دانلود پایان نامه

چراغها
استفاده از پل ها ودیگر تجهیزات توسط عابرین بندرت صورت می پذیرد که بعلت وجود مشکلاتی می تواند باشد . پس می توان با ایجاد راهکار مناسب وفراهم کردن زمینه لازم برای عابرین واستفاده کنندگان ایجاد انگیزه نمود . موارد ذیل می تواند به این امر کمک کند : 1-تاثیرات سختی عبور برای سنین مختلف2 – ایجاد انگیزه 3- هزینه احداث 4- زیبایی شناختی شهری 5- ایجاد احساس ایمنی 6- امنیت عبور در روز 7- امنیت عبور در شب 8- دسترسی 9-امکان اشتغال زایی 10-تاثیرات آب و هوایی 11-تامین روشنایی طبیعی ( احمدی بافنده ،باقری ، 1390 : 8)
5-5-1-15-2- آموزش به رانندگان ( وسایل نقلیه عمومی – سبک – سنگین )
اگر چه رانندگان در زمان اخذ گواهینامه، آموزش های لازم در زمینه مقررات راهنمایی و رانندگی را فرا گرفته اند . اما به مرور زمان این آموزش های به فراموشی سپرده میشوند . ویا قوانین جدید ابلاغ که از آن بی خبرند . و یا افرادی که به سن اخذ دریافت گواهینامه رسیده اند همگی نیازمند آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی و مهارت در رانندگی و اجرای قانون هستند . امروزه مراکز و دفاتر آموزشگاه های رانندگی در سراسر کشور دایر و به آموزش علمی وعملی رانندگان می پردازند . واز مدرسین مجرب پلیس راهور در جهت آموزش استفاده می گردد . اما نکته مهم اینجاست که چرا با وجود این همه آموزش در کاهش تصادفات تاثیر کامل نداشته است ؟به نظر میرسد به دلیل ذیل باشد 1-عدم استفاده از مدرسین مجرب اشنا به مقررات راهنمایی ورانندگی 2-کوتاه بودن زمان آموزش 3- -عدم استفاده از فن آوری های روز دنیا و تجهیزات مورد نیاز لذا در خیلی از تصادفات به وقوع پیوسته در سطح شهرستان دماوند عدم آموزش و یا لزوم آموزش رانندگان قید گردیده است .که می بایست مسئولین امر توجه ویژه ای به بحث آموزش داشته باشند که همین امر در کاهش حوادث رانندگی مثمر ثمر خواهد بود .
6-5-1-15-2-آموزش به دانش آموزان ( مهدکودک – دبستان – راهنمایی – دبیرستان ) به نظر می رسد آموزش فراگیر اولین راه حل است که به طور تدریجی در دامنه گسترده ای باید طی سالیان متمادی انجام شود و این رونداز ترافیک کم اغاز می گردد وبا رشد کودکان و یادگیری عمقی آنها نوبت به مسائل پیچیده تر می رسد . بر اساس تحقیقات انجام شده در مجامع علمی و نقطه نظرات عموم کارشناسان ترافیکی ،بهترین مقطع آموزش کودکان در دبستان و حتی پیش از دبستان می باشد که خوشبختانه این حرکت در کشور ما با شکل گیری و ابتکار پلیس با نماد همیاران پلیس ایجاد شده است که علاوه بر ارتقاء سطح آموزش کودکان موجب تغیر رفتار بزر گسالان نیز گردیده است . البته برای ایمنی کودکان نگرش بزرگسالان نیز می بایستی اصلاح شود و محدودیت های کودکان نیز بایستی به انان آموزش داده شود . در حوزه مورد مطالعه شهرستان دماوند برابر بررسیهای میدانی و اسناد ومدارک پلیس راهور، در مدارس آموزش های مقررات راهنمایی و رانندگی داده شده اما نتایج مفیدی در پی نداشته است . علت اصلی آن در عدم استفاده از مدرسین مجرب که بتواند دانش آموزان را با این قوانین اشنا نماید بوده و آموزش بصورت سطحی انجام گرفته است . از طرفی عدم استقبال مسئولین آموزش و پرورش شهرستان نیز در این زمینه بی تاثیر نبوده است . همچنین عدم وجود تجهیزات آموزشی مزید علت بوده است.رئوس محتوای آموزشی برای افزایش سطح آگاهی دانش آموزان در زمینه عبور از خیابان شامل مقدمه وایجاد ارتباط، بیان نکاتی درباره اهمیت عبور ایمن از خیابان،نقش رفتارهای عبور ایمن از خیابان در سلامت افراد،چگونگی عبور از خیابان های یک طرفه و دو طرفه، چگونگیعبور از خطوط عابرین پیاده، رئوس محتوای آموزشی برای ایجاد انگیزه پیروی و اعتقادات هنجاری بهتر در دان شآموزان در زمینه عبور از خیابان شامل اهمیت نقش والدین را در عبورصحیح از خیابان، اهمیت نقش پلیس راهنمایی و رانندگی درعبور ایمن از خیابان، رئوس محتوای آموزشی برای ایجادتوانمندی درک شده و اعتقادات کنترلی بهتر در دانش آموزان در زمینه عبور از خیابان شامل آشنایی با پل هوایی و توانایی عبور از آن، توانایی عبور از خطوط عابر پیاده، مشکلات ناشی از عبور سریع و ناگهانی از خیابان. رئوس محتوای آموزشی برای ایجاد ارزشیابی پیامد و اعتقادات رفتاری در دانش آموزان در زمینه عبور ایمن از خیابان در دانش آموزان شامل عواقب وپیامد های ناشی از عدم عبور صحیح از خیابان، اهمیت پیشگیری از تصادفات در زندگی فرد بود. ضمناً به منظورافزایش مهارت دانش آموزان جلسات پرسش و پاسخ همراه با ایفای نقش درکلاس و تمرین عملی در سالن و حیاط مدرسه پیش بینی شد. در این جلسات دانش آموزان ازمحیط های خط کشی شده و ماک تهای چراغ قرمز و عابر پیادهبه منظور تمرین عملی استفاده کردند. همچنین یک جلسه بازدید از پارک ترافیک نیز صورت گرفت. مواد آموزشی طراحی شده ( بر اساس نتایج پیش آزمون) شامل یک کتابچه آموزشی در قالب یک داستان و یک پمفلت بود. همچنین ازوسایل کمک آموزشی چون فیلم آموزشی و کارت های دیدآموز علایم راهنمایی و رانندگی استفاده گردید. مدت زمان هرجلسه آموزشی با توجه به موضوعات آموزشی از 20 تا 50دقیقه متغیر بود. (خسروی ،1392 : 2)
7-5-1-15-2-آموزش از طریق پارک های ترافیک

