بررسی تأثیر الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر رقابت پذیری صنعت تولید ماشین آلات …

۴-۴-۲) معیار نیکویی برازش ۱۲۴
جدول شماره ۴-۱۳: نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری ۱۲۵
۴-۴-۳) آزمون فرضیات تحقیق ۱۲۵
۴-۵) رتبه بندی ابعاد ۱۲۷
جدول ۴-۱۴- رتبه بندی ابعاد متأثر از الحاق به WTO 127
فصل پنجم-نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱) مقدمه ۱۲۹
۵-۲) نتایج تحقیق ۱۲۹
۵-۲-۱) منابع داخل صنعت ۱۳۰
۵-۲-۲) موقعیت در بازار ۱۳۰
۵-۲-۳) توان خلاقیت و نوآوری ۱۳۱
جدول ۵-۱ مقایسه نتایج با تحقیقات پیشین ۱۳۱
۵-۳) پیشنهادات ۱۳۳
۵-۴) پیشنهادات برای تحقیقات آتی ۱۳۵
۵-۵) مشکلات تحقیق ۱۳۵
فهرست منابع و مآخذ ۱۳۷
الف) منابع فارسی ۱۳۷
ب) منابع لاتین ۱۴۱
ج) وبسایت ها ۱۴۳
پیوست ۱۴۴
فصل اول
کلیات طرح
۱-۱) مقدمه
با گسترش روز افزون تجارت بین الملل، صنایع مختلف در جهان نیز در حال تغییر و تحولات سریعی است و رقابت بین المللی روز به روز در بازارهای مختلف گسترش می‌یابد. آزاد سازی و گسترش رقابت در این بازارها، یکی از جنبه های مهم در روند جهانی شدن است. حرکت به سمت رقابت بیشتر، کشورهای مختلف را به تجدید ساختار بازارها و نظام مقرراتی آنها سوق می‌دهد. این امر توجه صنعت گران و نهادهای نظارتی بازارهای مربوطه را به لزوم تأکید بیشتر بر افزایش کمی و کیفی تولید ،کارایی، کیفیت خدمات پس از فروش، تنوع بخشی محصولات، بهبود در تکنولوژی تولید و ساختار عملیاتی، شایسته سالاری در گزینش کارکنان و غیره معطوف می‌سازد.
صنعت ماشین آلات راهسازی می‌تواند از منابع کسب درآمد ارزی برای اقتصاد ملی نیز به شمار آید مشروط بر اینکه از ظرفیت و توان لازم برای فعالیت در بازارهای بین المللی و به خصوص بازارهای کشورهای منطقه بر خوردار باشد و بتواند متناسب با تقاضای این بازارها محصولات را تطبیق و قابل عرضه نماید، از طرفی عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی تبدیل به یک فرآیند بلند مدت گشته است که پس از سالها و پس از ۲۲ بار درخواست در سال ۱۳۸۴ ایران توانست با جلب نظر اعضا طی یک دوره ۱۰ ساله به عنوان عضو ناظر پذیرفته شود که در دهه ۸۰ شمسی و با تشدید تحریم ها و وضع تحریم های یکجانبه و چند جانبه این عضویت کمرنگ تر از گذشته شد، اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و بحث توسعه روابط مبتنی بر احترام با سایر کشورها و در اولویت قرار گرفتن عضویت ایران در این سازمان در برنامه های اعلام شده از طرف وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت، مجددا بحث الحاق ایران به این سازمان مطرح گردیده است، بر همین اساس این تحقیق ضمن بررسی و مروری بر جایگاه و نقش سازمان تجارت جهانی (WTO)، در پی بررسی اثرات الحاق ایران به این سازمان بر روی رقابت پذیری صنعت تولید ماشین آلات راهسازی خواهد بود.
۱-۲) بیان مساله تحقیق
تا کنون ۱۶۰ کشور جهان رسما به عضویت سازمان تجارت جهانی درآمده اند و ۲۴ کشور جهان از جمله ایران جهت پیوستن کامل به آن به عنوان عضو ناظر مشغول به مذاکرات دو یا چند جانبه هستند، که در بین کشورهای غیر عضو ایران مهم ترین اقتصاد به شمار می آید و پیوستن به این سازمان یک ضرورت و الزام اجتناب ناپذیر برای کشورهای غیرعضو از جمله ایران در دنیای با تغییرات پرشتاب امروز که پیوسته با ادغامها و ترکیبهای اقتصادی همراه است، به حساب می آید.
از دیگر روی چشم انداز آتی صنعت تولید ماشین آلات راهسازی نمایانگر این واقعیت است که این صنعت در معرض تحولات اساسی در عرصه تکنولوژیک و سازمانی قرار دارد به طوری که پیش بینی می گردد که سالانه رشدی ۶ درصدی داشته باشد و ارزش این صنعت در سال ۲۰۱۷ به ۱۹۰ میلیارد دلار در جهان خواهد رسید. در چهارچوب این تحولات از یکسو در زمینه مواد و قطعات مورد نیاز این ماشین آلات، نیروی محرکه آن و مجموعه های اصلی تشکیل دهنده آن دگرگونی های بنیادین در حال وقوع است و از سوی دیگر به اعتبار ملاحظات معطوف به روندهای جهانی سازی، دگرگونی های بنیادین در زمینه موازین رقابت در عرصه های ملی و بین المللی به وقوع خواهد پیوست. اولین و ساده ترین پیام این روند در صنعت ماشین آلات راهسازی در کشور ورورد ماشین آلات راهسازی با برندهای معتبر جهانی به کشور خواهد بود و از طرفی ورود قطعات اولیه با کیفیت بالاتر و هزینه کمتر جهت تولید این ماشین آلات را درپی خواهد داشت.
صنعت ساخت ماشین آلات راهسازی در طول تاریخ و در شرکت های بزرگ این صنعت از جمله کاترپیلار، لیبهر، کوماتسو، آلیسچالمرز و اینترنشنال هیوج صاحب تکنولوژی و مرجع صدور استانداردهای ویژه خود بوده اند که به طراحی، مهندسی و تولید انواع لودر، بکهو لودر، بیل مکانیکی، بولدوزر، غلطک های راهسازی، گریدر، اسکریپر اقدام نموده اند، لذا این صنعت همواره به عنوان صنعتی مهم مطرح بوده و از لحاظ اشتغال زایی این نکته قابل تأمل است که به ازای هر دستگاه لودر به طور مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ۱۲ نفر ایجاد خواهد شد و به واسطه ارتباطات بسیار گسترده و وسیع پیپشین و پسین که در طیف محصولات تولید شده بسیار وسیعی که دارند از جمله انواع لودرها، غلطک ها، بیل های مکانیکی، بولدوزرها و بسیاری دیگر نیز مورد توجه توسعه و نظام سیاستگزاری کشورهای جهان قرار داشته اند. (سترگ ، ۱۳۹۳، ش ۳ و ۴)
اهمیت این صنایع برای کشور و روند جهانی آن نشان می دهد که جهت گیری امروز صنعت ساخت ماشین آلات راهسازی و نیز ماشین آلات عمرانی و معدنی ایران چاره ای جز جهانی شدن ندارد و بطور کلی استراتژی جهانی شدن کشور و ورود به عرصه رقابت جهانی، بزرگترین چالش کشور در راه توسعه صنعتی است.
فعالیت در تولید ماشین آلات راهسازی، که به دلیل تقاضا، نقدینگی و سودآوری بالا امکان پذیر شده است، اگر با اصلاحات ساختاری و برنامه ریزی جهت ارتقای کیفی محصولات تولید شده و حضور در بازارهای منطقه ای و جهانی که به دلیل نیاز روز افزون در تولیدات زیرساخت های جدید در کشورهای مختلف و به خصوص کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان، ترکمنستان استمرار پیدا کند، می تواند به صنعت رقابت مندی تبدیل شود.
با توجه به اینکه تا کنون هیچگونه تحقیقی درباره تأثیرات الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر صنعت تولید ماشین آلات راهسازی کشور انجام نپذیرفته است، لذا در این پژوهش با هدف بررسی تأثیرات این الحاق سعی دارد تا به این سؤال کلیدی پاسخ دهد که آیا پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی بر رقابت پذیری صنعت تولید ماشین آلات راهسازی کشور اثر خواهد داشت؟
۱-۳) اهمیت موضوع
با توجه به بحث الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی و به تبع آن ضرورت عدم اتکا صنایع کشور به درآمدهای نفتی و طرح موضوعاتی همچون صادرات و باز شدن مرزها به روی محصولات خارجی و وارد شدن صنعت کشور به دوره مشتری گرایی از دوره محصول گرایی و نیز امکان افزایش تولیدات ، گسترش شرکت ها و پیچیده شدن ارتباط بین شرکت های مختلف یک گروه اعم از تأمین کنندگان، بازار ، مشتریان و رقبا اهمیت وجود چنین تحقیقاتی درباره تأثیرات و تأثرات الحاق به سازمان تجارت جهانی بر روی حوزه های مختلف صنایع را روشن می سازد. این تحقیقات می توانند باعث شوند که کلیه زیرمجموعه های این حوزه ها در راستای اهداف و سیاستگزاریهای صحیح حرکت کرده و از ناهماهنگی و اتلاف زمان و انرژی جلوگیری شود، و تمامی نیروها در یک راستا قرار گیدند و برآیند بیشتری از آنها بدست آید. از طرف دیگر صنعت تولید ماشین آلات راهسازی در کشور با توجه به وجود امکان ارائه خدمت های قابل توجه در کسب بازارهای مختلف داخلی و خارجی می تواند از اهمیت ویژه ای برخوردار گردد.
با توجه به مطالب فوق ضرورت انجام چنین تحقیقی جهت صنایع مختلف کشور از جمله صنعت تولید ماشین آلات راهسازی که پس از الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی قصد حضور و باقی ماندن در این عرصه رقابتی را دارند روشن تر می سازد. لذا این تحقیق با درک ضرورت فوق تأثیرات الحاق ایران به WTO بر رقابت پذیری صنعت تولید ماشین آلات راهسازی را موضوع کار خود قرار داده است.
۱-۴) اهداف تحقیق
هدف موضوع حاضر که بیشتر جنبه کاربردی در صنعت تولید ماشین آلات راهسازی را داراست، پیش بینی اثرات عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی بر رقابت پذیری صنعت تولید ماشین آلات راهسازی کشور از دیدگاه مدیران ارشد اجرایی این صنعت می باشد و تعیین میزان تأثیر پذیری این صنعت از تجارت جهانی است. سیاستهای اعمال شده از سوی مدیران و دست اندرکاران صنعت تولید ماشین آلات راهسازی در شرایط ایجاد شده پس از الحاق، همگی باعث موقعیتهای رقابتی در این صنعت می گردند تا از این طریق آثار منفی را حداقل نموده و یا تا حد امکان از بین برده و از نتایج مثبت آن سود حاصل نمایند.
۱-۵) چهارچوب نظری

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت  fotka.ir  مراجعه نمایید.