دیجی‌کالا با فروش ویژه یلدا به دنبال یک تغییر بزرگ است

تا کنون از خود پرسیده اید که به چه دلیل کمپینای فروشگاه های بزرگ ایران در یلدا و جمعه مشکی برگزار می شن و از پایهً این کمپینا چه هدفی رو دنبال می کنن؟ این پرسشی بود که امروز مدیران دیجی کالا در نشست خبری با اصحاب رسانه جواب رو راست ای به اون دادن؛ پاسخی که ریشه در تلاش واسه تغییر یه عادت در میان کاربران ایرونی داره.

سعید محمدی، مدیرعامل دیجی کالا در این باره گفت: «هدف این کمپینا، فروش بیشتر و سود مقطعی نیس. این یه هدف جانبیه. هدف اصلی، جذب مشتری در این صنعت جدیده. ما نیاز داریم در فردی که عادت به خرید آفلاین داره، انگیزه بسازیم تا به یه مشتری آنلاین تبدیل شه.»

حمید محمدی هم با تایید همین موضوع گفت: «این نوع کمپینا، باعث می شه تا مقاومت آدمایی که به خرید آنلاین عادت پیدا نکرده ان از بین بره. پس از این کمپین، فرد دیگه دارای یه تجربه خرید اینترنتیه و مقاوم ذهنی کمتری نسبت به یه خرید آنلاین داره.»

براساس نظر کارشناسان، سهم خرده فروشی آنلاین در ایران حدود نیم درصد از کل بازار خرده فروشیه. این در حالیه که دیجی کالا در ۱۱ سال گذشته تلاش کرده تا فرهنگ خرید آنلاین رو واسه کاربران ایرونی به یه عادت تبدیل کنه. اما با در نظر گرفتن سهم گفته شده، دیجی کالا کارکرد قابل قبولی داشته؟ این موضوع رو با مدیرعامل دیجی کالا مطرح می کنم و اونم با تایید این درصد به سایت ما میگه:

«از کارکرد خودمون اصلاً راضی نیستیم. چراکه کارکرد ما در این رقم زیر یه درصدی واسه سهم خرده فروشی آنلاین متبلوره. منبع مشخص و قابل اعتمادی جهت تعیین این سهم وجود نداره اما تخمین ما هم بین نیم تا یه درصد واسه بازار آنلاینه. این رقم در ترکیه حدود ۳ درصد، در چین حدود ۱۴ درصد، در انگلستان ۱۲ درصد و در آمریکا ۸ درصده. در واقع کشورای جوون و تحصیل کرده سهم بالاتری از خرده فروشی آنلاین دارن. کشور ایران با در نظر گرفتن بافت جمعیتی، جمیعت جوون، تحصیلات و علاقه مردمش به فناوری، باید به سهم ۳ الی ۴ درصدی می رسید. از طرفی سهم زیر یه درصدی ما، نشون دهنده پتانسیل موجود در بازار خرده فروشی آنلاینه. این سهم پایین هم اینکه نشون دهنده کم کاری اهالی تجارت الکترونیک در کشورمونه. بخشی از موضوع هم به الگوهای فرهنگی و اجتماعی برمیگرده. به هر حال تمایل به خرید اینترنتی به اندازه بقیه کشورها در ایران وجود نداره.»

به گفته مدیرعامل دیجی کالا، این فروشگاه برنامه داره تا در چند روز حراج مربوط به یلدا، حدود یه میلیون کالا به فروش برسونه و رقم ۱۵ میلیون بازدید روزانه رو ثبت کنه. هم اینکه ۵۰ هزار کالا با نشون یلدا علامت گذاری شدن که مشخص می کنه فقط همین جنسا دارای تخفیف یلدا هستن؛ تخفیفی که براساس گفته مدیران ارشد دیجی کالا، هدف اصلی اش تشویق کاربرانیه که هنوز خرید آنلاین انجام نداده ان و در برابر این تجربه مقاومت می کنن.

پس از کنفرانس خبری و در گفتگویی خصوصی تر، دلیل به مشکل خوردن سایتای فروشگاهی در زمانای پربازدید رو از سعید محمدی جویا شدم. اون در جواب، جمعه مشکی رو مثال می زنه که در اون دیجی کالا واسه کمتر از یه ساعت از دسترس خارج شد. ایشون دلیل رو بازدید بالاتر از انتظار بیان می کنه اما دلیل اصلی پیش اومدن اینجور مشکلاتی رو نبود وجود سرویسای ابری معتبر در ایران به دلیل وجود تحریما می دونه:

«دلیل این مشکلات یه چیزه: ما در ایران امکان دسترسی به سرویسای ابری شرکتای معتبر مثل آمازون و گوگل رو نداریم. اگه توجه کنین در جمعه های مشکی آمازون یا علی بابا این اتفاقا رخ نمی ده. واقعیت اینه که اونا سرویسای ابری قابل پیشرفت دارن ولی اینجور سرویسی در ایران موجود نیس. سرویسای ابری در ایران تنها CDN هستن و نمی تونیم وب سرویسا رو در اون داشته باشیم.»

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *