دانلود پایان نامه

ﺳﺮﺍﻧﻪ ﺩﺭﺁﻣﺪﻫﺎﻱ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ) ﺣﺎﻛﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﻬﺮﻫﺎﻱ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎﻱ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺳﺮﺍﻧﻪ ﺩﺭﺁﻣﺪﻱ ﺑﺎلاﺗﺮ، ﺍﺯ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷﻬﺮﻱ ﺑﻬﺘﺮﻱ ﻧﻴﺰ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺑﻮﺩﻧﺪ. ﺩﺭ ﻣﺠﻤﻮﻉ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﮔﺴﺘﺮﻩ ﻭﺳﻴﻌﻲ ﺍﺯ ﺷﻬﺮﻫﺎﻱ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ، ﺩﺍﺭﺍﻱ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻌﻤﻴﻢ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻣﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺤﺪﻭﺩﻳﺖ ﺍﻃلاﻋﺎﺕ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺩﺍﺩﻩ ﻫﺎﻱ ﺛﺎﻧﻮﻳﻪ، ﻣﺤﻘﻘﻴﻦ ﺍﻣﻜﺎﻥ ﺳﻨﺠﺶ ﺩﻗﻴﻖ ﺗﺮ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷﻬﺮﻱ ﻭ ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﺭﺍ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﻧﻈﺮﻳﺎﺕ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺧﺼﻮﺹ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻬﻢ ﺗﺎ ﺣﺪﻭﺩﻱ ﺟﺎﻣﻌﻴﺖ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻭ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺗﻤﺎﻣﻲ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺗﺤﺖ ﺍﻟﺸﻌﺎﻉ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ
(ﺁﺳﺘﺎﻧﻪ،.(21 :1389
– ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ ﺁﺳﻴﺎﻳﻲ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺗلاﺵ ﻫﺎﻱ ﻫﻨﺪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩ. ﺩﺭ ﺗﺤﻘﻴﻘﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻨﻄﻘـﻪ ﺷﻤﺎﻝ ﺷﺮﻗﻲ ﻫﻨﺪ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺘﻪ ، ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﺷﻬﺮﻱ ﺩﺭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺁﺭﺍﻳﺶ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ ﺣﻜﻮﻣـﺖ ﻫـﺎﻱ ﻣﺤﻠﻲ(ﺷﻬﺮﻱ ) ﺑﺮﺍﻱ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺷﻬﺮﻱ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺮﺭﺳـﻲ ﻗـﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘـﻪ ﻭ ﺑـﺮ ﺗﻤﺮﻛـﺰ ﺯﺩﺍﻳـﻲ ﻛﻴـﺪﺗﺄ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭﺍﻳﻦ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﭼﻨﻴﻦ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﺎﺭﻛﺮﺩ ﻫﺎﻱ ﺍﺻﻠﻲ ﺗﻮﺳـﻂ ﺍﺩﺍﺭﺍﺕ ﺣﻜﻮﻣﺘﻲ ﻭ ﻛﺎﺭﮔﺰﺍﺭﻱ ﻫﺎﻱ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﺪﺍﻥ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳـﻦ ﺑـﻴﻦ ﺿـﻤﻦ ﺿـﻌﻴﻒ ﺍﺭﺯﻳـﺎﺑﻲ ﻛﺮﺩﻥ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻫﺎﻱ ﻣﺤﻠﻲ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺗﻤﺮﻛﺰ ﺯﺩﺍﻳﻲ ، ﺗﻮﺍﻧﻤﻨـﺪ ﺳـﺎﺯﻱ ﺣﻜﻮﻣـﺖ ﺭﺍ ﻧﻴـﺰ ﻣﻨـﻮﻁ ﺑـﻪ ﺗﻤﺮﻛﺰ ﺯﺩﺍﻳﻲ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ . ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺳﻄﺢ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺗﻤﺮﻛﺰ ﺯﺩﺍﻳﻲ ﻭ ﻓﺮﺁﻳﻨﺪ ﻫﺎﻱ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮﻱ ﻭ ﺗﻔﻮﻳﺾ ﻗﺪﺭﺕ ﻣﺎﻟﻲ ﻭ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬﺍﺭﻱ ، ﺗﻮﺍﻧﻤﻨﺪ ﺳﺎﺯﻱ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻫﺎﻱ ﺷـﻬﺮﻱ ﺩﺭ ﻓﺮﺁﻳﻨﺪ ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﺷﻬﺮﻱ ﻋﺎﻣﻞ ﻛﻠﻴﺪﻱ ﻗﻠﻤﺪﺍﺩ، ﻭ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺻلاﺡ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ ؛ ﻧﻘﺸﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻤﺮﻛﺰ ﺯﺩﺍﻳﻲ ﻗﺪﺭﺕ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﻗﺎﺋﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺍﺷﺎﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻌﻤﻮلاً ﻓـﺮﺽ ﺑـﺮ ﺍﻳـﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﺑﻪ ﺑﺨﺶ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺧﻮﺩﻛﺎﺭ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺧـﺪﻣﺎﺕ ﻣـﻲ ﺷﻮﺩ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺿﻌﻒ ﺩﺭ ﻧﻈﺎﻡ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎﺕ، ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﻲ ﻭ ﺳﺎﺯ ﻭﻛﺎﺭﻫـﺎﻱ ﺁﮔـﺎﻫﻲ ﺑﺨﺸـﻲ ﻣـﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺷﻜﺴﺖ ﻭ ﻋﺪﻡ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﻴﺮﻱ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﮔﺮﺩﺩ . ﻟﺬﺍ ﺩﺭ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﺎﺭ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺮ ﻧﻘﺶ ﻭ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﺷﻬﺮﻱ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ .(www.cek.ef.uni-lj.si)
-1-7-2 ﺗﺤﻘﻴﻘﺎ ﺕ ﺩﺍﺧﻠﻲ
ﺩﺭ ﺳﺎﻟﻬﺎﻱ ﺍﺧﻴﺮ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺕﺩﺍﺧﻠﻲ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﻧﺴﺒﺘﺎً ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺭﺳﺎﻟﻪ ﻭ ﻛﺎﺭ ﭘﮋﻭﻫﺸﻲ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺕ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﺮ ﻣﻲ ﮔﺬﺭﺍﻧﺪ. ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺯﻳﺮ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩ:
– ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻬﻲ ﺩﺭ ﺭﺳﺎﻟﻪ ﺩﻛﺘﺮﻱ ﺧﻮﺩ ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮﺍﻥ »ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﻣﺤﻠﻪ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﺷﻬﺮﻫﺎﻱ ﺍﻳﺮﺍﻥ(ﮔﺬﺷﺘﻪ، ﺍﻛﻨﻮﻥ ﻭ ﺍﻟﮕﻮﻱ ﺁﺗﻲ)(1388 – 1389) « ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺷﻴﺮﺍﺯ؛ ﻓﺼﻠﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﻣﺤﻠﻪ ﺍﻱ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﻧﺎﻣﺒﺮﺩﻩ ﺩﺭ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻦ ﺑﻪ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﻣﺤﻠﻪ ﺍﻱ ﻭ ﻣﻌﻴﺎﺭﻫﺎﻱ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭﻱ ﻣﺤﻠﻪ ﺩﺭ ﭼﺎﺭﭼﻮﺏ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﻣﺤﻠﻪ ﺍﻱ، ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺗلاﺵ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺷﺮﺡ ﻭ ﺑﺴﻂ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﺷﻬﺮﻱ ﻭ ﺗﻠﻘﻲ ﻫﺎﻱ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﻛﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺷﻜﻞ ﮔﻴﺮﻱ
