تصورات غلط رایج در سئو – بخش سوم: امن بودن سایت (رمزنگاری HTTPS) برای سئو مهم نیست!

دقت کرده اید که نشانی بعضی از وب سایت ها با «//:http» و بعضی از اون ها با «//:https» شروع می شه؟

و به احتمال زیاد، HTTPS رو قبل از نشانی وب سایت هایی دیده اید که یه سری اطلاعات خاص و پنهونی (مثل شماره کارت، CVV2 و…) رو از کاربر خود می خواهند (مثل درگاه های پرداخت).

به بیان ساده، اون s اضافی که بعد از HTTP یه وب سایت می ببینن، به این معناست که اتصال (Connection) شما به اون وب سایت، رمزنگاری شده و اینطوری، هکرها دیگه نمی تونن داده های شما رو رهگیری کنن.

اون s اضافی قدرتش رو از یه تکنولوژی به نام SSL گرفته که مخفف عبارت Secure Sockets Layer (لایه ی سوکت های امن) می باشه.

SSL یه فن بیاری امنیتی استاندارد واسه ایجاد یه رابطه رمزگذاری شده بین یه وب سرور و یه مرورگره. این رابطه ضمانت می کنه که همه داده های رد و بدل شده بین مرورگر و وب سرور به صورت خصوصی (Private) باقی می موند.

– به نقل از ssl.com

اهمیت HTTPS در سئو

در مورد اهمیت HTTPS در باید گفت که گوگل در August 2014، اعلام کرد که در الگوریتم هاش، دید کردن HTTPS رو به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه بندی وب سایت ها شروع کرده. به این معنا که اگه وب سایت شما هنوز بر مبنای استاندارد HTTP می باشه، این احتمال هست که در نتایج جستجوی گوگل افت کنین.

https ندارم! کارم تمامه؟!

طبق گفته ی گوگل، اندازه تاثیر HTTPS بر رتبه دهی به وب سایت ها اون قدرها هم زیاد نیس! طوریکه دید کردن HTTPS در الگوریتم های گوگل، حدود ۱ درصد از جست و جوهای گوگل رو تحت تاثیر قرار داده.

پس با این حالا که گوگل اعلام کرده که به HTTPS اهمیت میده، اگه وب سایت تون HTTPS نیس، نگران نشید! گوگل معیارهای زیادی داره که اهمیت اون ها بسیار بیشتر از این مورده؛ مثل ارائه ی محتوای باکیفیت در وب سایت.

اما گوگل می گوید که ما در آینده می خوایم تا تاثیر HTTPS رو روی رتبه دهی به وب سایت ها (کم کم) افزایش بدیم، چون می خواهیم هر چی بیشتر وب سایت ها رو به مهاجرت از HTTP به HTTPS تمایل بدیم.

 

منابع:

  • Hubspot Blog
  • ssl.com
  • googleblog.com

مقالات خیالات غلط عادی در سئو:

  • تصور غلط اول:
  • تصور غلط دوم:
  • تصور غلط سوم:
  • Follow

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *