سئوی برون سایتی یا Off-Site چیست؟

همه ی کارایی که منتهی به اعتماد گوگل به وب سایت شما و (البته محتوای اون) می شه و واسه اون، رتبه بهتری در یافته های جست و جو به شما می دهد «»میباشه. البته! با یه فرق اصلی نسبت به سئوی درون سایتی، و اون این که همه ی این اقدامات در بیرون از سایت شما اتفاق می افتد، مانند لینک سازی.

در مقاله «سئو چیه؟» اشاره کردیم که همه ی اقدامات لازم واسه به ۲ دسته درون سایتی و برون سایتی تقسیم می شن. شما واسه رتبه گرفتن تو یک یا چند کلید واژه، اول باید سئوی درون سایتی خود رو استاندارد کنین (اگه این کار رو تا حالا نکرده اید، دست از خوندن این مقاله وردارین!)؛ بعد از اون می رویم سراغ سئوی برون سایتی یا Off-Site، که به خصوص واسه کلمات کلیدی رقابتی بسیار حیاتی ست.

سئوی برون سایتی (Off-Site SEO) شامل چه کارایی ست؟

۱) بک لینک گرفتن

اگه وب سایتی به شما لینک بده، این لینک واسه اون یه «لینک خارجی»ست و واسه شما یه «بک لینک». داشتن بک لینک از وب سایت های دیگه، انگار اعتباری واسه شماس. گوگل می خواهد بدونه که شما تا چه حد معتبر هستین؟ تا چه حد درباره شما در وب سایت های جور واجور صحبت می شه؟ تا چه حد (در اون موضوعی که می خواهید رتبه بگیرین) به عنوان یه منبع شناخته می شید؟ و…

و اما اصلی ترین روش هایی که می تونین بک لینک بگیرین:

  1. خرید بک لینک: وب سایت هایی هستن که در ازای پرداخت مبلغی به صورت ماهیانه (یا هر زمان بندی دیگه)، کلمه ای رو در بخشی از وب سایت شون به صفحه مورد نظرتون لینک می کنن.

نکته ۱: در خریداری بک لینک به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که از وب سایت های اسپم و با رنک پایین و با موضوع نامربوط خرید نکنین. گوگل به خریداری بک لینک بسیار حساسه و اگه فهمیده باشه که این کار رو می کنین، براتون دردسر می شه!

نکته ۲: دقت کنین که به موقع، بک لینک هایی رو که خریداری کرده اید، شارژ کنین! اگه بک لینک شما از سایتی پاک بشه، گوگل فرض رو بر این می گذارد که شما لینک می خرید و این رو به حساب شما می گذارد!

  1. رد و بدل کردن لینک: مثلا شما وب سایتی واسه «تور ترکیه» دارین. با یه وب سایت که «تور تایلند» ارائه می دهد توافق می کنین که لینک شما رو در وب سایتش بذاره و شما هم همزمان با اون (که لینک «تور ترکیه» شما رو می گذارد)، در وب سایت تون لینک «تور تایلند» رو قرار می بدید.
  2. ریپورتاژ خبری: بعضی از وب سایت ها حاضرن تا در ازای دریافت مبلغی، واسه شما ریپورتاژ خبری درج کنن. Press Release، در واقع یکی از روشای دیجیتال مارکتینگ است که واسه سئو هم کاربرد داره. باید متنی رو ( بالای ۴۰۰ کلمه) که شامل چند عکس و لینک شماس واسه مسئول وب سایت مقصد بفرستید و اون هم باید این ریپورتاژها رو با لینک Follow واسه شما در وب سایتش درج کنه.

نکته: مراقب باشین که این ریپورتاژ رو هیچ وقت پاک نکنه! هرچند، عموما اینجور اتفاقی نمی افتد.

  1. بلاگینگ: می تونید یه وب سایت یا وبلاگ رو در موضوعی مربوط به کلماتی که می خواهید در اون رتبه بگیرین بسازین و در اون به تولید محتوای بی طرفانه بپردازید. هر از چندگاهی هم در اون می تونید به وب سایت خودتون لینک بدین و یا در اون ریپورتاژ خبری برید.

نکته: حواستون باشه تا در وب سایت یا وبلاگ نامبرده، زیادتر از اندازه به خودتون لینک ندین و بعضی وقتا حتی به همکاران تون هم لینک بدین (البته نه همکاران ایرونی، که حریف تون هستن! (مثلا اگه آژانس مسافرتی هستین می تونید به Tripadvisorیا Booking هم لینک بدین!)

  1. فعالیت در فروم ها: انجمن های مختلفی هستن که شما می تونید با عضویت در اون ها به اشتراک گذاری مطالب و درج بک لینک بپردازید.

نکته: در فروم هایی کار کنین که با موضوع وب سایت تون هم خوانی داشته باشن؛ و یا اگه می خواهید در فروم های عمومی کار کنین، لینک سازی و مطلب گذاری رو در زیرانجمن های مربوط به کار و کاسبی تون انجام بدین.

  1. کامنت گذاری: بعضی از وب سایت ها به شما اجازه میدن تا در زیر پست هاشون نظر (Comment) بدین. نام و نام خانوادگی، نشانی ایمیل و نشانی وب سایت، اطلاعاتی ست که از شما می خواهند. در باکس بعدی نظرتون رو می نویسید و اگه نظرتون به تایید نویسنده رسید (واسه بعضی از وبلاگ ها و وب سایتا تایید نویسنده هم لازم نیس) کامنت شما به همراه لینک وب سایت تون در زیر اون پست درج می شه.