10
ﻓﺼﻞ ﻧﺨﺴﺖ: ﻛﻠﻴﺎﺕ ﺗﺤﻘﻴﻖ
ﺭﻭﻳﻜﺮﺩﻫﺎﻱ ﺧﺎﺹ ﻧﻈﺮﻱ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﺩ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﻪ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﻫﺎﻱ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﺍﺯ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﻭ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﻣﺤﻠﻪ ﺍﻱ ﺍﺻﻮﻝ ﻭ ﺭﻭﻳﻜﺮﺩﻫﺎﻱ ﺯﻳﺮ ﺭﺍ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻭ ﺗﺮﻭﻳﺞ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ:
ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﻲ؛ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺍﻱ ﺍﺯﭼﺸﻢ ﺍﻧﺪﺍﺯﻫﺎ؛ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﻭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﻭ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎﺕ؛ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﻴﻦ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎ، ﻧﻬﺎﺩﻫﺎ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﻣﺤﻠﻲ؛ ﺍﻣﻜﺎﻥ ﭘﺬﻳﺮﻱ ﻭ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺗﺪﺍﻭﻡ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎﺕ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻳﺎﺩﺁﻭﺭ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻓﻮﻕ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺷﻴﻮﻩ ﻫﺎﻳﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻨﻴﺎﻥ ﻧﻬﺎﺩﻥ ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﻣﺤﻠﻪ ﺍﻱ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺗﻠﻘﻲ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ. ﺍﺻﻮﻝ ﻭ ﻣﻌﻴﺎﺭﻫﺎﻱ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭﻱ ﻣﺤﻠﻪ ﺩﺭ ﭼﺎﺭﭼﻮﺏ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﺷﻬﺮﻱ – ﻣﺤﻠﻪ ﺍﻱ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ: ﺗﻮﺍﻓﻖ ﮔﺮﺍ ﺑﻮﺩﻥ، ﻣﺴﺎﻭﺍﺕ ﻃﻠﺒﻲ ﻭ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮ ﺑﻮﺩﻥ، ﺍﺛﺮ ﺑﺨﺸﻲ ﻭﻛﺎﺭﺍﻳﻲ، ﭘﺎﺳﺨﮕﻮ ﺑﻮﺩﻥ، ﻗﺎﻧﻮﻧﻤﻨﺪﻱ، ﺷﻔﺎﻓﻴﺖ ، ﻣﺸﺎﺭﻛﺖ، ﻣﺴﺌﻮﻝ ﺑﻮﺩﻥ.
»-ﮔﺬﺍﺭ ﺍﺯ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺷﻬﺮﻱ ﺑﻪ ﺣﺎﻛﻤﻴﺖ ﺷﻬﺮﻱ ﺩﺭ ﺍﻳﺮﺍﻥ(1381)« ﻋﻨـﻮﺍﻥ ﺭﺳـﺎﻟﻪ ﺑـﺮﻙ ﭘـﻮﺭ ﻣـﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﻧﺎﻣﺒﺮﺩﻩ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﻭﺭ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻝ ﺍﺧﻴﺮ ﺗﺤﻮلاﺕ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺍﻱ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﻳـﺮﺍﻥ ﺭﻭﻱ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﻓﻀﺎﻱ ﻓﻜﺮﻱ، ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻭ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺗﺎﺯﻩ ﺍﻱ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﺗﺤﻮلاﺕ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺎ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺟﻨﺒﺶ ﺍﺻلاﺣﺎﺕ ﻳﺎ ﺍﺻلاﺡ ﻃﻠﺒﻲ ﻳﺎﺩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﻭ ﺟﻮﺍﻧﺐ ﮔﻮﻧـﺎﮔﻮﻥ ﺩﺍﺭﺩ،ﺍﻣـﺎ ﺍﮔـﺮ ﺑـﻪ ﮔﻔﺘﻤﺎﻥ ﻏﺎﻟﺐ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺗﻮﺟﻪ ﺷﻮﺩ ﻫﺴﺘﻪ ﺍﺻـﻠﻲ ﺍﻳـﻦ ﺗﺤـﻮلاﺕ ﺭﺍ ﻣـﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ. ﻧﻜﺎﺕ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﺍﻳﻦ ﮔﻔﺘﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻔﺎﻫﻴﻤﻲ ﻧﻈﻴﺮ ﺷـﻔﺎﻓﻴﺖ، ﻗﺎﻧﻮﻧﻤﻨـﺪﻱ، ﻣﺴـﺌﻮﻟﻴﺖ ﻭ ﭘﺎﺳﺦ ﮔﻮﻳﻲ، ﺣﻘﻮﻕ ﺷﻬﺮﻭﻧﺪﻱ ، ﻣﺸﺎﺭﻛﺖ ﻭ ﻧﻈﺎﻳﺮ ﺁﻥ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﻬﺖ ﮔﻴﺮﻱ ﺍﺻﻠﻲ ﺗﺤﻮلاﺕ ﻳﺎﺩ ﺷﺪﻩ، ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻣﺠﺪﺩ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺩﻭﻟـﺖ ﻭ ﻣـﺮﺩﻡ ﺑـﻪ ﻣﻨﻈـﻮﺭ ﮔﺴـﺘﺮﺵ ﻓﻀﺎﻱ ﺣﺎﺋﻞ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺍﺳﺖ؛ ﻓﻀﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻋﺮﺻﻪ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺷـﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣـﻲ ﺷـﻮﺩ. ﺩﺭ ﺍﻳـﻦ ﺭﺍﺳﺘﺎ ﺭﺍﻫﺒﺮﺩ ﺍﺻﻠﻲ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩﻱ ﺭﺳﺎﻟﻪ ﻭﻱ ﺭﺍ »ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻋﺮﺻﻪ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺩﺭ ﻓﺮﺁﻳﻨﺪ ﻛﻨﺘـﺮﻝ ﻭ ﻫـﺪﺍﻳﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺷﻬﺮﻱ« ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑـﻪ ﻣﻨﻈـﻮﺭ ﺑﺮﺭﺳـﻲ ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳـﻲ ﺷـﻬﺮﻱ ﻭ ﺳـﻨﺠﺶ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎﻱ ﺁﻥ، ﺷﻬﺮ ﻫﻤﺪﺍﻥ (ﺑﻪ ﻋﻨـﻮﺍﻥ ﻳﻜـﻲ ﺍﺯ ﺷـﻬﺮﻫﺎﻱ ﻣﻴـﺎﻧﻲ ﻭ ﻗـﺪﻳﻤﻲ ﻛﺸـﻮﺭ ﺑـﺎ ﺭﺷـﺪ ﻭﮔﺴﺘﺮﺵ ﺗﺪﺭﻳﺠﻲ ) ﻭ ﺷﻬﺮ ﺍﺳلاﻣﺸﻬﺮ(ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺷﻬﺮﻫﺎﻱ ﻣﻴﺎﻧﻲ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻭ ﺍﻗﻤﺎﺭﻱ ﺑﺎ ﺭﺷـﺪ ﻭ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺳﺮﻳﻊ) ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﻭ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﭼﻮﻥ ﺷﻔﺎﻓﻴﺖ، ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﻭ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﻲ، ﺍﺛﺮ ﺑﺨﺸﻲ ﻭ ﻛﺎﺭﺍﻳﻲ ﻭ ﻣﺸﺎﺭﻛﺖ ﺭﺍ ﺟﻬﺖ ﺳﻨﺠﺶ ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﺷﻬﺮﻱ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺁﻣﺎﺭﻱ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻭﻱ ﺭﺍ ﺷﻬﺮﺩﺍﺭﻱ ﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﻧﻬﺎﺩﻫﺎﻱ ﺭﺳﻤﻲ ﺷﻬﺮ، ﺷـﻮﺭﺍﻫﺎ ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮﺍﻥﺗﺸﻜّﻞﻫـﺎ ﻭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﻲ ﻭ ﻏﻴﺮ ﺩﻭﻟﺘﻲ ﻭ ﺷﻬﺮﻭﻧﺪﺍﻥ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻋﺮﺻﻪ ﺧﺼﻮﺻﻲ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻲ ﺩﻫﻨﺪ. ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻭﻱ ﺣﺎﻛﻲ ﺍﺯﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﻭ ﺍﻧﺪﻙ ﺷﻬﺮﻭﻧﺪﺍﻥ ﺍﺯ ﻣﺴﺌﻮلاﻥ ﺍﺩﺍﺭ ﺍﻣﻮﺭ ﺷﻬﺮ، ﺁﮔﺎﻫﻲ ﺍﻧـﺪﻙ ﺷﻬﺮﻭﻧﺪﺍﻥ ﺍﺯ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮﻱ ﻫﺎﻱ ﺷﻮﺭﺍﻱ ﺷﻬﺮ ﻭ ﺑﺪﺑﻴﻨﻲ ﺷﻬﺮﻭﻧﺪﺍﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﺷﻮﺭﺍﻱ ﺷﻬﺮ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺗﻲ ﻫﺮ ﺩﻭﺷﻬﺮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻣﻌﻴﺎﺭﻫﺎﻱ ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﺷﻬﺮﻱﺩﺭ، ﺳـﻄﺢ ﻧﺴـﺒﺘﺎً ﭘـﺎﻳﻴﻨﻲ ﺍﺭﺯﻳﺎﺑﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.
– ﺭﺳﺎﻟﻪ ﺩﻛﺘﺮﻱ ﺁﺳﺘﺎﻧﻪ ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮﺍﻥ»ﺗﺒﻴﻴﻦ ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﺭﻭﺳﺘﺎﻳﻲ ﺩﺭﺣﻜﻮﻣﺖ ﻫﺎﻱ ﻣﺤﻠﻲ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﻗﺰﻭﻳﻦ(1389) « ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺕ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺩﺭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎ
11
ﻓﺼﻞ ﻧﺨﺴﺖ: ﻛﻠﻴﺎﺕ ﺗﺤﻘﻴﻖ
ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﺭﻭﺳﺘﺎﻳﻲ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻟﻜﻦ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻭ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﻭ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎﻱ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻭﻱ ﺧﺎﻟﻲ ﺍﺯ ﻓﺎﻳﺪﻩ ﻭ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﻧﻤﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﻧﺎﻣﺒﺮﺩﻩ ﺑﻪ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻭ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﺭﻭﺳﺘﺎﻳﻲ ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻫﺎﻱ ﻣﺤﻠﻲ ﻭ ﺭﺗﺒﻪ ﺑﻨﺪﻱ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻫﺎﻱ ﻣﺤﻠﻲ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﻗﺰﻭﻳﻦ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ . ﺍﺑﻌﺎﺩ ﻭ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎﻱ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ:
ﺑﻌﺪ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩﻱ: ﺑﺎ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﭼﻮﻥ ﺑﺮﺍﺑﺮﻱ ﻭﻛﺎﺭﺍﻳﻲ ﺑﻌﺪ ﺑﺮﺍﺑﺮﻱ: ﺑﺎ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﺮﺍﺑﺮﻱ ﺩﺭ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻭ ﺑﺮﺍﺑﺮﻱ ﺩﺭ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻓﺮﺻﺖ ﻫﺎﻱ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ
ﺑﻌﺪ ﻣﺸﺎﺭﻛﺖ: ﺑﺎ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﭼﻮﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﺳﺎلاﺭﻱ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﻲ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺳﺎلاﺭﻱ ﻣﺸﺎﺭﻛﺘﻲ ﺑﻌﺪ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﻲ: ﺑﺎ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﭼﻮﻥ ﺷﻔﺎﻓﻴﺖ، ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﭘﺬﻳﺮﻱ ﻭ ﺩﺭﺳﺘﻜﺎﺭﻱ
ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎﻱ ﻛﻠﻴﺪﻱ ﻭ ﻣﺸﺘﺮﻙ ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﻭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﻴﺮﻱ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﻧﺎﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﺍﺯ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺗﻮﺳﻌﻪ، ﺁﺳﻴﺐ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻋﻤﻮﻣﻲ (ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻟﻮﺩﮔﻲ ﻫﻮﺍ) ﻭ ﺧﻄﺮ ﻧﺎﺑﺮﺍﺑﺮﻱ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺗﻮﺟﻪ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺑﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﻭ ﺑﻲ ﺗﻮﺟﻬﻲ ﺑﻪ ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺭﺍ ﺣﻞ ﻧﺸﺪﻩ ﺭﻫﺎ ﻛﻨﺪ (ﺩﺭ ﺑﺎﻥ ﺁﺳﺘﺎﻧﻪ ،.(83-84 :1389