آموزش عمومی ترافیک، یکی از مناسب ترین ابزارها برای بهره برداری بهینه از شبکه ارتباطات شهری به شمار می رود به طوری که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اگر در جامعه ای پیشرفته ترین شبکه ارتباطی، مدرن ترین وسایل نقلیه و قوی ترین مقررات برای اجرای قوانین موجود باشداما افراد آن جامعه فرهنگ مکفی و لازم را جهت استفاده از این عوامل را نداشته باشند  ترافیک نابسامان ؛ آشفته و غیر قابل قبول حکم فرما خواهد شد. بدیهی است با برنامه ریزی دقیق آموزش فرهنگ ترافیک می‌توان از معضلات فوق کاسته و به کاهش تصادفات، افزایش ضریب ایمنی در عبور و مرور و ترافیکی روان دست یافت.اما در بین کلیه اقشار جامعه کودکان به دلیل بالا بودن میزان آسیب پذیری از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و آموزش به آنان در سر لوحه برنامه‌ها قرار دارد.شایان ذکر است آموزش فرهنگ ترافیک به کودکان یک اقدام دو سویه است چرا که کودکان علاوه بر فراگیری مفاهیم آموزشی،  خود در مقام یک مربی در خانواده به ایفای نقش  می‌پردازند.با توجه به ضرورت آموزش مفاهیم ترافیک به کودکان،  مکان‌های خاصی با عنوان پارک‌های آموزش ترافیک تعریف گردیده که کودکان با حضور در این مراکز در فضایی شاد و مفرح به یادگیری مطالب خواهند پرداخت. متاسفانه درحوزه مورد مطالعه تا کنون پارک ترافیک احداث نشده است.(نحوه آموزش در پارک ترافیک،1392: 4)
8-5-1-15-2- آموزش از طریق رسانه ملی و جراید :
با توجه به اهمیت آموزش و جایگاه آن در رشد و بالندگی مردم و اجرای قوانین و مقررات رانندگی واستفاده عموم مردم از رسانه ملی و جراید بصورت روزانه. به نظر میرسد از موثرترین روش های آموزش ، آموزش از طریق صداو سیما ست . آموزش قانون و مقررات راهنمایی ورانندگی می بایستی از طریق فیلم هایی که ساخته میشود ویا در برنامه های نمایشی جذاب به وسیله تصویر به مردم انتقال یابد. ویا بطریق تیزر های انیمیشن و ساخت برنامه های متنوع در این زمینه در بهینه کردن فرهنگ ترافیک گام بردارنند . اگر چه زحمات زیادی توسط پلیس راهور در ارتقاء فرهنگ ترافیک کشیده شده و با ساخت تیزر ها و برنامه های تلویزیونی و پخش تصاویر تصادفات و برگزاری همایش های همیاران پلیس در کشور سعی نموده به وسیله آموزش در کاهش تصادفات گام بر دارد اما بصورت کامل موفق به این امر نشده است وهمکاری سازمانهای دیگر را می طلبد. (شربتیان ، 1389: 8 )
فقدان رسانه و شبکه محلی و جراید کشوری درشهرستان دماوند باعث شده این اموزش ها به صورت خاص انجام نگیرد و بصورت خیلی جزئی در هفته نامه محلی مطالبی در خصوص راهنمایی ورانندگی درج گردیده که انهم در حد بسیار پایینی از ان استفاده شده است .