نکته: کامنت های در رابطه و توضیحات تکمیل کننده بنویسین. بعضی ها می روند و واسه مطالب بقیه کامنت هایی مانند «مرسی از سایت خوبتون!» یا «عالی بود ممنون» استفاده می کنن و فقط می خواهند یه لینک بگیرن! شما این طور نباشین! در رابطه بنویسین! (مثلا در زیر این پست می تونید نظری دو جمله ای درباره خریداری بک لینک بنویسین.)

نکته۲: فکر می کنیم نیاز به گفتن نیس که در زیر خبر کشف آب در مریخ، کامنت رزرو هتل نذارین ! به دنبال مطالب در رابطه بگردین و در اون جا کامنت بزنین.

مثال: نگاهی به شاهکار هموطنان مون در زیر این پست بندازید و تلاش کنین این جور نباشین!

http://sites.psu.edu/amentrclblog/sample-page

  1. بنرهای تبلیغاتی: بنرهای تبلیغاتی اگه با لینک Follow باشن می تونن واسه شما یه بک لینک به حساب بیان. (هرچند لینک های NoFollow هم بک لینک هستن، اما تاثیر مستقیمی بر بهتر شدن رتبه شما در نتایج جستجوی گوگل ندارن، با این حالا که بودنشون لازمه.)
  2. بک لینک طبیعی: مطالبی با ارزش جفت و جور کنین. خیلی از خبرگزاری ها، وبلاگ ها و وب سایت ها ممکنه خبر یا مقاله شما رو بازنشر کرده و به وب سایت شما (به عنوان منبع نوشته) لینک بدن.
  3. توافق: فرض کنین وب سایتی درباره دامپزشکی دارین. می تونین با دانشگاه شهرتون صحبت کنین و از اون ها بخواین تا لینک شما رو به عنوان یه منبع در سایت دانشگاه بذارن.

۲) فعالیت در شبکه های اجتماعی

در شبکه های اجتماعی گوگل پلاس، توییتر، فیس بوک، لینکدین، اینستاگرام، Pinterest، تلگرام (کانال)، آپارات، یوتیوب و… فعالیت داشته باشین. به این نکته ها و پیشنهاد ها دقت کنین:

  • تولید پست در رابطه: تولید محتوای مربوط به موضوع وب سایت تون رو در شبکه های اجتماعی در برنامه کاریتون بذارین (به خصوص در گوگل پلاس، گوگل پلاس و توییتر و بازم تکرار می کنیم: گوگل پلاس!!!). حتما هم نباید این محتوا منحصر به فرد باشه. می تونین مطالب سایت تون رو در اون بازنشر کنین. مانند صفحه گوگل پلاس Modir TV
  • هشتگ: به کار گیری هشتگ های مربوط به کار و کاسبی تون رو یادتون نره. گوگل واسه وب سایتی که در شبکه های اجتماعی و با هشتگ های مربوط به کسب و کارش محتوا تولید می کنه ارزش زیادی قائله!
  • افزایش لایک و اشتراک: تا می تونید لایک و Share به دست بیارین (البته نه لایک Fake). محتوایی که در شبکه های اجتماعی، اشتراک گذرای بالایی دارن، در پیش گوگل ارزش بالایی پیدا می کنن.)
  • ترافیک از Social Media: شما احتیاج دارین که مقداری ترافیک (کلیک) از شبکه های اجتماعی به وب سایت تون داشته باشین. این واسه شما لازمه.
فعالیت در شبکه های اجتماعی، متناسب با مخاطبان اون، و جذب طرفدار واسه محتوای وب سایت تون

۳) تبلیغات PPC گوگلی

این نوع از تبلیغات هم یکی از راه هایی ست که علاوه بر جذب ترافیک هدف دار به وب سایت تون، به ارتقای رتبه شما در گوگل کمک می کنه.

تبلیغات گوگلی (Google Adwords)
تبلیغات گوگلی (Google Adwords)

۴) بازنشر محتوای وب سایت تون

معمولا وقتی یه محتوا باارزش باشه، همه درباره اون حرف می زنند، اون رو به اشتراک می گذارن، Copy/Paste می کنن و منبع می زنند و یا می دزدند!! تلاش کنین تا محتوای وب سایت تون رو (محتوای صفحات اصلی، مقالات و…) در خبرگزاری ها، وب سایت ها، وبلاگ ها، شبکه های اجتماعی و… بازنشر کنین. اگه هم کسی از وب سایت تون کپی کرد و نامی از شما جنگ، خیلی هم عصبانی نشید. گوگل تشخیص می دهد که اون وب سایت از شما کپی کرده و این موضوع اتفاقا به نفع (سئوی) شماس و به ضرر اون.

۵) ثبت در نقشه گوگل

موقعیت مکانی خودتون رو در گوگل ثبت کنین. این واسه Local SEO یا سئوی محلی شما اثر بسیار مثبتی داره و باعث می شه تا احتمال دیده شدنتون در یافته های جست و جو، بوسیله کسائی که در محدوده جغرافیایی شما Search می کنن بیشتر شه.

به مقاله ی «ثبت موقعیت در نقشه گوگل» مراجعه کنین.

ثبت در نقشه گوگل
ثبت در نقشه گوگل

  • Follow

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *