Comments: 0 Posted by: Posted on:

پخش یا مکان (Place) در آمیخته بازاریابی به محل فروش و پخش محصول و خدمت میگن. مکان ممکنه یه مغازه خرده فروشی، یه شبکه پخش ملی، یه سایت اینترنتی، یا یه کاتالوگ ارسالی از راه پست مستقیم باشه. عرضه محصول، در مکان و وقتی که مشتری اون رو می خواد، یکی از حساس ترین جنبه های است.

ما امروزه، تماشاگر موفقیت سایت آمازون و سایت دل هستیم. آمازون، کتابا و دیگه اجناس و خدمات رو به صورت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته، در مکانی بسیار راحت و مناسب، یعنی یه سایت اینترنتی، در دسترس مشتریان قرار داده. در زمونه ای که خریدن کتاب، نیاز به یه سفر وقت گیر به کتاب فروشی و جست وجوی یه کتاب، از بین هزاران کتاب در قفسه داره، سایت آمازون، انتخابای بیشتری رو در زمان کوتاه تر جفت و جور می کنه. درسته که مشتریان سایت آمازون، دلتنگ لذت جست وجو در بین کتاب فروشیای سنتی و قدیمی می شن و فقط شانس محدودی جهت خرید مؤثر از راه لمس یه دکمه دارن، اما این سایت یه ویژگی «مکانی» داره که کتاب فروشیای فیزیکی این ویژگی رو ندارن و اون ویژگی، مرور، تجدید نظر و درجه بندی نظرات مشتریاس.

سایت دل هم یکی دیگه از مثالای موفقیت مربوط به است. تصمیم هدف دار این سایت، جهت فروش مستقیم به مشتریان، منتهی به وارد کردن بقیه رقبا در جنگ سختی واسه فروش کامپیوترای شخصی شد. درحالی که رقبا، از روشای سنتی پخش مثل مغازه های خرده فروشی و واسطه ها استفاده می کردن، سایت دل، واسطه ها رو کنار زد. فروش مستقیم شرکت دل، به روشای زیر انجام شد:

  • به دست آوردن اطلاعات و جزییات از مشتری که با به کار گیری بقیه اشکال پخش، این اطلاعات از دست می رن.
  • تولید سفارشی، یه عامل تفاوت در محصوله که این ویژگی با اجناس مشابه بسیار رقابت می کنه.
  • در دسترس قرار دادن محصول به صورت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته.

شرکتای معدودی از تنها یه مکان واسه دادوستد با مشتریان استفاده می کنن. خیلی از شرکتا، کانالای زیادی در بازار دارن که از راه اونا، مشتریان خود رو ملاقات می کنن؛ هر چی تعداد این کانالا بیشتر و مؤثر باشن، موقعیتا و شانسای بیشتری واسه فروش به وجود میاد.

مسیرهای زیادی واسه مشتریان هست. یه شرکت بازار محور، خیلی از این مسیرها رو بدون وجود اختلاف  و مشکل بین کانالای جور واجور انتخاب می کند.

شرکت شما کدوم جنبه از «مکان (پخش)» رو در برنامه بازاریابی خود استفاده می کنه؟ این مطلوب ترین راه واسه کسب رضایت مشتریان، فروش بیشتر و سود لازم شماس، یا ایا شما خیلی راحت از روشای سنتی و اولیه جهت ارائه اجناس و خدمات خود در جلوی مشتریان استفاده می کنین؟ بیشترً، جایابی هزینه برداره، اما اثر بزرگی بر اندازه کارکرد بازاریابی میذاره.

 

 

 

  • Follow