دانلود پایان نامه

1. Governmental 2. Businesses
69
ﻓﺼﻞ ﺩﻭﻡ: ﻣﺒﺎﻧﻲ ﻧﻈﺮﻱ ﭘﮋﻭﻫﺶ
ﺩ ) ﺗﺸﻜﻞ ﻫﺎﻱ ﻏﻴﺮ ﺩﻭﻟﺘﻲ : 1 ﻧﻬﺎﺩﻫﺎﻱ ﻏﻴﺮ ﺩﻭﻟﺘﻲ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫـﺎ ﻭ ﺗﺸـﻜﻞ ﻫـﺎﻳﻲ ﺭﺍ ﺷـﺎﻣﻞ ﻣـﻲ ﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﺩﺧﺎﻟﺖ ﻛﻨﺶ ﮔﺮﺍﻥ ﺩﻭﻟﺘﻲ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻣﺎﻧﻨـﺪ ﺗـﺄﻣﻴﻦ ﺭﻓـﺎﻩ ﻳـﺎ ﺍﺭﺍﺋـﻪ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻏﻴﺮ ﺍﻧﺘﻔﺎﻋﻲ ﺭﺍ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ.
ﺗﺸﻜﻞ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﻤﻠﻠﻲ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﻫﺴﺘﻨﺪ
ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺭﺳﻤﻲ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺪﻧﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﺗﺤﺎﺩﻳﻪ ﺗﺠﺎﺭﻱ، ﻣﺬﻫﺒﻲ ﻭ ﺍﺟﺰﺍﺏ ﺳﻴﺎﺳﻲ (CSOs)
ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﺎﺕ ﻣﺤﻠﻲ (CBOs)
ﻭ) ﺧﺎﻧﻮﺍﺭﻫﺎ ﻭ ﺍﻓﺮﺍﺩ
– ﺍﻳﻦ ﺩﺳﺘﻪ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻔﻜﻴﻚ ﻧﻴﺴﺖ، ﺧﺎﻧﻮﺍﺭﻫﺎ ﻭ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﺮﺣﺴﺐ ﮔﺮﻭﻫﻬﺎﻱ ﺩﺭﺁﻣﺪﻱ، ﺩﺳـﺘﻪ ﻫﺎﻱ ﺷﻐﻠﻲ، ﻧﮋﺍﺩ، ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﻣﺤﻞ ﺳﻜﻨﻲ ﻭ ﻏﻴﺮﻩ ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺟﺰﺋﻲ ﺗﺮ ﺷﻮﻧﺪ (ﻣﺮﺍﺩﻱ ﻧﻴـﺎ، -84 :1389 83 ﻭ ﻃﺮﺍﺣﻲ ﻧﻈﺎﻡ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻫﺎﻱ ﺷﻬﺮﻱ،.(162- 163 :1384
-2-14 ﺗﺸﺮﻳﺢ ﺗﺌﻮﺭﻱﻫﺎﻱ ﻣﻄﺎﻟﻌﺔ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﺷﻬﺮﻱ
ﻧﻈﺮﻳﻪﻫﺎﻱ ﺍﺧﺘﺼﺎﺻﻲ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﺷﻬﺮﻱ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺷﻜﻞ ﺯﻳﺮ ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪﻱ ﻭ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻛﺮﺩ:
-2-14-1 ﺗﺌﻮﺭﻱ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻋﻤﻮﻣﻲ2 -2-14-2 ﺗﺌﻮﺭﻱﻫﺎﻱ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﻗﺪﺭﺕ ﺩﺭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﺎﺕ ﻣﺤﻠﻲ3 ﺷﺎﻣﻞ: -2-14-2-1 ﺗﺌﻮﺭﻱ ﻧﺨﺒﻪﮔﺮﺍﻳﻲ(ﺍﻟﻴﺘﻴﺴﻢ) -2-14-2-2 ﺗﺌﻮﺭﻱ ﻛﺜﺮﺕ ﮔﺮﺍﻳﻲ (ﭘﻠﻮﺭﺍﻟﻴﺴﻢ) -2-14-2-3 ﺗﺌﻮﺭﻱ ﻣﺎﺷﻴﻦ ﺭﺷﺪ -2-14-2-4 ﺗﺌﻮﺭﻱ ﺭژﻳﻢ4 -2-14-3 ﺗﺌﻮﺭﻱ ﻫﺎﻱ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ ﺳﻴﺎﺳﻲ
-2-14-3-1 ﺗﺤﻠﻴﻞﻫﺎﻱ ﻧﺌﻮﻣﺎﺭﻛﺴﻴﺴﺘﻲ -2-14-3-2 ﺗﺌﻮﺭﻱ ﻧﻈﻢ5
-2-14-1 ﺗﺌﻮﺭﻱ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻋﻤﻮﻣﻲ
ﺗﺌﻮﺭﻱ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺩﺭ ﺍﻭﺍﺧﺮ ﺩﻫﺔ1950ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﺎلاﺕ ﻣﺘﺤﺪﻩ ﺁﻣﺮﻳﻜﺎ ﺑﺴﻂ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﺮﺩ. ﺩﺭ ﺳﺎﺩﻩﺗﺮﻳﻦ ﺷﻜﻞ ﻣﻤﻜﻦ، ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺩﺭﺣﻘﻴﻘﺖ ﻛﺎﺭﺑﺮﺩ ﺭﻭﺵﻫﺎﻱ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ ﻣﺪﺭﻥ ﺩﺭ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻓﺮﺍﻳﻨﺪﻫﺎﻱ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺍﺳﺖ . ﺍﻳﻦ ﺗﺌﻮﺭﻱ ﺍﮔﺮﭼﻪ ﺩﺭ ﺣﻴﻄﺔ ﻋﻠﻮﻡ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﺭﻭﺵﺷﻨﺎﺳﻲ ﺣﻮﺯﻩﻫﺎﻱ ﻋﻠﻮﻡ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﻣﻲﺑﻨﺪﺩ. ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺍﻳﻦ ﺗﺌﻮﺭﻱ، ﺍﻗﺪﺍﻣﺎﺕ ﺍﺷﺨﺎﺹ ﺧﺮﺩﮔﺮﺍﻳﺎﻧﻪ،
1. NGOs
2. Public Choice Theory 3. Community Power Studies 4. Regime Theory 5. Regulation Theory
70
ﻓﺼﻞ ﺩﻭﻡ: ﻣﺒﺎﻧﻲ ﻧﻈﺮﻱ ﭘﮋﻭﻫﺶ
ﻋﻘلاﻳﻲ ﻭ ﺩﺭ ﭘﻲ ﺑﻴﺸﻴﻨﻪﺳﺎﺯﻱ ﺑﻬﺮﻩﻭﺭﻱ ﺍﺳﺖ(ﻃﺮﺍﺣﻲ ﻧﻈﺎﻡ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻫﺎﻱ ﺷﻬﺮﻱ، :1384 .(114 ﺍﻳﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻛﻪ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ »ﺗﺼﻤﻴﻢ ﻋﻘلاﻧﻲ « ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﻄﺮﺡ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ »ﻣﺮﺩﻡ ﺭﻓﺘﺎﺭﻱ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭘﻴﺶ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ ﻛﻪ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ « (ﻋﺒﺪﻱ ﺩﺍﻧﺸﭙﻮﺭ،.(156 :1387 ﺍﻳﻦ ﺗﺌﻮﺭﻱ ﺑﺮ ﺳﻪ ﻋﻨﺼﺮ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺍﺳﺖ: ﺍﻓﺮﺍﺩ، ﺳﺎﺯﻣﺎﻥﻫﺎ ﻭ ﻛﺎلاﻫﺎﻱ ﻋﻤﻮﻣﻲ.
ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺍﻳﻦ ﺗﺌﻮﺭﻱ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻡ ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮﺍﻥ ﻓﺮﺩﻱ ﺩﺭ ﭘﻲ ﺑﻴﺸﻴﻨﻪﺳﺎﺯﻱ ﺳﻮﺩ ﺷﺨﺼﻲ ﺧﻮﺩ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺍﺯﺍﻱ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﻣﺎﻟﻴﺎﺕ ﻭ ﻋﻮﺍﺭﺽ ﻣﺘﺤﻤﻞ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ ﺩﺭ ﭘﻲ ﺩﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺍﺯ ﻛﺎلا ﻭ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺷﻬﺮﻱ ﻫﺴﺘﻨﺪ.
ﺟﺰء ﺩﻭﻡ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻛﺎلاﻫﺎﻱ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻣﻜﺎﻥ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻭ ﻋﺮﺿﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﺎلاﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻳﻚ ﻓﻀﺎﻱ ﺭﻗﺎﺑﺘﻲ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻣﻲﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻓﻬﻢ ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﻲ ﺣﻜﻮﻣﺖﻫﺎﻱ ﻣﺤﻠﻲ ﺑﻪ ﺍﻭﻟﻮﻳﺖﻫﺎ ﻭ ﺳلاﻳﻖ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺎﻫﻴﺖ ﻛﺎلاﻫﺎﻳﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻣﺤﻠﻲ ﻋﺮﺿﻪ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻛﻨﻴﻢ. ﻛﺎلاﻫﺎ ﻭﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎﻱ ﻣﺘﻔﺎﻭﺗﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺑﺮﺧﻲ ﻛﺎلاﻫﺎﻱ ﺧﺼﻮﺻﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺼﺮﻑ ﻓﺮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺳﺎﺯ ﻭ ﻛﺎﺭ ﻗﻴﻤﺖ ﮔﺬﺍﺭﻱ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺁﺯﺍﺩ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﻣﻲﺷﻮﺩ. ﺑﺮﺧﻲ ﻛﺎلاﻫﺎ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻫﻮﺍﻱ ﺗﻤﻴﺰ ﻭ ﺁﺏ ﻗﺎﺑﻞ ﺷﺮﺏ،… ﻛﻪ ﺗﻔﻜﻴﻚﭘﺬﻳﺮ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﻭ ﻧﻤﻲﺗﻮﺍﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺧﺎﺻﻲ ﺍﺳﺘﺜﻨﺎ ﻛﺮﺩ.
ﺳﻮﻣﻴﻦ ﺟﺰء ﺳﺎﺯﻧﺪﺓ ﺍﻳﻦ ﺗﺌﻮﺭﻱ، ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ . ﺣﻜﻮﻣﺖﻫﺎﻱ ﻣﺤﻠﻲ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻳﻚ ﻭﺍﺳﻄﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺷﻬﺮﻭﻧﺪﺍﻥ ﺟﻬﺖ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﺍﻭﻟﻮﻳﺖﻫﺎ ﻭ ﺳلاﻳﻖ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﺔ ﻛﺎلا ﻭ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺑﻪ ﺳﻴﺎﺳﺘﻤﺪﺍﺭﺍﻥ ﻭ ﻛﺎﺭﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﺷﻬﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ . ﺳلاﻳﻖ ﻭ ﺍﻭﻟﻮﻳﺖﻫﺎ، ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺍﺑﺰﺍﺭﻫﺎﻱ ﻣﺘﻨﻮﻋﻲ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻧﻔﻮﺫ، ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﻫﺎﻱ ﻏﻴﺮ ﺭﺳﻤﻲ ﺑﺎ ﻛﺎﺭﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﺩﻭﻟﺘﻲ ﻭ ﺭﺃﻱ ﺩﻫﻲ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﻣﻲﻳﺎﺑﺪ. ﺯﻳﺮﺍ ﺳﻴﺎﺳﺘﻤﺪﺍﺭﺍﻥ ﺍﻓﺮﺍﺩﻱ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭘﻲ ﺑﻴﺸﻴﻨﻪﺳﺎﺯﻱ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺧﻮﺩ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺍﻭﻟﻮﻳﺖ ﺍﻭﻝ ﺁﻧﻬﺎ ﺣﻔﻆ ﭘﺴﺖ ﻭ ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺗﻲﺷﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﻟﺬﺍ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﺍﻭﻟﻮﻳﺖﻫﺎ ﻭ ﺳلاﻳﻖ ﺷﻬﺮﻭﻧﺪﺍﻥ ﻃﺒﻴﻌﺎً ﺩﺭ ﻭﺍﺣﺪﻫﺎﻱ ﺟﻤﻌﻴﺘﻲ ﻣﺘﺠﺎﻧﺲ ﺑﻪ ﻭﻳﮋﻩ ﺩﺭ ﺗﻘﺴﻴﻤﺎﺕ ﻛﺸﻮﺭﻱ ﻛﻮﭼﻚ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻛﺎﺭﺁﻣﺪﺗﺮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ .
ﺍﺯ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﭘﺮﺩﺍﺯﺍﻥ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻋﻤﻮﻣﻲ، ﺷﻬﺮﺩﺍﺭﻱ ﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻨـﻮﺍﻥ ﻋﺮﺿـﻪ ﻛﻨﻨـﺪﮔﺎﻥ ﺍﻧﺤﺼـﺎﺭﻱ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﻛﻪ ﺭﻗﻴﺒﻲ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺣﻮﺯﺓ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺷﻬﺮﻱ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻛﺎﺭﺁﻣـﺪﻱ ﺍﻧـﺪﻛﻲ ﺩﺭ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲ ﺩﻫﻨﺪ . ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺷﺮﺍﻳﻂ »ﺑـﺎﺯﺍﺭ« ﺑـﺮ ﻛﺎلاﻫـﺎﻱ ﻋﻤـﻮﻣﻲ ﺣـﺎ ﻛﻢ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺭﻭﺣﻴﻪ ﺍﻧﺤﺼﺎﺭﻱ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺣﺎﻛﻢ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ ﻫﺎﻱ ﻛﻤـﻲ ﺑـﺮﺍﻱ ﻧـﻮﺁﻭﺭﻱ ﻳـﺎ ﭘـﺎﻳﻴﻦ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ. ﺷﻜﻞ ﺣﻜﻮﻣﺘﻲ ﻛﺎﺭﺁﻣﺪ، ﺑﺎ ﺗﻔﻜﻴﻚ ﻧﻘﺶ ﺍﺭﺍﺋـﻪ ﻭ ﻋﺮﺿـﻪ ﻛﻨﻨـﺪﮔﻲ ﺍﺯ ﻧﻘﺶ ﺗﻮﻟﻴﺪﻛﻨﻨﺪﮔﻲ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺑﻮﺟﻮﺩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ.

مطلب مرتبط :   تعلیم و تعلم

دسته بندی : علمی