9-5-1-15-2- آموزش از طریق کتب درسی
نظام تعلیم و تربیت هر کشور توسط معلمان آن کشور شکل میگیرد. به تعبیر دیگرمعلمان، کارگزاران اصلی نظام آموزش و پرورش هر جامعه هستند و منشأ تحولات ودگرگونیها به شمار میروند. با کوشش خردمندانه آنان است که اهداف متعالی نظام آموزش و پرورش تحقق می یابد . بنابراین هر اندازه سطح دانش، بینش و توانایی معلمان بیشتر باشد، آن نظام مفیدتر و پویاتر است.حال، با توجه به گستردگی حیطه ی عملکرد و نفوذ آموزش و پرورش، این نهاد میتواند در راستای ترویج رفتارهای سالم ترافیکی، بر سه گروه، به نحو چشمگیری تأثیر بگذارد:
الف( معلمان و کارکنان مدرسه؛ ب( دانش آموزان؛ ج( خانواده ها.
نقش خانواده در نهادینه کردن فرهنگ ترافیک از همان اوایل کودکی از طریق کارکردهای آموزشی و  فرهنگ سازی در پر کردن، فاصله بین شایستگی های موجود با شایستگی های مطلوب بسیار مؤثر است. آموزش ترافیک چنانچه از خردسالی و دوران کودکی در محیط خانواده آغاز شود، بایدهمراه با انضباط اجتماعی، رعایت حقوق دیگران، تقدم مصالح جمع بر فرد و … به کودک آموخته گردد،و اعضای خانواده( والدین) علاوه برگفتار، در رفتار و کردار خود نیز این مطلوبیت ها را به فرزندان باید یاد دهند، تا این آموخته ها تأثیرشگرفی در  کردار و رفتار اجتماعی آنان در بزرگسالی از جمله رعایت قوانین ترافیکی بگذارد. درواقع بخشی از  شکل گیری شخصیتی کودکانمان در زمینه آموزش های شهروندی، از جمله “رعایت فرهنگ ترافیک” جزء حوزه  فعالیت ها و کارکردهای امروزی خانواده در جامعه ایرانی  باید باشد، که این مسأله در تعامل با مسائل اجتماعی دیگر حوزه های مدیریت شهری می تواند رابطه داشته باشد. هرچه رفتار و اعمال ترافیکی اعضای خانواده به کودکانمان و دانش آموزانمان با هنجارهای قانونی نوشته شده( آئین نامه) منطبق و نزدیک تر باشد، رفتار مذکور بهنجارتر و یادگیری آن سریع تر خواهد بود.. آموزش فرهنگ ترافیک به کودکان، که گاه از سوی پلیس، مدرسه و سایر گروه های اجتماعی تدارک دیده می شود، بدون هماهنگی و اتفاق نظر با خانواده، بی تأثیر خواهد بود. آموزش های مستقیم و غیر مستقیم که ترکیبی از نقش های آموزشی، کنترلی و پشتیبانی از سوی خانواده ممکن است باشد، در اجتماعی کردن کودکان به رعایت فرهنگ ترافیک بسیار اثر گذار است.در خانواده باید شرایطی فراهم کرد که کودکانمان و دانش آموزان مان در خصوص هنجارهای ترافیکی به تعمق و تفکر بپردازند؛ و اهمیت هریک از اجزای فرهنگ مذکور را در یابند، وحتی باید در شرایطی این سنین قرار گیرند که خود کار را بر عهده گیرند. (شربتیان ، 1389: 7 )
10-5-1-15-2–راه کارهای عملی آموزش رفتارهای سالم ترافیکی:

مطلب مرتبط :   پایان نامه ارشد رایگان با موضوعتحلیل اطلاعات

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

1-10-5-1-15-2–معرفی الگوهای مناسب: تربیت الگویی از جمله شیوه های مؤثر تربیتی است.در این شیوه به دو طریق میتوان بر مخاطب تأثیر گذاشت: اول این که؛ مربیان ومعلمان خود باید الگوی شایسته و مناسبی برای نوجوانان و جوانان باشند؛ و دوم الگوهای سازندهای را به آنان معرفی نماینداعمال و رفتار والدین، معلمان و مربیان زیر ذرّه بین نگاه متعلمان و متربیان است وتأثیری عمیق و شگرف بر جای میگذارد. آنها قبل از این که بخواهند پیام و گفتارمعلم یا مربی را بشنوند، چشم بر عمل و رفتار آنان دارند و هرچه مشاهده کنند، همان را میپذیرند.) موگهی ،عبدالرحیم1390: 38)
2-10-5-1-15-2–آموزش از راه الگوسازی: یکی از ویژگیهای مهم اجتماعی در دوره ا ست. در این دوره تبعیت از قواعد و مقررات » تقلید از نمونه ها و سرمشقها « نوجوانی اخلاقی و اجتماعی که در دوره دبستان معمول است، جای خود را به تقلید ازنمونه ها و سرمشقهای زندگی میدهد و شخصیت ناپایدار نوجوان بیشتر از اشخاص نمایشی بهره مند میگردد . (شرفی ،محمد رضا، 1361 : 158)
3-10-5-1-15-2–توسعه ی همکاریهای بین بخشی: ارتباط و تعامل سازنده نیروی انتظامی به ویژه معاونت راهنمایی و رانندگی با آموزش و پرورش میتواند تأثیر بسزایی درافزایش آگاهی دانش آموزان و خانواده های آنان از ترافیک و مؤلفه های مرتبط با آن برجای بگذارد. به عنوان مثال اجرای طرح همیار پلیس نمونهای موفق از این همکاری است. در حوزه ی آموزش نیز اقدامات مشترک مانند تهیۀ بسته های آموزشی درقالب cd ، بروشور و فیلمهای مرتبط با ترافیک میتواند نتیجه ی مطلوبی در پی داشته باشد. (فردوسی ،طیبه،1389: 155)
4-10-5-1-15-2—استفاده از متخصصان خارج از مدرسه: هرگز انتظار نمیرود که معلمان درهمه ی زمینه ها دارای اطلاعات و تخصص لازم باشند، اما دلیلی هم وجود ندارد که بسیاری از مطالب با اهمیت و ضروری به دانش آموزان آموزش داده نشود، این امر به ویژه در مسایل مربوط به حوزه ی ترافیک صادق است. بر این اساس گاهی اوقات ضرورت ایجاب میکند که از یک فرد متخصص خارج از مدرسه دعوت شود تا پیامهاو اطلاعاتی در اختیار دانش آموزان قرار دهد. این کار غالباً بر امر آموزش و دیدگاه های دانش آموزان اثرات مثبتی خواهد داشت. (فردوسی ،طیبه،1389: 155)
5-10-5-1-15-2– آموزش به رانندگان جدید از طریق آموزشگاه های رانندگی

 
 
از سال 1384 با راه اندازی آموزشگاه های رانندگی در کشور ، آموزش علمی و عملی رانندگان اجباری گردید . و کلیه متقاضیان گواهینامه بایستی در کلاسهای اموزشی شرکت نمایند . اموزش مقررات راهنمایی و رانندگی ، آشنایی با علائم و تجهیزات ترافیکی ، قواعد رانندگی و سایر موارد مورد نیاز رانندگان در این کلاسها آموزش داده می شود . اما با وجود این اموزشها علت افزایش حوادث رانندگی در چیست ؟ امار های ثبت شده در تصادفات شهرستان دماوند نشان می دهد تعداد 54 نفر از کسانی که در 170 فقره تصادفات عابرین نقش داشته اند دارای گواهینامه رانندگی ب-1 و جدید الصدور بوده اند . یعنی یک سوم از کل تصادفات عابرین به این رانندگان اختصاص یافته است . پس بنابراین آموزش به رانندگان جدید در حد قابل قبول نبوده و عدم توجه اینگونه رانندگان را در عدم آموزش صحیح ، متون مناسب آموزشی ، شیوه صحیح در آموزش رانندگی و مسئولیت پذیری راننده می توان جستجو کرد . لذا با این تفاسیر اهمیت آموزش رانندگان جدید بر همگان آشکار است . ( امار تصادفات پلیس راهور دماوند ، 1393)
6-10-5-1-15-2— بررسی وضعیت رانندگان از نظر اموزش :
ریسک پذیری رانندگان: راننده وسیله نقلیه در زمان انجام تخلف ابتدا به طور لحظه ای با در نظر گرفتن منافع حاصل از انجام تخلف، نسبت به انجام این موضوع اقدام می نماید که فارغ از تبعات انجام تخلف مرتکب رفتاری غیرمعمول در جامعه می شود. خودنمایی: براساس آمارها 31 درصد تلفات حوادث رانندگی در سن جوانی 18 تا 29 سالگی می باشد و به این دلیل است که اکثر رانندگان جوان برای جلب توجه در سطح جاده و معابر شهری اقدام به رانندگی غیرعادی می نمایند. این قبیل رانندگان اقدام به برخی حرکات نمایشی و تخلفات رانندگی می پردازند که هم خود و هم دیگران را در معرض خطر قرار می دهند.  بی اطلاعی راننده: گاهی رانندگانی وجود دارند که به علت کمبود اطلاعات و ناآگاهی اقدام به انجام تخلفاتی می نمایند که خود از عواقب آن بی اطلاع هستند. در این بحث، رسانه ها و جراید و بالا بردن سطح فرهنگ نقش بسزایی دارد.  عوامل روحی: عوامل روحی فرد را می توان به خشم و عصبانیت، استرس، هیجان، اضطراب و … نام برد به طوریکه راننده در حالت خشم و اضطراب به راحتی تمرکز خود را از دست داده و مرتکب تخلف می شود. در این مورد رفتار راننده از حالت طبیعی خارج شده و دیگر برخود تسلط ندارد بنابراین تخلفی را انجام داده و مهمتر ازآن تصادفی را رقم می زند. رانندگانی که از آموزش بیشتری برخوردار هستند کمتر تخلف کرده وتصادفات انها نیز کمتر بوده است . همچنین مهارت در رانندگی انها باعث شده از وقوع خیلی از تصادفات پیش آمده جلوگیری نمایند . آموزش به رانندگان از اهمیت بالایی برخوردار است و بایستی قوانین راهنمایی و رانندگی با توجه تغییرات که به وجود می اید به انان گوشزد شود .تا در کاهش تصادفات موثر واقع شود . در شهرستان دماوند از طریق پلیس راهور آموزش به رانندگان وسایل نقلیه عمومی انجام گرفته وتاثیرنسبی در کاهش تصادفات داشته،اما با توجه به عدم استقبال حداکثری رانندگان در حد مطلوب اموزشها انجام نگرفته و همین این امر در روند تصادفات وافزایش انها نقش داشته است . در فرم کام تصادفات قریب 80درصد از رانندگان در علل اولیه لزوم آموزش عنوان گردیده است و بیست در صد باقی مانده عدم احساس مسئولیت راننده ذکر شده که نقش آموزش رانندگان به خوبی آشکار است .
6-1-15-2- بررسی وضعیت عابرین پیاده از نظر روشنایی معابر :
بنابراین

دسته بندی : علمی

دیدگاهتان را بنویسید