دانلود پایان نامه

ﻓﺼﻞ ﺩﻭﻡ: ﻣﺒﺎﻧﻲ ﻧﻈﺮﻱ ﭘﮋﻭﻫﺶ
ﺷﻜﻞ :2-2 ﻣﺪﻝ ﻣﻔﻬﻮﻣﻲ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻧﺎﻣﻪ
ﺗﻨﻈﻴﻢ: ﺷﻤﺲ ﭘﻮﻳﺎ، ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺍﻗﺘﺒﺎﺱ ﺍﺯ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭ ﻭ ﻛﺎﻇﻤﻴﺎﻥ، 38 :1384
-2-4 ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻫﺎﻱ ﺗﺤﻘﻴﻖ -2-4-1 ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻫﺎﻱ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﺕ
ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺳﻴﺮ ﺗﺤﻮﻝ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺭﻭﺷﻨﮕﺮﻱ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻗﺪﺭﺕ ﺑﻪ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻛلاﺳﻴﻚ ، ﻣﻴﺎﻧﻪ(ﻭﺳﻄﻲ) ، ﻣﺪﺭﻥ ﻭ ﭘﺴﺖ ﻣﺪﺭﻥ ﺗﻔﻜﻴﻚ ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻭ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
-2-4-1-1 ﻗﺪﺭﺕ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻛلاﺳﻴﻚ
ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻏﺮﺏ ﺩﺭ ﺳﺪﻩ ﺷﺸﻢ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻣﻴلاﺩ ﻣﺴﻴﺢ، ﺩﺭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻳﻮﻧﺎﻥ ﺭﻳﺸﻪ ﺯﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﭘﺲ ﺷﻜﻮﻓﺎ ﺷﺪﺩﺭ. ﺍﻳﻦ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻣﻌﻤﻮلاً ﺍﺯ »ﻫﻮﻣﺮ « ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻡ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺗﺒﻴﻴﻦ ﮔﺮ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻳﻮﻧﺎﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺎﺏ ﺟﻬﺎﻥ ﻭ ﻣﻨﺸﺎء ﺁﻥ ﻳﺎﺩ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﻧﻈﺮﻳﺎﺗﻲ ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ ﻗﺪﺭﺕ ﻣﻄﺮﺡ ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﺪ. ﺩﺭ ﻧﻈﺮﮔﺎﻩ ﻭﻱ
ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﺑﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺮﻗﺮ
ﺍﺭ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻗﺪﺭﺕ ﭘﺪﻳﺪﺍﺭ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ. ﻫﻮﻣﺮ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ:
»ﭼﻮﻥ ﺩﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺷﺪﻧﺪ،
ﻳﻜﻲ ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻦ ﺗﺮ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺍﺳﺖ .« ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻭﺍژﻩ
34
ﻓﺼﻞ ﺩﻭﻡ: ﻣﺒﺎﻧﻲ ﻧﻈﺮﻱ ﭘﮋﻭﻫﺶ
»ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻦ ﺗﺮ« ﻣﺘﻀﻤﻦ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺭﻫﺒﺮﻱ ﺍﺳﺖ (ﺭﻫﺒﺮﻱ، 120 :1385ﺑﻪ ﻧﻘﻞ ﺍﺯ ﺁﻟﺒﺮ ﻣﺎﻟﻪ ،.(1362 ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻦ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﺁﻥ ﺩﺭ ﻳﻮﻧﺎﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﭘﺎﻳﻪ ﮔﺬﺍﺭﻱ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﺳﻴﺎﺳﻲ، ﺑﺎ ﺳﻘﺮﺍﻁ ﺁﻏﺎﺯ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ﺑﺮﺍﻱ ﻭﻱ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻣﺤﻮﺭﻱ ﺣﻜﻤﺖ ﺍﺳﺖ. ﺳﻘﺮﺍﻁ ﻋﺎﻟﻴﺘﺮﻳﻦ ﺧﻴﺮ ﺭﺍ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﻭ ﻓﻀﻴﻠﺖ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺭﺍﻩ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﺪﺍﻥ ﺩﺍﻧﺶ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﻗﺪﺭﺕ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺩﺍﻧﺶ ﻭ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ ﺩﺭ ﻣﺤﺪﻭﺩﻩ ﺍﺧلاﻕ ﻭ ﺳﻴﺎﺳﺖ، ﺩﺭ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﻭﻱ ﻫﻢ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺍﺳﺖ ﭼﻮﻥ ﺑﺪﻭﻥ ﺩﺍﻧﺶ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ، ﻋﻤﻞ ﺩﺭﺳﺖ ﻣﻴﺴﺮ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﻫﺪﻑ ﺍﺳﺖ ﭼﻮﻥ ﻋﺎﻟﻴﺘﺮﻳﻦ ﻓﻀﻴﻠﺖ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﻛﻪ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺑﺪﻭﻥ ﺩﺍﻧﺶ ، ﺩﺭﻙ ﻳﺎﻓﺘﻨﻲ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺷﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﻣﻬﻤﺘﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﻣﻨﺒﻊ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﻓﻴﺎﺽ ، ﭘﻮﻳﺎ ﻭ ﻣﺘﻜﺎﻣﻞ ﺑﺮﺍﻱ ﻗﺪﺭﺕ ﺍﺳﺖ. ﺑﺪﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺩﺭ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻭﻱ ﻣ ﻴﺎﻥ ﺩﺍﻧﺶ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺍﺻلاﺡ ﻗﺪﺭﺕ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺩﺍﻧﺶ ﻣﻴﺴﺮ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ. ﺍﻓلاﻃﻮﻥ ﻧﻴﺰ ﺑﺎ ﺩﻳﺪ ﻫﻨﺠﺎﺭﻱ ﺧﻮﺩ ﻗﺪﺭﺕ ﺭﺍ ﻓﻲ ﻧﻔﺴﻪ ﻧﻴﻚ ﻳﺎ ﺑﺪ ﻧﻤﻲ ﺷﻨﺎﺳﺪ ﺑﻠﻜﻪ ﺗﺄﻛﻴﺪﻱ ﺑﺮ ﺍﺑﺰﺍﺭﻱ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﺳﺘﻘﺮﺍﺭ ﻫﻨﺠﺎﺭﻫﺎﻱ ﺧﻮﻳﺶ ﻳﻌﻨﻲ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺩﺍﺭﺩ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺩﻳﮕﺮ ﭘﺎﺳﺦ ﺍﻓلاﻃﻮﻥ ﺑﻪ ﭘﺮﺳﺶ ﻗﺪﺭﺕ، ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺍﺳﺖ. ﺟﻬﺖ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺍﻭ ﺑﺎ ﻫﺪﻑ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺛﺒﺎﺕ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﻭ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺟﻤﻌﻲ، ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﻳﺎﻥ ، ﻧﮕﻬﺒﺎﻧﺎﻥ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﻭ ﻋﺪﻡ ﺗﺤﺮﻙ ﻃﺒﻘﺎﺗﻲ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﺪ ﻭ ﺗﺰ ﺧﻮﻳﺶ ﺩﺭ ﺑﺎﺏ »ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻓلاﺳﻔﻪ « ﺭﺍ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﺪ. ﺍﻭ ﺑﺎ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﻣﻴﺎﻥ ﺣﻜﻤﺖ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ، ﺍﺯ ﻓﻴﻠﺴﻮﻓﺎﻥ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﻪ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺗﺤﻘﻖ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﺭﺍ ﻣﺤﺎﻝ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﺪ ، ﺍﺯ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﺎﻥ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﻪ ﻓﻴﻠﺴﻮﻑ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺑﻴﺎﻣﻮﺯﻧﺪ. ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﻛﺴﺐ ﺩﺍﻧﺶ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﻓﺴﺎﺩ ﻭ ﻣﻈﺎﻟﻢ ﻃﺒﻘﻪ ﺣﺎﻛﻤﻪ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺑﺨﺸﻴﺪ. ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺍﻓلاﻃﻮﻥ ﺑﺎ ﻫﺪﻑ ﺍﺻلاﺡ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻓﺎﺳﺪ ﻭ ﻏﻮﻏﺎ ﺳﺎلاﺭ، ﻣﻌﻄﻮﻑ ﺑﻪ
ﻗﺪﺭﺕ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻣﺜُﻞ ﻭﻱ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺳﺎﺧﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﻱ ﺑﺎ ﺛﺒﺎﺕ ﻭ ﺑﺎ ﻓﻀﻴﻠﺖ ﺍﺳﺖ (ﻫﻤﺎﻥ .( 122 -123:
-2-4-1-2 ﻗﺪﺭﺕ ﺩﺭ ﻗﺮﻭﻥ ﻭﺳﻄﻲ(ﻣﻴﺎﻧﻪ)
ﺁﻟﺒﺮ ﻣﺎﻟﻪ، ﻗﺮﻥ ﭘﻨﺠﻢ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﻴلاﺩ ﻣﺴﻴﺢ ﺗﺎ ﺍﻭﺍﺳﻂ ﻗﺮﻥ ﭘﺎﻧﺰﺩﻫﻢ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻋﺼﺮﻱ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﭘﺮ ﺍﺯ ﺗﺎﺭﻳﻜﻲ ﻭ ﺍﺑﻬﺎﻡ ﻭ ﺍﻓﻜﺎﺭ ﻏﺮﻳﺐ ﺑﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﺪﺭﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺩﻭﺭﻩ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ، ﻗﺮﻭﻥ ﻭﺳﻄﻲ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﺪ. ﺑﺮﺗﺮﺍﻧﺪﺭﺍﺳﻞ ﺍﺯ ﺁﻣﺒﺮﻭﺯ ﻗﺪﻳﺲ، ﭘﺮﻭﻡ ﻗﺪﻳﺲ، ﺁﮔﻮﺳﺘﻴﻦ ﻭ ﭘﺎپ ﮔﺮﮔﻮﺭﻱ ﻛﺒﻴﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﭼﻬﺎﺭ ﻣﺘﻔﻜﺮ ﺑﺰﺭگ ﻛﻠﻴﺴﺎﻱ ﻏﺮﺏ ﻧﺎﻡ ﻣﻲ ﺑﺮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﻴﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﻭﻳﮋﮔﻴﻬﺎﻱ ﺧﺎﺹ ﺳﻨﺖ ﺁﮔﻮﺳﺘﻴﻦ ﻗﺪﻳﺲ ﻭﻱ ﺭﺍ ﻫﻤﺘﺮﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻭ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﻔﺼﻞ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻫﺎﻱ ﻭﻱ ﻣﻲ ﭘﺮﺩﺍﺯﺩ. ﺍﮔﻮﺳﺘﻴﻦ، ﺩﺭﻛﺘﺎﺏ »ﺷﻬﺮ ﺧﺪﺍ«، ﭘﻴﻜﺎﺭ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺩﺭ ﻛﺎﺋﻨﺎﺕ ﺭﺍ ﻧﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺩﻭﻟﺖ، ﺑﻠﻜﻪ »ﻣﻴﺎﻥ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ « ﻭ »ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺯﻣﻴﻨﻲ « ﻣﻲ ﺩﺍﻧﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﻩ ﺧﺪﺍﭘﺮﺳﺘﻲ ﻭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺯﻣﻴﻨﻲ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﻩ ﺧﻮﺩ ﭘﺮﺳﺘﻲ ﺍﺳﺖ. ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻫﺎﻱ ﺁﮔﻮﺳﺘﻴﻦ، ﺛﻨﻮﻳﺖ ﻓﻠﺴﻔﻲ ﺩﻳﻦ ﻣﺎﻧﻮﻱ، ﺑﻪ ﺛﻨﻮﻳﺖ ﻗﺪﺭﺕ ﺩﺭ
ﻋﻠﻢ ﺳﻴﺎﺳﺖ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺷﺪ. ﻗﺪﺭﺕ ﺩﺭ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﺍﻭ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻛﺘﺎﺏ
»ﺷﻬﺮ ﺧﺪﺍ«
، ﺑﺎ »ﺣﺎﻛﻤﻴﺖ «
ﻣﺘﺮﺍﺩﻑ ﺁﻣﺪﻩ ﻭ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻧﻬﺎﻳﻲ ﻫﻤﺎﻧﺎ »ﺑﺮﺗﺮﻳﻦ ﺍﺩﺍﺭﻩ
ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺍﻣﻮﺭ«

مطلب مرتبط :   منبع پایان نامه دربارهاقتصاد کشور، سازمان ملل، نفت و گاز

دسته بندی : علمی