگو، وب سایت و بقیه اِلِمون های چشمی بگیرین تا کیفیت اجناس تون، قیمت گذاری و…

شخصیتی که واسه برندتون تعیین کردین، باید مثل خون در هر چیزی که (تکرار می کنم، هر چیزی که) به برندتون مربوطه، جریان داشته باشه؛ وگرنه اون قسمت رو باید مُرده بدونین.

این “هرچیزی از برندتون” که می گویم مثلا می تونه این موارد باشه:

  • المان های چشمی: ویژگی های ظاهری لوگو، بروشور، وب سایت، بنر تبلیغاتی و…
  • لحن متن: اون چه در کاتالوگ ها، وب سایت، ایمیل ها، وبلاگ ها، آگهی ها و… مربوط به برندتون می نویسید.
  • بسته بندی: به جز رنگ و طرح و… اون، در چه قالبی می خواهید کالایتان رو بسته بندی کنین؟ جعبه؟ نایلون؟ کاردستی؟ و…
  • محیط اداری تون، نشانی دفتر کارتون، لحن جواب گویی منشی تون، پیک موتوری تون و…

و ده ها و صد ها مورد دیگری که به هر روشی به برندتون ربط داره. همه و همه باید تداعی گر اون شخصیت باشه.

قدم ۳: واسه برندتون چشم انداز تعریف کنین

با در نظر گرفتن اطلاعاتی که تا الان در دست دارین، نوبت اون رسیده که چشم انداز واضحی رو واسه خود و برندتون تعریف کنین، تا پتانسیل های موجود و پیش روتون، مشخص و برنامه ریزی شه.

  • چه بازارهایی رو هدف قرار داده اید؟
  • چه قدر از این بازار سهم می خواهید؟
  • دوست دارین درباره برند شما، چه کسائی.. چه بگن؟
  • کدوم جایزه ها رو می خواهید بگیرین؟ در کدوم جشنواره ها می خواهید پیروز شید؟
  • چقدر درآمد و چقدر دارایی واسه برندتون می خواهید؟
  • و…

قدم ۴: مخاطبان خود رو جذب کنین

داشتن یه برنامه کامل و دقیق به تنهایی کافی نیس، باید از تصور و شخصیت خریداران و مشتریان، نیازها وعلایقشان هم باخبر شید و با مشتریائی که هدف قرار داده اید، رابطه برقرار کنین.

ببینین مشتریان تون کجا هستن؟ خودتون رو نشون بدین و به اون ها بگید که برندی واسه اون ها هستین؛ همونی هستین که سلیقه و علاقه و نیازشون می خواهد (البته واقعا این طور باشین؛ مردم باهوش شده ان و گول زدن رو تشخیص میدن!!)

قدم ۵: از این ۵ پل عبور کنین

واسه برندسازی باید از ۵ پُل عبور کنین:

  1. آگاهی بخشی (Awareness): مردم رو از بودنتون آگاه کنین.
  2. درک کردن (Comprehension): تموم اون شخصیتی رو که واسه برندتون تعریف کرده اید، تموم تعهدات تون، اون چه ارائه می بدید و… رو به مشتری حالی کنین تا مشتری شما رو کامل بشناسه.
  3. اعتماد (Confidence): بعد از این شناخته شدید، باید به شما اعتماد کنن و کالا یا خدمات برند شما رو انتخاب کنن.
  4. وابستگی (Affinity): اگه بعد از به کار گیری کالا یا خدمات برندتون به شما وابسته شدن (مثل من که از هیچ برند دیگری جز LG نمی تونم گجتی بخرم!) که دیگه خیلی خوبه!

    واسه رسوندن مشتریان به این مرحله هم می شه برنامه ای ریخت.

  5. موندگاری رابطه با مشتری (Continuous Connection): خود به خود که قرار نیس چیزایی که به دست آوردین رو تا ابد حفظ کنین! واسه موندگاری رابطه با مشتریان تون و گسترش اون، برنامه ای داشته باشین.

امیدوارم که این مقاله تونسته باشه واسه شروع کارتون، راهنمای مفیدی باشه.

به نظر شما در این ۵ مرحله چه مشکلات اساسی ممکنه پیش بیاد؟

ممنون می شیم تجربه خودتون رو با ما به اشتراک بذارین. منتظر نظرهایتان هستیم!

  • Follow

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *