سئوی کلاه سفید (White Hat SEO) چیست؟

در مقاله «» گفتیم که همه کارایی که شما انجام می بدید تا در یافته های جست و جوی یه سری کلمات کلیدی رتبه بهتری بگیرین، نامیده می شه. اما خود سئو از جنبه های جور واجور به چند دسته تقسیم می شه!

سئوی کلاه سفید چیه؟

بسته به این که روش سئوی شما تا چه حد و چیجوری قوانین موتورهای جست و جو رو رعایت می کنه، می توان روشتان رو به ۳ دسته تقسیم کرد:

  • سئوی کلاه سیاه (Black Hat SEO)
  • سئوی کلاه خاکستری (Grey Hat SEO)

سئوی کلاه سفید یا White Hat SEO، به مجموعه کارایی می می گن که هم جهت با بهینه سازی وب سایت شما واسه موتورهای جست و جو انجام می شه و هیچ کدوم از این اقدامات، ذره ای از اصول و قوانین موتورهای جست و جو تمرد نمی کنن.

موتورهای جست و جو واسه خودشون قوانینی دارن!

اینطوری نیس که شما واسه بهبود رتبه خودتون در گوگل (یا هر موتور جست و جو دیگه) بتونین هر کاری رو که دلتون خواست بکنین! موتورهای جست و جو واسه خودشون قوانینی دارن، خط قرمزهایی دارن! از بعضی از اون ها اگه تمرد کنین، شما رو با کم شدن رتبه جریمه می کنن و در مجازات یه سری های دیگه از تخلف ها، شما رو به طور کامل از یافته های جست و جو حذف می کنن! (که به این کار می می گن Penalize کردن)

چیجوری به روش کلاه سفید سئو کنیم؟

قبل از هر چیز بگیم که واسه سئو کردن به روش کلاه سفید باید همیشه به روز باشین. قوانین گوگل همیشه در حال تغییرند و شما باید روش سئوی خود رو با این قوانین تطبیق بدین. اما اصلی ترین مسائلی که باید در فعالیت های بهینه سازی وب سایت تون درنظر بگیرین، این ۵ مورد می باشه:

۱) لینک سازی (Link Building) طبیعی: گوگل می گوید لینک سازی باید به صورت طبیعی باشه. مثلا «خرید بک لینک» ممنوع می باشه. محتوای شما یا کلا برندتون باید اون قدر قوی باشه که بقیه خود به خود به شما در وب سایت هاشون لینک بدن.

۲) استفاده مناسب از کلمات کلیدی: این که بخواین محتوای وب سایت تون رو از کلمات کلیدی مدنظرتان پُر کنین درست نیس (حتما وب سایت هایی رو که در هر جمله ۳ بار از یه کلید واژه استفاده می کنن و اون رو بولد می کنن دیده اید!).

از طرفی تلاش کنین تا در توضیحات متای هر صفحه، Titleها و Altها، به مقدار کافی از کلمات کلیدی استفاده کنین، البته! هیچوقت در انجام این کار زیاده روی نکنین، وگرنه محتواتون اسپم حساب می شه.

توضیحات متا رو جدی بگیرین. (به نقل از MOZ) بین ۱۵۰ الی ۱۶۰ کاراکتر رو واسه معرفی کلی صفحه خود اختصاص بدین.

۳) راحتی کاربر: کاربر باید بتونه در وب سایت شما راحت باشه. باید بتونه هر چی رو که می خواهد خیلی راحت پیدا کنه. از UI و UX کاران خود بخواین تا در این مورد به بهترین نحوی که می تونن عمل کنن. از طرفی، کاربر رو با بنرها و Pop-Upهای بیشتر از اندازه کلافه نکنین. این بر خلاف قوانین گوگل می باشه.

Bounce Rate: دلیلی که مستقیما با یه وقتی که کاربر در وب سایت شما حضور داره ربط داره. اگه کاربر در وب سایت شما راحت نباشه، سریعتر، از وب سایت شما خارج می شه و در نتیجه Bounce Rate شما بالا می رود و این یکی از مضرترین اتفاقات واسه سئوی شماس.

۴) اسپم نکردن: نوشته های بی معنی و بی ربط که فقط جهت پر کردن صفحات وب سایت تون به کار می روند شدیدا به سئوی وب سایت تون آسیب وارد می کنن. از طرفی بولد کردن بیشتر از اندازه کلمات کلیدی، لینک های کشکی و هردم بیل و کلا هر اقدامی که وب سایت شما رو به یه اسپم کده تبدیل کنه (!) ممکنه تا حد Penalize شدن، شما رو به دردسر بندازه.

۵) حق کپی رایت: کپی کردن محتوای بقیه به ضرر سئوی وب سایت تونه. هرچقدر که محتواتون (چه نوشته، چه عکس و…) بیشتر منحصر به فرد باشه، به نفع شماس. اگه هم خواستین تا از محتوای بقیه استفاده کنین، به نقل از اون ها این کار رو بکنین و یا در آخر، اون ها رو به عنوان منبع نوشته خود معرفی کنین. این کار رو می تونید با دادن یه لینک NoFollow به اون ها بکنین. گوگل واسه کپی رایت، اهمیت زیادی قائله.

۲ نکته مهم:

۱) سئو ی درون سایتی:

تا وقتی که سئوی درون سایتی یا On-Site SEO خود رو درست نکرده اید، نه لینک سازی کنین و نه اقدامی دیگه! اول از همه باید به بهترین راه ممکن و با رعایت قوانین موتورهای جست و جو، به بهینه سازی داخلی وب سایت تون بپردازید.

۲) همه قوانین رو نمی شه رعایت کرد!

واسه خیلی از کلمات کلیدی رقابتی رعایت بعضی از قوانین گوگل ممکن نیس! به خصوص در لینک سازی که گوگل می گوید لینک سازی باید طبیعی باشه!

به نظر شما تو یه ترکیب کلید واژه رقابتی مثل «تور کیش»، می تونیم با این روش رتبه بگیریم؟ خیر! به روش کلاه سیاه هم که عمل کنیم ممکنه جریمه شیم! پس چه کنیم؟ جواب، سئوی کلاه خاکستری ست!

  • Follow

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *