بررسی فروشگاههای آنلاین دوربین مداربسته

 

در دنیای امروزی شاید کمتر کالایی باشد که به صورت اینترنتی نتوان آن را تهیه کرد. عصر تکنولوژی باعث شده تا اکثر کسب وکارها به فکر آنلاین کردن کسب و کار خود باشند و برای ورود به آن اقدام کنند. دوربین‌های مداربسته نیز از این قاعده مستثنی نیستند و در فضای آنلاین ورود پیدا کردند.

دوربین‌های مداربسته با توجه به شرایط و خطراتی که ممکن است هر شخصی را تهدید کند بسیار لازم و ضروری است. با اینکه تولید این دوربین‌ها قدمت چندان زیادی ندارند و سال‌های زیادی از ورود آن‌ها به بازار ایران نمی‌گذرد، تعداد قابل توجهی از افراد در محل کار یا حتی ساختمان‌های مسکونی خود از دوربین مداربسته استفاده می‌کنند تا شرایط امن‌تری برای خود فراهم کنند.

با پیشرفت تکنولوژی، انواع جدید و متنوعی از این نوع محصولات روانه بازار شدند که هرکدام قابلیت‌های متفاوتی را به همراه دارند. اما موضوعی که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم یکی از مشکلاتی است که خریداران آنلاین با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

بسیاری از مشتریان آنلاین نمی‌دانند که هنگام خرید اینگونه محصولات چگونه می‌توانند به فروشگاه‌های اینترنتی دوربین مداربسته اعتماد کنند یا کدام فروشگاه خدمات بهتری ارائه می‌دهد و محصولات باکیفیت‌تری دارد. اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید، با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

از کدام فروشگاه اینترنتی دوربین مداربسته خرید کنم؟

در وهله اول شخصی که قصد دارد خرید از فروشگاه‌های اینترنتی دوربین مداربسته انجام دهد به این فکر می‌کند که کدام فروشگاه برای خرید مناسب‌تر است، مخصوصا اگر این فرد اطلاعاتی در این زمینه نداشته باشد می‌تواند با اطلاعات غلط کاملا گمراه شده و خرید اشتباهی انجام دهد.

2 نکته عمومی اما مهم دیگر را در مورد فروشگاه های آنلاین مداربسته:

  1. سایت مورد نظر نماد اعتماد الکترونیک داشته باشد.
  2. دارای آدرس مشخص و تلفن جهت پشتیبانی باشد.
  3. امکان اعزام کارشناس به محل داشته باشد.

معمولا برای خرید دوربین مداربسته معیار هایی چون ارزان بودن دوربین مداربسته گزینه درستی برای تهیه سیستم های امنیتی نیست چرا که هیچ محصولی بی دلیل ارزان نیست و بهتر است قیمت مناسب و کیفیت خوب را در کنار هم قرار دهیم تا انتخاب بهتری داشته باشیم.

 در ادامه به معرفی سه سایت معتبر در زمینه فروش اینترنتی  دوربین‌های مداربسته می‌پردازیم و مزایا و معایب آن‌ها را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم.

دیجی کالا، متنوع اما غیرتخصصی

اگر با اسم خرید آنلاین یا فروشگاه اینترنتی آشنا باشید، احتمالا دیجی کالا را بشناسید. دیجی کالا در واقع یک فروشگاه آنلاین است که از ریزترین محصولات تا درشت‌ترین آن‌ها را می‌توانید در این فروشگاه پیدا کنید. دوربین‌های مداربسته نیز در این سایت در انواع مختلفی وجود دارد که کافیست بعد از ورود به سایت دیجی کالا کلمه دوربین مداربسته را جستجو کنید تا فهرستی از این نوع محصولات برای شما نمایان شود. اما امروزه خرید محصول تخصصی مثل دوربین مداربسته از یک سایت عمومی مثل دیجی کالا ممکن است شما را دچار سردرگمی کند. در سایت دیجی کالا می‌توانید دوربین مداربسته موردنظر خود را نسبت به بازارهای سنتی ارزان‌تر خریداری کنید و ضمانت 7 روزه بازگشت کالا و تنوع زیادی که کالاها دارند نیز می‌تواند از دیگر مزایای خرید از دیجی کالا باشد. اما در کنار این مزایا، معایبی هم مانند تخصصی نبودن سایت، طولانی بودن صف ارسال، قیمت بالاتر نسبت به دیگر فروشگاه های اینترنتی دوربین مداربسته به دلیل واسطه بودن، طولانی بودن روند مرجوع کالا و ارسال با هزینه وجود دارند که می‌تواند شما را وسوسه کند تا گزینه‌های دیگری که در بازار وجود دارد را نیز بررسی کنید.

فروشگاه گذر کنترل ، متخصص اما با خدمات محدود

گذر کنترل (lesco.irنام یکی از فروشگاه های آنلاین است که به صورت تخصصی در زمینه دوربین‌های مداربسته کار می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود که اگر تجربه‌ای در خرید دوربین مداربسته ندارید، به این فروشگاه اینترنتی دوربین مداربسته اطمینان بیشتری کنید.

یکی از نکات مثبتی که در این سایت وجود دارد این است که شما می‌توانید قبل از خرید خود با کارشناسان این سایت تماس بگیرید و متوجه شوید که چه دوربین مداربسته‌ای مناسب نیاز شماست و با توجه به قیمت مناسب‌تر نسبت به دیجی کالا و گارانتی که این شرکت تضمین می‌کند می‌توان آن را گزینه معقول‌تری نسبت به دیجی کالا دانست.

همچنین با مطالبی که در سایت خود منتشر کردند به شما برای خرید بهتر کمک می‌کنند. اما همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود و این فروشگاه اینترنتی دوربین مداربسته نیز معایبی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تنوع کم محصولات داخل سایت، نداشتن سایت منظم و زیبا و کامل نبودن اطلاعات مربوط به هر محصول است.

در این سایت نیز مرجوعی کالا روند طولانی دارد و زمان زیادی طول خواهد کشید تا کالای شما مرجوع شود. این سایت علاوه بر محصولات دوربین مداربسته، کالاهای دیگر نیز ارائه می‌کند که تقریبا همین معایب و مزایا را می‌توان برای آن‌ محصولات هم درنظر گرفت. شاید به این فکر کنید که فروشگاه آنلاینی در این زمینه وجود ندارد که ویژگی‌های مثبت قابل قبول و ویژگی‌های منفی کمی داشته باشد، در مورد بعدی به یک فروشگاه اینترنتی با همین ویژگی‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

فروشگاه آنلاین الکاو  باکیفیت، خدمات پس از فروش عالی و دارای کارشناسان متخصص

الکاو (elcav.com)، یکی از سایت‌های معتبر در زمینه فروش دوربین‌های مداربسته و لوازم و تجهیزات جانبی آن است که علاوه بر تخصصی بودن، امکانات ویژه‌ای را در اختیار خریداران قرار می‌دهد که بتوانند با خیال راحت و بدون دغدغه محصول مورد نظر خود را تهیه کنند.

دوربین های مداربسته این فروشگاه آنلاین دارای قیمتی مناسب و کیفیتی بسیار خوب هستند و کمتر جایی میتوان یافت که قیمت و کیفیت در کنار هم قرار بگیرد.
همچنین میتوانید انواع دوربین مداربسته مانند، AHD , HDCVI, HDTVI  را در این فروشگاه مشاهده کنید.
نکته دیگر این است که دوربین های فروشگاه اینترنتی الکاو دارای تنوع دید در شب سیاه سفید (IR) و دید در شب رنگی (استارلایت) می باشد که جزوه جدید ترین فناوری دید در شب است.

این فروشگاه اینترنتی دوربین مداربسته علاوه بر این محصول، دزدگیر اماکن و پک‌های دوربین مداربسته به همراه لوازم جانبی این محصولات را نیز در خود جای داده است. اگر قصد خرید دوربین مداربسته با کیفیت را دارید و از دو گزینه قبلی قطع امید کردید، الکاو می‌تواند بهترین گزینه باشد چون محصولات موجود در این فروشگاه اینترنتی دارای کیفیت بالایی هستند و همه آن‌ها با گارانتی یک ساله به دست مشتریان خواهد رسید.

این شرکت به دلیل اینکه به صورت مستقیم دوربین‌های مداربسته وارد می‌کند و قیمت‌های بسیار مناسبی دارد. نکته جالب دیگری که وجود دارد این است که اگر خریدی انجام دهید و ساکن تهران یا البرز باشید، خرید شما تنها 24 ساعت طول می‌کشد که به شما برسد و اگر ساکن هر نقطه‌ دیگری در ایران باشید، 72 ساعته محصول خود را درب منزل تحویل خواهید گرفت و هزینه‌ای برای شما نخواهد داشت و کاملا آنلاین است.

الکاو به خریداران محصولات خود 7 روز مهلت مرجوعی بدون قید و شرط را می‌دهد و اگر تجربه‌ای در زمینه خرید این نوع تجهیزات ندارید، کارشناسان این شرکت به شما مشاوره خواهند داد تا بهترین محصول را انتخاب کنید. تا به اینجای کار مزایای موجود در این فروشگاه اینترنتی دوربین مداربسته را می‌توانستید کم و بیش در دیگر سایت‌ها نیز مشاهده کنید، اما این تمام قضیه نیست.

علاوه بر موارد گفته شده، الکاو نصب پکیج دزدگیر یا دوربین مداربسته را نیز پشتیبانی می‌کند و در اکثر استان‌ها نمایندگی برای انجام این کار وجود دارد، همچنین امکان تسویه درب منزل و اعزام کارشناس جهت بازدید از پروژه نیز از مزایایی محسوب می‌شوند که در کمتر فروشگاه اینترنتی وجود دارد. از معایب این فروشگاه اینترنتی دوربین مداربسته نیز می‌توان به تنوع کمتر نسبت به رقبا اشاره کرد.

 


بررسی فروشگاههای آنلاین دوربین مداربسته

 

طی 30 سال گذشته، دوربین های مداربسته آنالوگ (CCTV) با وضوح استاندارد خود توانستند بخش بزرگی از بازار را در اختیار بگیرند، لکن امروزه با تکامل روزافزون فناوری این دوربین ها جایگاه خود را از‌دست‌داده‌اند.

هم‌اکنون دوربین‌ های مداربسته HD و IP، در بازار سیستم‌های امنیتی و نظارتی از سهم بسزایی برخوردار می‌باشند. تصاویر ویدئوییHD ، کیفیت بسیار بالاتری را نسبت به نسخه استاندارد ارائه می‌دهند و همین امر باعث افزایش سطح امنیت و توانایی شناسایی افراد یا اشیای ضبط‌شده گردیده است.

دلیل این امر این است که کیفیت تصاویر آنالوگ بر اساس TVL (خطوط رزولوشن TV ) ارزیابی می‌شدند، در حالی که کیفیت تصاویر HD برحسب مگاپیکسل اندازه‌گیری می‌گردند. به‌عنوان مثال، دوربین مداربسته 1000 TVL دارای 1000 خط جداگانه بر روی صفحه نمایش بود که باعث می‌شد تصویر مورد نظر شکل‌گیرد.

اما دوربین مداربسته 1 مگاپیکسلی HD، دارای 1 میلیون پیکسل در هر نقطه از تصویر است که باعث تولید تصویر باکیفیت‌تر می‌شوند. هرچه تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد خروجی تصویر واضح‌تر خواهد‌بود. به عنوان مثال، یک تصویر 4K یا 8 مگاپیکسلی دارای 8 میلیون پیکسل می‌باشد.

به همین علت، دوربین‌های مداربسته مگاپیکسلی، تصویر با‌کیفیت بسیار بالاتری تولید می‌کنند، زیرا تصویر ارائه‌شده از تراکم بالایی برخوردار هستند. یکی از مزایای عمده دوربین‌‌ مداربسته HD، نسبت به دوربین‌های آنالوگ، توانایی استفاده از زوم دیجیتال برای تمرکز بر یک منطقه از فیلم ضبط‌شده بدون تحریف تصویر است.

دستگاه ضبط کنندهDVR یا NVR

 

در حال حاضر 2 استاندارد برای دوربین‌ های نظارتی HD  وجود دارد که عبارتند از: (HD over Coax) HDoC  و  IP.

استاندارد HDoC یا انتقال تصویر اچ دی بر روی کابل کواکسیال، درست همانند تجهیزات آنالوگ قدیمی از همان کابل RG59/RG6  کواکسیال استفاده می‌کنند، اما بر‌خلاف تجهیزات قدیمی، ویدئو HD را نیز به DVR یا ویدئو رکوردر دیجیتال منتقل می‌نمایند. در تمام سیستم های HDoC، دوربین‌ ها به‌طور مستقیم از طریق کابل کواکسیال به DVR متصل می‌شوند.

از سوی دیگر، دوربین‌های مداربسته IP از طریق اترنت یا کابل شبکه به یک دستگاه NVR یا  ویدئو رکوردر تحت شبکه متصل می‌شوند.

در دوربین ‌های مدار بسته آی پی اولیه،  دوربین ‌ها به‌طور مستقیم به  دستگاه ان وی آر متصل نمی‌شدند، بلکه به یک سوئیچ شبکه یا نقطه دسترسی که در همان شبکه NVR قرار داشت متصل می‌گردیدند و پس از آن دوربین‌ها از طریق یک آدرس IP به NVR متصل می‌شدند و همچون یک مسیر برای انتقال داده‌ها عمل می‌کرد. لکن تولیدکنندگان در طی چند سال گذشته  سوئیچ PoE را با  NVR ترکیب کرده‌اند تا دوربین ‌ها بتوانند به‌راحتی به این سوئیچ ‌ها متصل شوند.

هم  دی وی آر ها و هم  ان وی آر ها، دارای قابلیت‌های مشابهی هستند. هر دوی این سیستم‌ها برای مشاهده ویدئوهای لایو و زنده و یا ضبط‌شده و مشاهده فیلم‌ ها از راه دور و از طریق دستگاه‌های تلفن همراه مانند آیفون و اندروید و رایانه‌های شخصی از جمله ویندوز و مک مورد‌استفاده قرار می‌گیرند.

اما تفاوت اصلی بین این دو فرمت، نوع کابل مورد‌استفاده برای اتصال به دوربین‌های نظارتی است. ضبط کننده های HDoC دارای سازگاری بیشتری هستند و می‌توانند در کنار دوربین‌ های قدیمی‌تر آنالوگ مورد استفاده قرار‌گیرند و لذا این امر به کاربران اجازه می‌دهد تا سیستم خود را از یک رزولوشن استاندارد به یک دوربین HD ارتقا دهند. شاید بتوان گفت این سازگاری ها بیشتر در دوربین های مداربسته AHD به چشم می‌خورد و در دوربین های IP و بالاتر تعداد مدل های کمتری وجود دارند که قابلیت استفاده در کنار دوربین های آنالوگ را داشته باشند.

علاوه بر این، کابل کواکسیال موجود را می‌توان با دوربین‌ های مداربسته سازگار با HDoC مورد‌استفاده قرار داد و این امر در هنگام ارتقای سیستم های SD به HD، باعث صرفه‌جویی در هزینه خرید کابل جدید خواهد شد.

دوربین های تحت شبکه IP

 

امروزه استفاده از دوربین‌های IP بیش از پیش رواج یافته است. با‌ این حال جهت استفاده از آن‌ها نیاز است ابتدا بستر شبکه آماده باشد. در حالی که کابل دوربین مداربسته همیشه به‌طور مستقیم به دستگاه NVR متصل نیست، کاربران باید دوربین‌های IP خود را به شبکه متصل و دوربین‌ها را به NVR متصل نمایند.

خوشبختانه، اکثر دوربین‌های IP امروزی قابلیت اتصال به ویندوز و اتصال خودکار به یک شبکه تعریف‌شده را دارند. برخی از دوربین های مداربسته آی پی و دستگاه های  NVR می‌توانند رزولوشن‌های  HD را در محدوده کیفیت  P1080HD  تا 4K Ultra HD  ضبط کنند.

اکثر دوربین‌های IP  عرضه شده در بازار می‌توانند از  PoE (تغذیه از طریق اترنت) بهره ببرند و این بدان معناست که هم ویدئو و هم برق به جای منتقل شدن از طریق 2 کابل متمایز، تنها از طریق یک کابل منتقل می‌شوند.

دوربین‌های IP بدون انجام هیچ‌گونه کار تقویتی می‌توانند تا فاصله تقریبی 100 متری به کار ضبط ویدئو بپردازند. اما برای فاصله‌های طولانی‌تر  به ریپیترها (تکرار کننده ها) و سوئیچ‌های اضافی  نیاز است که بتوانند در طول مسیر کابل‌کشی به کار گرفته شوند تا محدوده انتقال افزایش یابد.

استاندارد انتقال تصویر HD بر روی کابل کواکسیال (HDoC)

 

دوربین های مداربسته HDoC از کابل‌های کواکسیال سنتی RG59 به‌علاوه فیش هایBNC  در انتهای دو طرف کابل بهره می‌برند. در حالی که این نوع کابل و اتصالات بیش از 30 سال است که در صنعت امنیتی مورداستفاده قرار می‌گیرند، پیشرفت‌های به وجود آمده در چند سال گذشته به دوربین ‌های آنالوگ و دستگاه های DVR اجازه می‌دهد تا ویدئوهایی با کیفیت P1080 و فراتر از آن را با استفاده از کابل کواکسیال ضبط نمایند.

در مقایسه با سیستم‌های مداربسته IP، نصب سیستم های HDoC بسیار آسان است، زیرا اساساً دارای قابلیت اتصال و اجرا هستند. کابل کواکسیال به سادگی دوربین ‌ها را به DVR  و برق متصل می‌کند و درنتیجه سیستم آماده ضبط خواهد بود.

پرکاربردترین نوع کابل استفاده شده در سیستم های نظارتی و دوربین مداربسته HD، کابل RG59 است. در واقع دو کابل جداگانه، یکی برای انتقال تصیرو و ویدئو و دیگری برای تأمین برق، در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزیت عمده ای که انتقال تصویر HD بر روی کابل کواکسیال نسبت به کابل شبکه دارد این است که می‌تواند از کابل کواکسیال سیستم‌های آنالوگ موجود استفاده کند و نیازی به استفاده از کابل جدید نیست. این امر باعث صرفه جویی بیشتر خواهد شد.

معمولاً در انواع مختلف پیکج دوربین مداربسته، از کابل های کواکسیال HD استفاده می‌شود، چراکه این کار باعث ارائه فیلم‌ های قابل اعتمادتری خواهد شد.

دوربین های مداربسته

 

همانطور که می‌دانید انواع دوربین مدار بسته از قبیل دوربین مداربسته دام، بولت، چشم ماهی و … وجود دارند. همچنین برخی از دوربین‌ های امنیتی به‌طور کامل در برابر شرایط آب‌و‌هوایی مقاوم می‌باشند و لذا اجزای الکترونیکی آن‌ها در برابر هوای خشک و گرد‌و‌غبار و رطوبت خراب نمی‌شوند. در مناطقی که دوربین ‌ها نسبت به شرایط آب‌و‌هوایی‌حساس هستند، از دوربین‌ های مداربسته دام ضد ضربه استفاده می‌گردد که در برابر هر نوع آسیب مقاوم است.

هنگام بررسی محل مکانی که سیستم دوربین در آن نصب شده، کاربران باید زاویه دید مورد نیاز را در ذهن داشته باشند و از زاویه مناسب برای ضبط بخش‌هایی از محیطی که می‌خواهند تحت نظارتشان باشد استفاده کنند.

محبوب‌ترین اندازه لنز 2.8 میلی‌متر است که زاویه دید افقی حدود 90 تا 110 درجه را بسته به نوع برند فراهم می‌کند. این دوربین‌های زاویه گسترده بهترین پوشش را برای فضاهای باز فراهم می‌کنند. اگر منطقه مورد نظر در فاصله بسیار دوری باشد، یک لنز قوی‌تر مانند یک لنز 8، 12 یا 50 میلی‌متری گزینه بهتری است.

دوربین های مدار بسته ای که دارای لنز های وریفوکال هستند، می‌توانند برای یافتن زاویه دید مناسب تنظیم شوند. دوربین های با لنز موتورایز به گونه‌ای هستند که زاویه دید را می‌توان بدون لمس دوربین از طریق دستگاه  DVR  یا  NVR تنظیم نمود. در نهایت، دوربین‌های PTZ (Zoom-Tilt-Pan) علاوه بر لنز موتورایز، یک لنز موتورایز زوم را هم ارائه می‌دهند که برای کاربر این امکان را فراهم می‌آورد تا دوربین را از یک سمت به سمت دیگر و از بالا به پایین حرکت دهد. در اغلب اوقات، ترکیبی از این دوربین ‌ها بهترین راه‌حل را ارائه می‌دهند.

دوربین مداربسته بی سیم

 

امروزه دوربین‌های امنیتی بی سیم محبوب تر از قبل شده اند. البته متأسفانه، هنوز این دوربین‌ها کامل نیستند و از لحاظ انواع قابلیت‌ها، وضوح و قابلیت اطمینان دارای محدودیت‌های زیادی هستند.

در بیشتر موارد، اصطلاح “بی‌سیم” تنها به انتقال ویدئو اشاره دارد و نه انتقال برق. این بدان معنی است که هنوز هم باید برای انتقال برق به دوربین‌ها از کابل استفاده شود یا کاربر مجبور است از دوربین ‌های مداربسته باتری‌خور استفاده کند که امروزه در دسترس هستند. اما از آنجا که منبع برق باید در نزدیکی محل نصب دوربین باشد استفاده از آنها چندان شایع نیست.

در حالی که استفاده از یک دوربین بی‌سیم باتری‌دار ممکن است راه حل ایده آلی به نظر برسد، کاربران باید توجه داشته باشند که تعداد ساعات ضبط‌شده در طی روز، توانایی آنها در استفاده از اشعه مادون قرمز برای ضبط ویدئو در شب و نیز تعداد دفعاتی که باتری می‌بایست باطری تعویض یا شارژ شود محدود می‌باشد.

نکته‌ای که لازم است در هنگام خرید دوربین مداربسته بیسیم مورد توجه قرار دهید این است که باید به محدودیت برد دوربین نیز توجه کنید. چراکه فاصله بین دستگاه ضبط کننده و دوربین باید در حدی باشد که ارتباط وای فای قطع نشود و البته هرچه به دستگاه نزدیکتر باشد سرعت انتقال تصویر و کیفیت نیز بهتر خواهد شد.

مطلب دیگر :   نمایندگی اچ پی – نمایندگی رسمی hp – نمایندگی مرکزی اچ پی

ضبط ویدئو

 

یکی از مهم‌ترین عواملی که باید در هنگام خرید یک سیستم امنیتی مدار بسته در نظر بگیرید فضای ذخیره سازی  یا هارد است. تمام ضبط کننده‌ ها یا رکوردر ها برای ذخیره سازی فیلم ‌های ضبط‌شده به هارد دیسک نیازمند هستند.

از لحاظ فنی توصیه می‌شود از هارد دیسک‌ های نظارتی استفاده شود، زیرا این هارد ها به‌صورتی طراحی شده‌اند که می‌توان 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته از آنها استفاده کرد و لذا می‌توانند از عهده برنامه‌های ضبط طولانی مدت برآیند.

هر‌چقدر که رزولوشن دوربین شما بیشتر باشد، داده‌ها فضای بیشتری را اشغال خواهند کرد، بنابراین به تعداد هاردهای بیشتر با ظرفیت بالاتری نیاز است. به‌عنوان مثال، یک DVR مجهز به 4 دوربین HD با یک هارد درایو 1 ترابایت می‌تواند ویدئوها را در رزولوشن 2 مگاپیکسل (1080 پیکسل) به مدت 7 الی 10 روز ضبط کند. البته در این مورد نیز باید توجه کنید که بسته به نوع دوربین ها و برندها و نیز تنظیمات اعمال شده بر روی دستگاه ها، مدت زمان رکورد تصاویر دستخوش تغییر خواهد شد. به‌عنوان مثال چنانچه دوربین به صورت 24 ساعته درحال ضبط کردن باشد، ممکن است حداکثر ۲ یا ۳ روز ذخیره‌سازی صورت گیرد و برعکس اگر 12 ساعت ضبط انجام شود گاهاً تا ۱۰ روز هم امکان ذخیره‌سازی وجود دارد.

برخی مشتریان فقط دوربین مداربسته خود را بر‌اساس تشخیص حرکت انتخاب می‌کنند تا فضای هارد دیسک هدر نرود و بتوانند مدت زمان بیشتری را بدون ارتقا به هارد دیسک‌هایی با گنجایش بیشتر ضبط کنند. اکثر رکوردرها دارای بیش از یک سینی هارد هستند و لذا درایوها می‌توانند وظیفه‌ی ذخیره‌سازی ویدئویی بیشتری را به‌کار بگیرند.

به‌عنوان یک تکنولوژی جدیدتر، دوربین‌های کلود یا ابری نیز مشتریان خاص خود را دارد. این دوربین ها ویدئوهای ضبط‌شده را در سرور ابری ذخیره می‌کنند نه یک هارد دیسک داخلی.

با این حال این محصولات به دو دلیل متقاضیان کمتری دارند:

  • اول اینکه یک هزینه ماهیانه جداگانه باید برای ذخیره ویدئوها بر روی سرور ابری در نظر گرفته شود
  • دوم اینکه سرور ابری توسط شرکت های سرویس دهنده مدیریت می‌شود. لذا این نوع دوربین‌ها ممکن است برای بعضی‌ها مناسب باشد، اما برای کسانی که نمی‌خواهند داده‌های‌شان توسط یک نهاد دیگر مشاهده و مدیریت شود، ضبط کردن ویدئوها در هارد دیسک داخلی امن‌ترین راه به حساب می‌آید.

 

در دنیای امروز، تکنولوژی خانه‌های هوشمند به‌طور فزاینده‌ای رواج یافته است. با‌وجود جذابیت و راحتی استفاده از ترموستات، لوازم خانگی و لامپ‌های خودکار در منزل، شاید مهم‌ترین عنصر در سیستم خانه‌های هوشمند دوربین امنیتی باشد. مطمئناً انجام آسان و اتوماتیک کارهای مربوط به داخل منزل بسیار مطلوب است، اما تنها داشتن یک فضای داخلی خوب و همراه با فناوری پیشرفته بدون فراهم بودن امنیت محیط اطراف منزل کافی نخواهد بود.

امنیت و شادی خانه احتمالاً جزو اولین اولویت‌ها در زندگی هر فرد می‌باشد. یکی از مؤلفه‌های مهم حفظ امنیت خانواده، داشتن سیستم دوربین امنیتی هوشمند مناسب برای برآوردن نیازهای خاص خانواده می‌باشد. در این مقاله پنج نکته مهم برای خرید دوربین امنیتی هوشمند خانگی را بررسی خواهیم کرد تا با خواندن آن به‌راحتی بتوانید محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

پنج نکته مهم که باید پیش از خرید دوربین مداربسته هوشمند خانگی در نظر داشته باشید

۱) نیازهای شما

اولین گام در انتخاب دوربین امنیتی هوشمند خانگی، تعیین نیازهایتان می‌باشد. به عبارت دیگر لازم است مشخص کنید؛

برای چه منظوری از دوربین امنیتی استفاده می‌کنید؟

آیا می‌خواهید رفت و آمد فرزند نوجوان خود را تحت نظر داشته باشید؟

یا فقط کنجکاوید که قبل از باز کردن در بدانید چه کسی زنگ آن را به صدا در آورده است؟

شاید خیلی علاقمند به دانستن زمان رسیدن بسته‌هایتان به درب منزل هستید. شاید هم به دنبال حفاظت بیشتر هستید.برای مثال اگر در یک محله خطرناک زندگی می‌کنید ممکن است به دوربین پیشرفته‌تری نیاز داشته باشید، نسبت به اینکه هدفتان فقط کنترل رفت و آمد و روابط فرزندان باشد.

به هر حال، عمدتاً تعیین نیازها و موارد استفاده به شما در انتخاب نوع دوربین امنیتی مورد نظرتان کمک می‌کند.

 

۲) بودجه شما

دوربین‌ های امنیتی در قیمت­‌های متفاوت، کارایی‌های متفاوتی هم دارند. یک دوربین امنیتی هوشمند جدید بر‌اساس ویژگی‌ هایی که دارد قیمتی بین ۷۰ تا ۳۰۰ دلار خواهد داشت. بهتر است در ابتدا بودجه خود را مشخص کنید تا بتوانید بلافاصله گزینه‌های اضافی را کنار گذاشته و دامنه جستجوی خود را محدودتر کنید. اگر تحقیقات خود را به‌خوبی انجام دهید، می­‌توانید دوربینی در محدوده قیمت مورد‌نظر و با قابلیت‌های اساسی مورد‌نیاز خود پیدا کنید.

۳) امکانات مورد نظر شما

با دانستن میزان بودجه، لازم است بدانید با این مبلغ چه دوربین‌هایی با ویژگی‌های مورد نظر شما وجود دارند. اگر بودجه زیادی دارید، طبیعتاً می‌توانید از ویژگی‌های بیشتر و قابلیت‌های چشمگیرتری برخوردار شوید. با‌این‌حال، اغلب زمانی که به گزینه‌های دوربین‌ های امنیتی هوشمند نگاه کنید، متوجه می‌شوید که ممکن است به تمام زنگ‌ها و امکانات موجود در دوربین‌ های مدل بالا نیازی نداشته باشید. خوشبختانه اگر فقط به دنبال قابلیت‌های پایه هستید (و گاهی حتی کمی بیشتر)، در بازار گزینه‌های مقرون به صرفه‌ای موجود می‌­باشند.

اگر هدفتان گرفتن دزد (یعنی قابلیت تشخیص چهره، شماره پلاک، زاویه دید گسترده، کیفیت تصویر p HD۱۰۸۰، دید در شب و زوم بالا) باشد، وجود برخی ویژگی‌ها در دوربین امنیتی مورد نظر شما ضروری است. از سوی دیگر، اگر تنها دوربینی با امنیت پایه برای نظارت بر اتفاقات حیاط جلوی منزل خود می‌خواهید، خرید یک دوربین ساده مانند دوربین مدار بسته ahd نیز کافی خواهد بود.

 

۴) قابلیت‌های ترکیبی دوربین‌های امنیتی هوشمند

اکثر شرکت‌های طراحی خانه هوشمند، دوربین‌های امنیتی خاصی را ارائه می‌دهند که متناسب با سیستم این منازل می‌باشند. گفته می‌شود که دوربین‌های امنیتی دیگری هم وجود دارند که با تعدادی از سیستم‌های مختلف خانه‌های هوشمند هم‌خوانی داشته باشند. اگر می­‌خواهید دوربین امنیتی دیگری انتخاب کنید، مطمئن شوید که با سیستم هوشمند خاص خانه شما متناسب خواهد بود. در غیر‌این‌صورت، تنها هزینه زیادی صرف پیدا کردن دوربین امنیتی برندی کرده‌اید که با سیستم هوشمند خانه شما هم‌خوانی ندارد. مراقب باشید مرتکب چنین اشتباهی نشوید.

۵) نوع اتصال و قابلیت وایفای

مشخص کنید که می‌خواهید دستگاه دوربین مداربسته خانگی مورد‌نظر شما از نوع با سیم  باشد یا باتری­ خور‌، چراکه هر یک از این مدل‌ها مزایا و معایبی دارند. لذا باید تفاوت آن‌ها را بدانید.

دوربین مداربسته با سیم معمولاً دارای حداقل دو کابل می‌باشد: یکی برای اتصال به برق و دیگری برای انتقال داده‌ها. مزیت اتصال از طریق سیم این است که فیلم‌ها و سایر اطلاعات ضبط شده شما به شکل پایدارتری منتقل خواهند شد. علاوه‌بر‌این، اتصال با‌سیم تداخل وایفای دستگاه‌های اطراف را کاهش می‌دهد. از معایب دوربین‌های امنیتی با سیم می‌توان به نصب سخت‌تر و قابلیت حمل کمتر آن‌ها اشاره کرد.

از طرف دیگر تولید دوربین‌های مداربسته بی‌سیم در حال افزایش است که اغلب آن‌ها از باتری یا انرژی خورشیدی تغذیه می‌شوند. ویدئو و داده‌های دریافتی توسط دوربین‌های امنیتی بی‌سیم به‌طور کلی از طریق وای فای منتقل می‌شوند. با اینکه انتقال اطلاعات از این طریق راحت‌تر انجام می‌شود، اما اگر سرعت اینترنت بی‌سیم پایین باشد، ممکن است ضبط ویدئو و داده تا حدودی قابلیت اطمینان کمتری داشته باشد. دوربین امنیتی خانگی بی‌سیم مزایای زیادی دارد که از جمله این مزایا می‌توان به قابلیت حمل و نصب راحت آن اشاره نمود. وجود گزینه‌های متعدد در بازار و قابلیت‌های عالی آن بسیاری از مصرف‌کنندگان را به استفاده از دوربین‌های امنیتی بی‌سیم برای محافظت از خانواده‌های خود تشویق کرده است. البته باید دقت کرد که در صورت اضافه کردن دوربین بی‌سیم به سیستم هوشمند منزل، حتما پهنای باند اینترنت لازم برای انجام این کار وجود داشته باشد.

 

انتخاب دوربین امنیتی هوشمند برای منزل خود را با دقت انجام دهید

امنیت خانواده شما مهم‌تر از آن است که به هر دوربینی اعتماد کنید. اگر برای انتخاب خود وقت بگذارید و این نکات را در نظر داشته باشید، می‌توانید بهترین انتخاب را برای منزل خود انجام دهید. اغلب ارائه‌دهندگان خدمات هوشمند، سیستم دوربین امنیتی پیشرفته را هم ارائه می‌دهند. با این حال اگر می‌خواهید گزینه‌های دیگری برای دوربین امنیتی خود داشته و خرید خود را از طریق دیگری انجام دهید، اکنون می‌دانید از کجا باید شروع کنید. موفق باشید!

نصب دوربین مداربسته در منزل می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد، اما خطرات جدیدی نیز ممکن است برای حریم خصوصی و امنیت شبکه ایجاد کند. هدف از نصب دوربین مدار بسته افزایش امنیت و آرامش ذهنی شما و در عین‌حال دوری از تهدیدات امنیت فضای مجازی است. در اینجا سه نکته مهم وجود دارد که هنگام خرید، راه‌اندازی و نصب دوربین مداربسته در خانه باید به آنها توجه کنید. اما ابتدا لازم است درمورد خطرات و تهدیدات احتمالی آگاهی کافی داشته باشید.

تهدیدات و خطرات امنیتی

دوربین‌های مداربسته خانگی متصل به اینترنت در معرض جرایم سایبری هستند. اخیراً تعدادی از حملات بزرگ اینترنت اشیاء (IoT) رخ‌داده است که در خلال آن، هکرها به صدها هزار دستگاه آسیب‌زده و آنها را وارد بات‌نت‌های گسترده‌ کرده‌اند. این مجموعه دستگاه‌های معمولی مانند دوربین های مدار بسته تحت شبکه یا IP، دستگاه NVR و روترهای خانگی، توسط کنترل‌کننده‌های بات هدایت می‌شوند تا ترافیک شبکه را به یک مقصد هدف‌گیری‌شده بفرستند. جریان انبوه داده‌ها، سایت هدف را از پا در‌می‌آورد و آن‌را از دسترس خارج می‌سازد. یک حمله تازه علیه DYN که یک سرویس اینترنتی DNS است، بیشتر دسترسی‌ها از سمت کشورهای شرقی به توییتر، اسپاتیفای، نتفلیکس، آمازون، تامبلر، ردیت، پی‌پال و سایت‌های دیگر در ایالات متحده آمریکا را فلج کرد. هک‌کردن دستگاه‌های خانگی به موضوع داغی در جرایم سایبری تبدیل‌ شده است. دوربین مدار بسته ای که خریداری می‌کنید ممکن است به‌جای افزایش امنیت، تبدیل به معزل شده و توسط هکرها برای جاسوسی از شما استفاده گردد.

مطلب پیشنهادی: 8 راهکار ساده برای حفظ و نگهداری سیستم های امنیتی دوربین مدار بسته در زمستان

بیشتر حملات آنقدرها هم پیچیده نیستند. بیشتر حملات بدلیل طراحی ناامن محصول، عدم وجود پچ و تنظیمات اشتباه دوربین مداربسته هنگام نصب رخ می‌دهند. لازم نیست برای رسیدن به امنیت ایده‌آل سیستم نظارت تصویری دست به کارهای پیچیده یا وقت‌گیر بزنید، تنها کافیست کمی آینده‌نگری و احتیاط داشته باشید.

3 توصیه برای امن کردن دوربین های مدار بسته نصب شده در منزل

فروشنده را خردمندانه انتخاب کنید

همه چیز با انتخاب آغاز می‌شود. اگر حفظ حریم خصوصی و امنیت برای شما اهمیت دارد، باید یکی از مهمترین معیارهای خرید شما باشد. همه فروشندگان دوربین های مداربسته خانگی مانند هم نیستند. دنبال فروشنده‌هایی باشید که حریم خصوصی و امنیت شما برایشان اهمیت دارد. چگونه؟ به صفحات وب آنها بروید و به چیزهایی جدای از تبلیغات بازاریابی آنها توجه کنید، چون هرکسی می‌تواند واژه امنیت را در هرجایی جار بزند. پرسشی که باید مد‌نظر قرار‌دهید این است که آیا آنها امنیت را جدی می‌گیرند و آن را تأمین می‌کنند یا خیر؟ ببینید آیا به‌روزرسانی‌های امنیتی را منتشر می‌کنند؟ تیم امنیتی دارند و جزئیات درباره نحوه ارائه امنیت محصولات و خدماتشان را عرضه می‌کنند یا خیر؟

هیچ محصولی برای همیشه امن نیست، مخصوصاً در دنیای اینترنت اشیاء (IoT مخفف Internet of Things). چیزی که مهم است سطح تعهدی است که شرکت‌ها برای امن نگه‌داشتن محصولاتشان برای مصرف‌کنندگان قائل هستند. شفافیت، پیش‌درآمد اعتماد است. سهمی که شما دارید این است که برنامه‌های کاربردی و محصولات سیستم امنیتی خود را به‌روز نگه دارید.

بسیاری از شرکت‌ها زحمت داشتن یک تیم امنیتی را به‌خود نمی‌دهند و این یک هشدار است اگر فروشنده‌ای چنین سررشته‌ای نداشته باشد. چنین بی‌توجهی‌ای به این معناست که آنها احتمالاً مشخصه‌های امنیتی قوی را طراحی نمی‌کنند، افرادی را ندارند که به آسیب‌پذیری‌ها توجه کنند، پچ‌ها را توسعه نمی‌دهند و تعهدی به به‌روزرسانی امنیت ندارند.

آنهایی که تیم امنیتی دارند به‌طور آزادانه درباره کنترل‌هایی که درون محصول طراحی شده است، معیارهای آزمایش، تضمین‌نامه‌ها و اشکالاتی که پیدا کرده‌اند، بحث می‌کنند. متخصصان سخت کار می‌کنند و می‌خواهند حس اعتماد را در مصرف‌کنندگان خود ایجاد کنند. شرکت‌هایی که برای اشکال‌یابی مسابقه برگزار می‌کنند و به هکرهای کلاه‌سفیدی که اشکلات را پیدا می‌کنند و آنها را به‌رخ شرکت‌ها می‌کشند جایزه می‌دهند، قابل تحسین هستند. داشتن جماعتی از هکرها که به امن‌تر شدن محصولات شما کمک می‌کنند، نکته مثبتی است.

مطلب پیشنهادی: معرفی 10 محصول برای هوشمندسازی منزل

اولین و مهم‌ترین قدم، از آنِ شماست. باید شرکتی قابل‌اعتماد پیدا کنید تا دوربین مداربسته، دستگاه DVR یا NVR، نرم‌افزارهای کاربردی جهت انتقال تصویر دوربین مداربسته روی کامپیوتر و گوشی موبایل و هر خدمت اضافه‌ای را از آن تهیه کنید. به نظرات خریداران دستگاه‌ها توجه کنید. اظهارات متخصصان امنیتی که دوربین مداربسته یا محصول مورد‌نظر را آزمایش کرده‌اند را مطالعه کنید و سپس با چشمانی باز انتخاب و خرید کنید.

دوربین های مدار بسته را در اماکن غیرحساس نصب کنید

دوربین مداربسته بهترین وسیله برای زیر‌نظر داشتن خانه و محل کار است. اما حتی بهترین محصولات نیز ممکن است درست مورد‌استفاده قرار نگیرند. مسأله نصب دوربین های مدار بسته از اهمیت فراوانی برخوردار است. ورودی‌ها، مشاعات (نواحی مشترک) و محل مراقبت از نوزادان، مکان‌های عالی جهت نصب و کارگذاشتن دوربین‌ها هستند. اتاق‌خواب‌ها، اتاق رختکن، حمام و سایر نواحی خصوصی اماکن مناسبی نیستند. بسیاری از دوربین‌های جدید، دارای میکروفون‌ و دیگر حسگرها هستند. پس حتی در نواحی مشترک، ممکن است بخواهید چیزی را که می‌گویید بازبینی کنید. وقتی مسأله سروکار داشتن با داده‌هاست، دوربین های مدار بسته خانگی از نظر تنظیمات، راحت و بی‌دردسر هستند. خیلی‌ها با خدمات ابری‌‌ کار می‌کنند که داده‌ها در فضایی روی اینترنت به نام ابر یا کلود (cloud) ذخیره می‌شوند. اما این روش همچنین به این معنی است که ضبط‌شدن‌ داده‌ها تحت کنترل مستقیم شما نیستند و مکان دیگری برای حمله هکرهاست. پس در‌نظر داشته باشید که چه داده‌هایی را در ابر می‌خواهید. شما که نمی‌خواهید کلیپ‌های خصوصی به‌صورت آنلاین پخش شوند. مکان نصب دوربین های مدار بسته تعیین کننده‌ی این‌گونه وضعیت‌ها هستند.

رمزعبور پیش‌فرض دستگاه DVR یا NVR را تغییردهید

دوربین های مداربسته خانگی تنظیمات پیش‌فرضی دارند تا به راه‌اندازی و نصب آسان کمک کنند. بیشتر آنها احتیاجی به تغییر ندارند اما باید رمزعبور پیش‌فرض را تغییر دهید! یک رمزعبور منحصربه‌فرد و قوی انتخاب کنید که هیچ‌جای دیگری از آن استفاده نکرده‌اید. آن‌را در جای امنی نگه ‌دارید. در بدترین حالت اگر آن را فراموش کنید می‌توانید معمولاً روی خود دوربین آن را از نو بسازید. بسیاری از گونه‌های فعلی بات‌نت‌های اینترنت‌ اشیاء، حجم عظیمی از دستگاه های DVR یا NVR را نشانه می‌روند که هنوز از رمزعبورهای پیش‌فرض استفاده می‌کنند.

کلمه‌ عبور های پیش‌فرض در اینترنت منتشر می‌شوند و بنابراین دسترسی کامل به دوربین‌های مداربسته را برای هکرها تضمین می‌کند. برخی از فروشندگان در‌حال‌حاضر کاربران را وادار می‌کنند تا به محض نصب رمزعبور را تغییر دهند، اما هنوز هم خیلی‌ها این کار را انجام نمی‌دهند. لطفاً یک طعمه آسان نباشید. زیرک باشید و رمزعبور پیش‌فرض را تغییر دهید؛ این تغییر کوچک تفاوتی فاحش در امنیت ایجاد می‌کند.

دوربین‌های مداربسته خانگی عالی هستند. آنها حس جدیدی از امنیت و انعطاف‌پذیری را برای زندگی‌های مدرن ما فراهم می‌آورند. اما باید مزایای آنها را با خطراتی که به همراه دارند متوازن سازید. با پیروی از چند مرحله، کنترل خود را افزایش خواهید داد و خودتان را یک طعمه کمتر جذاب خواهید ساخت. با اطمینان از امنیت و محرمانگی از دوربین مداربسته جدید خود لذت ببرید.

 

از آنجایی که سیستم های امنیتی دوربین مداربسته روز به روز به محبوبیت‌شان افزوده شده و از لحاظ قیمت مقرون به صرفه شده‌اند، مردم به استفاده از دوربین های مدار بسته برای افزایش سطح امنیت خانه، محل کار، مغازه، فروشگاه ها، ادارات، سازمان های دولتی، بانک ها، مدارس، پارکینگ ها، ویلا ها، پارک ها و… رو آورده‌اند. در این مقاله راهنمایی جهت خرید دوربین مداربسته ارائه می‌کنیم.

1. نیازسنجی جهت خرید دوربین مداربسته ارزان و مناسب

انواع دوربین مداربسته در بازار وجود دارد. اولین مرحله تشخیص این است که به چه نوع دوربین مدار بسته ای نیاز دارید. آیا قصد کنترل رفت و آمد های معمولی را دارید؟ می‌خواهید چهره اشخاص را ببینید (فیس دیتکشن)؟ اجناس یا افراد را نظارت و کنترل کنید؟ دوربین مداربسته بیسیم احتیاج دارید یا سیمی؟ دوربین مداربسته داخلی (Indoor) برای فضای داخلی احتیاج دارید یا دوربین مداربسته خارجی (Outdoor) برای فضای بیرون؟ می‌خواهید از قابلیت‌های دوربین مداربسته تحت شبکه (IP) استفاده کنید؟ چه تعداد دوربین مدار بسته احتیاج دارید؟ بودجه‌تان چقدر است؟

2. انتخاب نوع دوربین مداربسته

با توجه به نیازها و محیطی که قصد نصب دوربین مداربسته دارید، باید دوربین های مدار بسته ای انتخاب و خریداری کنید که با نیازهایتان مطابقت داشته باشد.

دوربین مداربسته سیمی:

اکثر دوربین های مداربسته سیمی، داخلی (ایندور، Indoor) یا خارجی (اوتدور، Outdoor) هستند، فیلتر IR Cut برای دید در شب دارند (IR Cut Filter یا ICR برای دست‌یابی به تصویر واضح و بهتر در شب تصویر ضبط شده در شب (دید در شب) را سیاه سفید می‌کند. برای اتصال دوربین های مداربسته سیمی به دستگاه DVR از کابل کواکسیال از نوع RG59 یا RG6 استفاده می‌شود.