همین الان لحظه ای درنگ کنین و به شکل نشستن تون دقت کنین. دست هاتون کجاست؟ حالت صورت تون چیجوریه؟ تصور کنین اگه فرد دیگری در نزدیکی شما باشه، با دیدن زبون بدن شما، چه پنداشتی درباره شما داره؟ اگه فکر نمی کنین که بدن شما زبون خاص خودش رو داره، بهتره تجدید نظر کنین. درصد زیادی از ارتباطات و نحوه ی برداشت بقیه از شما، متأثر از زبون بدن تونه. زبون بدن شامل طرز ایستادن یا نشستن و اشارات و حرکات چشم، صورت و دستا هنگام صحبت کردن می شه. در مقاله زیر به انتخاب ای از مهم ترین نکات درباره زبون بدن می پردازیم.

 

۱. هیچوقت قوز نکنین

اگه قوزکرده وارد اتاق شید، شک نکنین که حتی اگه اعتماد به نفس هم داشته باشین، قوز کردن از اعتماد به نفس ظاهریِ شما کم می کنه (اینجا به حرف مادران دلسوزمان می رسیم که همیشه این نکته رو به ما تذکر میدن). اما نکته ای درباره زبون بدن هست که شاید تا به حال نشنیده باشین: طبق تحقیقات دانشگاه هاروارد، زبون بدن، چه خوب و چه بد، می تونه بر هورمونا و ذهن ما اثر بزاره.

خبر خوب اینه که می تونین ظرف دو دقیقه، ایرادات زبون بدن تون رو اصلاح کنین.

طبق تحقیقات اِیمی کادی (Amy Cuddy) روان شناس اجتماعی، درباره اثر زبون بدن بر نگاه ما نسبت به خودمون، ایستادن با حالت اطمینان و اعتماد به نفس و بزرگ نشون دادنِ فیزیکی خودمون (مثلا با باز کردن شونه ها، صاف ایستادن و قرار دادن دستا روی کمر)، باعث تحریک هورمونای بدن هم می شه. شرکت کنندگان در این تحقیق، تنها با دو دقیقه تمرینِ بزرگ نشون دادن بدن، ۲۰٪ افزایش سطح تستوسترون و ۲۵٪ کاهش سطح کورتیزول داشتن.

برعکس، با انجام تمرین کوچیک نشون دادن بدن (مثلا با قوز کردن)، نه تنها از دید بقیه یک فرد خجالتی و ترسو به نظر میاید، بلکه خودتون هم واقعا این احساسات رو نسبت به خودتون پیدا می کنین. از دید علمی، شرکت کنندگانی که این حالت بدنی ضعیف رو تمرین کردن، ۱۰٪ کاهش تستوسترون و ۱۵٪ افزایش کورتیزول داشتن.

اگه احساس می کنین اعتماد به نفس کافی ندارین، اون قدر حالت بدنی افراد با اعتماد به نفس رو تمرین کنین تا یاد بگیرین!

سه روش پیشنهادی واسه نشون دادن قدرت و احساس کردن اون:

  • مشت گره کرده به نشونه پیروزی: خواه آماده ی مصاحبه واسه شغل ایده آل تون هستین یا راهی شرکت در یک مسابقه ی مهم، واسه آروم کردن اعصاب تون می تونین حرکت قدیمی «مشت گره کرده» رو امتحان کنین.
  • رابطه چشمی مناسب: نگاه کردن به پایین هنگام صحبت با بقیه، القاکننده ی احساس نبود امنیت و استرس شماس. بهتره بین صحبت با بقیه، تماس چشمی تون رو حفظ کنین، اما بعضب وقتا به دور نگاه کنین. نگاه کردن به بالا و پایین وقتی که سؤالی از شما پرسیده می شه و شما نیاز به فکر کردن دارین، یک امر طبیعیه. زل زدن رو از یاد ببرین، چون این سبک نگاه کردن تهاجمیه.
  • باز کردن کف دست: حرکات دست هم خیلی مهم هستن. زمانی که نشسته اید، کف دستان تون رو به آسمان و نوک انگشتان تون رو به فردی باشه که با اون در حال صحبت کردن هستین. باز بودن کف دست می تونه نشون دهنده ی این باشه که شما پذیرای تبادل ایدها و اطلاعات هستین، برعکس، کف دست بسته یا رو به پایین، می تونه گویای این باشه که شما علاقه ای به شنیدن حرفای طرف مقابل ندارین.
مطلب مرتبط :   رکود تورمی چیه و چه تاثیری بر اقتصاد داره؟ 

۲. طوری لباس بپوشید که اعتماد به نفس تون بالا برود

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ انجام شد و نتایج اون در مجله Experimental Social Psychology به چاپ رسید، امتیاز داوطلبانی که روپوش پزشکان آزمایشگاه رو به تن داشتن، از امتیاز داوطلبانی که روپوش نداشتن، در انجام وظایف حساس و دقیق، بالاتر بود.

نوع پوشش ما بر نوع برداشت ما از خودمون و برداشت بقیه از ما اثر می ذاره. لباس پوشیدن واسه داشتنِ اطمینان و اعتماد به نفس، چیزی بیشتر از پوشیدنِ لباسای مُد روز و شیکه. این طرز لباس پوشیدن واسه رسیدن به یک حسِ خوب، باوقار به نظر رسیدن و اعتماد به نفس در همه موقعیت هاست.

اگه کمد لباس شما چیزی به اعتماد به نفس تون نمی افزاید، اگه شلخته و نامرتب هستین و اگه متناسب با موقعیت لباس نمی پوشید، پس از این حقیقت غافل هستین که لباس شما بخشی از زبون بدن شماس و پیام خاص خودش رو به بقیه منتقل می کنه. بازخورد غیرکلامیِ بقیه به شکل لباس پوشیدنِ شما، به طور غیرمستقیم بر اعتماد به نفس شما اثر می ذاره.

سعی کنین سبک خاص و مورد علاقه خودتون رو پیدا کنین و اگه کمد لباس شما بی لباس هاییه که به شما احساس اعتماد به نفس و قدرت بده، حتما مجموعه لباسای خود رو با اضافه کردن این دست لباسا کامل کنین.

۳. عادتای عصبی خود رو ترک کنین

به گفته بیشتر از ۵۰۰ مدیر که از طرف Adecco USA (شرکت مشاوره منابع انسانی) نظرسنجی شدن، یک پنجم از کاندیداهایی که اونا رد کردن، دچار تیکای عصبی بودن. این رفتارها نشون می داد که فرد، بی اعتماد به نفس و آمادگی واسه مصاحبهه.

تیکای عصبی که در ورجه وورجه کردن، پیچ و تاب دادن به موها، تکان دادن پا یا جویدن ناخنا نمود پیدا می کنه، نشونه واضحی از استرس و عصبی بودنه. این حرکات عصبی مانع توجه بقیه به حرفاتون می شه و نمی ذاره اونا پیام شما رو دریافت کنن.

از لمس صورت، گردن یا موهای خود هنگام صحبت کردن، خودداری کنین، چون نشونه هایی از استرس هستن و این پیامِ روشن و روشن رو به فرد مقابل می رسانند که شما اعتماد به نفس ندارین.

اگه تیک عصبی دارین و در گذشته، بقیه درباره این رفتار از شما انتقاد کردن، به نوع این بی قراری خود هنگام صحبت با بقیه دقت کنین و چیزایی رو که باعث تحریک این بی قراریا می شن، شناسایی کنین. به محضِ روبرو شدن با یکی از این باعثا، به این فکر کنین که چه کاری رو می تونین جانشین این رفتار عصبی کنین. مثلا می تونین دست به سینه شید، از حرکات دست و صورت واسه رساندن معنی استفاده کنین یا یک مداد یا لیوان رو در دست بگیرین. اگه پا یا زانویتان رو تکان میدید، سعی کنین هر دو پای خود رو صاف روی زمین بذارین، چند نفس عمیق بکشین و فکر تکان دادن عصبی پا رو از سرتون بیرون کنین.

مطلب مرتبط :   زبون بدن حرفه ای در سخنرانی؛ ۶ ترفندی که بر قدرت تاثیرگذاری شما می افزاید 

۴. به حالت بدنی تون دقت کنین

حالت بدنی شما زمانی درسته که نشستن یا ایستادن شما، کمترین میزان فشار رو به عضلات و رباطِ درگیر وارد کنه. در حالتِ نشسته، کمر شما باید صاف و با پشت صندلی در تماس باشه، پاهایتان صاف روی زمین باشن و زانوهایتان در حالت خم شده زاویه ۹۰ درجه بسازند.

در حالت وایس تاده، باید بتونین یک خط فرضیِ صاف رو از لاله ی گوش تا شونِه ، لگن، زانو و وسط قوزک پا بکشین. حالت بدنیِ درست واسه خودداری از کمردرد، گردن درد، دردهای عضلانی و هم تراز نگهداشتن استخوانا و مفاصل، ضروریه.

حالت بدنیِ درست، باعث باز شدن راه های هوایی و تضمینِ تنفس درست می شه و پس ، تموم اعضا و بافتای بدن به درستی به وظایف خود عمل میکنن. گذشته از این، حالت بدنی خوب از دید بقیه، مشخص کننده ی اعتماد به نفسه. وقتی صاف وای میستین، شونِه هاتون رو عقب میدید و سرتون رو بالا می گیرین، فردی با اعتماد به نفس و متین به نظر می رسین.

همین حالا که در حالِ خوندن این مقاله هستین، به حالت بدنی تون دقت کنین. قوز کردین و کمرتون خم شده؟ گردن تون به جلو کشیده شده و شونِه هاتون افتاده؟ اگه این طوره، از همین حالا، مقابل آینه اشکالات نشستن و ایستادن خود رو برطرف کنین و حالت بدنی درست رو تمرین کنین. می تونین از یک نوار کشی دور کمر واسه تمرینِ نشستن و ایستادنِ درست استفاده کنین.

حتی می تونین از یکی از اعضای خونواده خواهش کنین تا به عنوان ناظر، همیشه حالات بدنی درست رو به شما گوشزد کنه. حتما قبل از ورود به یک جمع یا جلسه، حالت بدنی تون رو اصلاح کنین تا اعتماد به نفس پیدا کنین.

۵. از یک زبون بدن گرم و گیرا استفاده کنین

اگه می خواید محبوب باشین، با کسی به توافق برسین، دل کسی رو به دست بیارین و کسی رو قانع کنین، باید از یک زبون بدن گرم و گیرا استفاده کنین تا اعتماد به نفس و پیام قدرتمندتان رو به فرد مقابل منتقل کنین.

زبون بدن گرم و گیرا شامل استفاده از حالتای بدنی باز، لبخند زدن، سر تکان دادن و تقلید عبارات و حرکات فرد مقابل می شه. زمانی که تونستید با این وسیله به هدف تون برسین، با فرد مقابل محکم دست بدین و «تشکر» کنین.

به موقعیتایی فکر کنین که ممکنه به قانع کردن فرد مقابل نیاز پیدا کنین. پیش از بروز اینجور موقعیتایی، تمرین رو شروع کنین. در صحبتای عادی، عبارات و حرکات قرینه ای رو تمرین کنین تا در مواقع نیاز با اعتماد به نفس اونا رو به کار ببرین.

برگرفته از: prevention liveboldandbloom

 



۴۰۰۰تومن

دسته بندی : علمی

دیدگاهتان را بنویسید