» -ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﺧﻮﺏ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻳﺰﻱ ﺷﻬﺮﻱ ﻃﺮﺡ ﻣﺘﺮﻭﻱ ﺗﻬﺮﺍﻥ«، ( ﺍﺳﻤﺎﻋﻴﻞ ﺯﺍﺩﻩ ﻭ ﺻﺮﺍﻓﻲ، (1385؛ ﺍﺯﺟﻤﻠﻪ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺕ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺤﻘﻘﺎﻥ، ﺑﺎ ﻣﺮﻭﺭﻱ ﺑﺮ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻫﺎﻱ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻳﺰﻱ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻳﺰﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺘﺮﻭﻱ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﻓﺮﺍﻳﻨﺪﻱ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺑﺮﺷﻤﺮﺩﻥ ﺍﺻﻮﻝ ﻭ ﻭﻳﮋﮔﻴﻬﺎﻱ ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺑﺪﻳﻦ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻃﺮﺡ ﻣﺬﻛﻮﺭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻳﺰﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻳﺰﻱ ﺑﺎ ﻣﺮﺩﻡ، ﺯﻳﺮﺍ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭ ﻓﺮﺍﻳﻨﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻳﺰﻱ ﻭ ﺍﺟﺮﺍﻱ ﻃﺮﺡ ﻧﻘﺶ ﺧﺎﺻﻲ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﻧﻈﺎﺭﻩ ﮔﺮ ﻭ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺍﺯ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻃﺮﺡ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ (ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻳﺰﻱ ﺍﺯ ﺑﺎلا ﻭ ﺩﻳﻮﺍﻧﺴﺎلاﺭﺍﻧﻪ)، ﻟﺬﺍ ﺧﺎﻃﺮ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲ ﺳﺎﺯﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﺻﻮﻝ ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺷﻬﺮﻱ ﺩﺭ ﻃﺮﺡ ﻣﺬﻛﻮﺭ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
– ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﻣﻴﺘﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺗلاﺵ ﻫﺎﻱ ﭘﻴﺸﮕﺎﻣﺎﻧﻪ ﺻﺮﺍﻓﻲ ﺩﺭ ﺑﺎﺏ »ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ﺳﻜﻮﻧﺘﮕﺎﻫﻬﺎﻱ ﻏﻴﺮﺭﺳﻤﻲ ﺩﺭ ﭘﺮﺗﻮ ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﺧﻮﺏ ﺷﻬﺮﻱ(1387) « ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺿﺮﻭﺭﺕ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭﻱ ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﺧﻮﺏ ﺷﻬﺮﻱ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﮔﻴﺮﻧﺪﮔﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﻗﺪﺍﻣﺎﺕ ﻣﻄﺮﺡ ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﻛﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺍﺭﺗﻘﺎء ﺍﺯ »ﭘﺮﻭژﻩ – ﻣﺤﻮﺭﻱ«ﻛﻨﻮﻧﻲ ﺑﻪ »ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ – ﻣﺤﻮﺭﻱ « ﺩﺭ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻣﻌﻴﺎﺭﻫﺎﻱ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺍﻓﻖ ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﺧﻮﺏ (ﻓﺮﺁﻳﻨﺪ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮﻱ ﻣﺮﺩﻡ ﺳﺎلاﺭﺍﻧﻪ، ﻗﺎﻧﻮﻧﻤﻨﺪﻱ، ﺷﻔﺎﻓﻴﺖ ﻭ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﻲ،ﻛﺎﺭﺍﻳﻲ ﻭ ﺍﺛﺮ ﺑﺨﺸﻲ، ﺍﻧﺼﺎﻑ ﻭ ﻋﺪﺍﻟﺖ، ﻣﺸﺎﺭﻛﺖ ﭘﺬﻳﺮﻱ ﻭ ﺩﺭﺑﺮﮔﻴﺮﻧﺪﮔﻲ، ﻭﺍﮔﺬﺍﺭﻱ ﺍﻣﻮﺭ ﺑﻪ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺗﺮﻳﻦ ﺳﻄﺢ ﻣﻤﻜﻦ) ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎﻱ ﻣﻨﻔﻲ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﻣﺤﻠﻲ ﺩﺭ ﺳﻜﻮﻧﺘﮕﺎﻫﻬﺎﻱ ﻏﻴﺮ ﺭﺳﻤﻲ ﺑﺎ ﺷﻴﻮﻩ ﻱ ﻣﺘﺪﺍﻭﻝ ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﺑﻪ ﻣﻮﺍﺭﺩﻱ ﭼﻮﻥ ﺍﻋﻴﺎ ﻥ ﺳﺎﺯﻱ1،
1. Gentrification
12

مطلب مرتبط :   منبع مقاله درباره پردازش اطلاعات

دسته بندی : علمی