قیمت (Price) چیست؟

قیمت هزینه ایه که مشتری باید واسه محصول یا خدمات شما پرداخت کنه. قیمت گذاری تو یه محیط رقابتی، کاری بسیار بحرانی و رقابت برانگیزه. اگه شما قیمت رو بسیار پایین مشخص کنین، اندازه فروش و هزینه هاتون افزایش پیدا می کنه و اگه قیمت رو بسیار بالا و گران مشخص کنین، بعضی از مشتریان تون به آغوش رقبای منتظرتان پناه می برن. اراده کردن واسه قیمت گذاری، شامل نقطه قیمت، لیست قیمت، تخفیفا، زمان برگردوندن و… است.

قیمت گذاری در بازار رقابتی و بازار آزاد، محور خیلی از معاملاته. وقتی که مشتری یه محصول رو با قیمت مورد انتظار یافت، معامله رو انجام میده و بقیه انتخابا رو ندیده می گیره. پس، بالا بردن یا پایین آوردن قیمت، اندازه فروش رو تنظیم می کنه. این نکته، دلیل آوردن و دلالتایی واسه چرخه عمر اجناس داره. وقتی که محصول شما، به عنوان یه محصول جدید و منحصر به فرد جلوه می کنه، شما می تونه قیمت رو بی محابا بالاتر ببرین، اما باید قیمت رو هم زمان با ظهور رقبا و جایگزینای جدید در مرحله بلوغ چرخه عمر محصول، پایین تر بیارین.

معمولاً انعطاف پذیری شما در قیمت گذاری، نقشی منحصر به فرد در اجناس و خدمات تون داره. چون که مشتریان، در تعیین ارزش خیلی از اجناس منحصر به فرد، مثل یه گیتار سفارشی یا یه اتومبیل اسپرت مدل ام جی سال ۱۹۶۲ کار سختی پیش رو دراند. اگه تعداد اونا کم باشه، ارزش گذاری مشکله. عکس اون هم در بین اجناس و کالاهایی مثل روغن سرخ کردنی و سیم پیچی الکتریکی هست. فروشندگان در این جور موارد انعطاف پذیری کمتری دارن. اگه اونا محصول رو گران تر از قیمت عادی بازار بفروشن، اندازه فروش کم میشه. اگه قیمتا رو پایین تر بیارن، اندازه فروش موقتاً زیاد می شه و سطح قیمت پایین تر رقبا می شه و دلیل می شه که رقبا هم قیمتای خود رو پایین تر بیارن و در نتیجه سودآوری و درآمد تموم فروشندگان در اون بازار عوض شه.

دیاگرام انعطاف پذیری قیمت گذاری و منحصر به فرد بودن محصول
دیاگرام انعطاف پذیری قیمت گذاری و منحصر به فرد بودن محصول

بعضی از فروشندگان، با تکمیل اجناس فعلی و منحصر به فرد کردن اجناس خود، قیمت بالا رو به طور موفقیت آمیزی حفظ می کنن. این راه و روش، به طور مثال در صنایع آرایشی و بهداشتی رایجه.

وقتی که اجناس یا خدمات خود رو قیمت گذاری می کنین، اون قیمت یه عنصر مهم از است و بر یافته های شما اثر می ذاره. یه عنصر مهم از آمیخته بازاریابیه و بر یافته های شما می ذاره. می تونین به اهدافی از جمله؛ افزایش سوددهی، یا افزایش سهم بازار، شکست رقبا یا منع اونا از ورود به بازارتان، برسین. شرکتای موفق، اجناس جدید خود رو با قیمت خاص تو ذهن طراحی می کنن.

مطالعه مقاله «شکل های جور واجور رویکردها و روش هدف دار های قیمت گذاری» خالی از لطف نخواد بود.

  • Follow

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *