دانلود پایان نامه

ﻓﺴﺎﺩ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺎﻧﻌﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺴﺐ ﻭ ﻛﺎﺭ
ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﻲ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﻫﺎﻱ ﺑﺪﻭﻥ ﻗﺎﻋﺪﻩ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﻣﺎﺕ ﺭﺳﻤﻲ ﻭ ﻗﻀﺎﺕ
ﻃﺮﺯ ﺗﻠﻘﻲ ﺍﺯ ﻓﺴﺎﺩ ﺩﺭ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻣﺪﻧﻲ ﻭ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻛﺴﺐ ﻭ ﻛﺎﺭ
60
ﻓﺼﻞ ﺩﻭﻡ: ﻣﺒﺎﻧﻲ ﻧﻈﺮﻱ ﭘﮋﻭﻫﺶ
– 2- 10 ﺍﺑﻌﺎﺩ ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﺷﻬﺮﻱ
ﺗﺮﺳﻴﻢ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﺑﻪ ﻣﻮﺷﻜﺎﻓﻲ ﻭﺩﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﻓﺮﺍﻳﻨﺪﻫﺎﻱ ﺩﺭﻭﻧﻲ ﺁﻥ ﻣﻨﺠﺮ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺑﻮﺋﻨﻴﻨﮕﺮ1 ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﺷﻬﺮﻱ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺳﻪ ﺑﻌﺪ ﻓﻨﻲ ، ﺳﻴﺎﺳﻲ ﻭ ﻧﻬﺎﺩﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺎﺭﻓﺎﻡ2 ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺗﻜﻤﻴﻞ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺷﺪﻩ ، ﺑﻌﺪ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ.
ﺍﻟﻒ) ﺑﻌﺪ ﻓﻨﻲ : ﻓﺮﺍﻳﻨﺪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺷﻬﺮﻱ ﺍﺯ ﻧﮕﺎﻩ ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺳﻨﺘﻲ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﻩ ﻓﻨﻲ ﻣـﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺑﻮﺋﻨﻴﻨﺠﺮ ﺍﻳﻦ ﺑﻌﺪ ﺑـﻪ ﻣﺤـﺪﻭﺩﻳﺖ ﻫـﺎﻱ ﺗﺤﻤﻴـﻞ ﺷـﺪﻩ ﺑـﺮ ﻣﻨـﺎﺑﻊ ﻃﺒﻴﻌﻲ، ﺳﻄﻮﺡ ﺁﻣﻮﺯﺵ، ﻣﻬﺎﺭﺕ ﻫﺎﻱ ﻧﻴﺮﻭﻱ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﻭ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﻫﺮ ﺷﻬﺮ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺩﺍﺭﺩ. ﺍﺻـﻠﻲ ﺗﺮﻳﻦ ﻣﺸﺨﺼﻪ ﺑﻌﺪ ﻓﻨﻲ، ﺭﺷﺪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﺣﺎﺻﻞ ﺍﺯ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﺣﻜﻤﺮﺍﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻠﻞ، ﺑﺎ ﻧﻘﺪ ﺑﻌﺪ ﻓﻨﻲ ﺍﺫﻋﺎﻥ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺭﺷﺪ ﺍﻗﺘﺼـﺎﺩﻱ »ﭼﻘـﺪﺭ « ﺍﺳـﺖ ، ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻬﻢ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ »ﭼﻪ ﻧﻮﻉ« ﺭﺷﺪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺍﻓﺘـﺎﺩﻩ ﺍﺳـﺖ. ﺗﻤﺮﻛـﺰ ﺍﻳـﻦ ﻣﻨﺘﻘـﺪﻳﻦ ﺑـﺮ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭﻱ ﻣﺤﻴﻄﻲ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎ ﻛﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺍﻧـﺮژﻱ ﻣـﻮﺭﺩ ﻧﻴـﺎﺯ ﺑـﺮﺍﻱ ﭘﺎﻳـﺪﺍﺭﻱ ﭼﻨـﻴﻦ ﺭﺷـﺪﻱ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺍﺳﺖ.
ﺏ)ﺑﻌﺪ ﺳﻴﺎﺳﻲ: ﺑﻌﺪ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺑﺎ ﺑﻌﺪ ﻓﻨﻲ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﻧﺰﺩﻳﻜﻲ ﺩﺍﺭﺩ. ﺳﻴﺎﺳﺖ ﻫﺎﻱ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻭ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﻳﻚ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﻣﻌﻴﻦ ﺭﺍ ﻧﻤﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﺪﻭﻥ ﺩﺭﻙ ﻓﺮﺍﻳﻨﺪﻫﺎﻱ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮﻱ ﺩﺭﺁﻥ ﻣلاﺣﻈﻪ ﻧﻤـﻮﺩ. ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﭘﺎﺗﺮ ﻭ ﺗﺎﻣﺲ((1992 ﺍﻳﻦ ﻓﺮﺍﻳﻨـﺪﻫﺎ ﻫﻤـﺎﻥ ﺭﻭﺍﺑـﻂ ﻗـﺪﺭﺕ ﺩﺭ ﺩﺭﻭﻥ ﻭ ﻣﻴـﺎﻥ ﻛﻨﺸـﮕﺮﺍﻥ ﻭ ﻧﻬﺎﺩﻫﺎﻱ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺍﺳﺖ. ﺑﺎﻧﻚ ﺟﻬﺎﻧﻲ (1994) ﺑﻴﻦ ﺑﻌﺪ ﺳﻴﺎﺳـﻲ ﻭ ﻓﻨـﻲ ﺗﻤـﺎﻳﺰ ﻗﺎﺋـﻞ ﺍﺳـﺖ؛ ﺍﻳـﻦ ﺭﻭﻳﻜﺮﺩ ﺑﺎ ﺭﻫﻴﺎﻓﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﻣﺤﺾ (ﺑﻌﺪ ﻓﻨﻲ) ﻣﺨـﺎﻟﻒ ﺍﺳـﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑـﻞ، ﺑـﺮ ﻣﺸـﺎﺭﻛﺖ ﺷﻬﺮﻭﻧﺪﺍﻥ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺩﺍﺭﺩ.
ﺝ) ﺑﻌﺪ ﻧﻬﺎﺩﻱ: ﺑﻌﺪ ﻧﻬﺎﺩﻱ ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﺣﺎﻛﻲ ﺍﺯ ﺷﻜﺴﺖ ﺳﺎﺯ ﻭﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎﻱ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺍﺳﺖ. ﻧﻬﺎﺩﻫﺎﻱ ﻣﺴـﺘﻘﺮ ﺩﺭ ﺑﺨـﺶ ﺧﺼﻮﺻـﻲ ﻭ ﻋﻤـﻮﻣﻲ ﺑـﻪ ﺗﺪﺭﻳﺞ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﺍﻣﺎ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﻓﺸﺎﺭ، ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮﺍﺗﺐ ، ﺗﺨﺮﻳـﺐ ، ﺍﻧﺤﻄـﺎﻁ ﻭ ﻓﺴـﺎﺩ، ﺳﻌﻲ ﺩﺭ ﺣﻔﻆ ﻭﺿﻊ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺕ ﺑﺮ ﺍﺻلاﺡ ﻧﻬﺎﺩﻫﺎ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺗﺎ ﺑـﺮﺧﻠـﻖ ﺁﻧﻬﺎ. ﻫﺪﻑ ﺍﺯ ﺍﺻلاﺣﺎﺕ ﻧﻬﺎﺩﻱ ، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﺍﺛﺮ ﺑﺨﺶ ﻭﻛﺎﻫﺶ ﻓﻘـﺮ ﭘﺎﻳـﺪﺍﺭ ﺍﺳـﺖ. ﺍﺯ ﺩﻳـﺪ ﺑﺎﻧﻚ ﺟﻬﺎﻧﻲ (1994 ) ﺑﻌﺪ ﻧﻬﺎﺩﻱ ﺷﺎﻣﻞ ﻣـﻮﺍﺭﺩ ﺯﻳـﺮ ﺍﺳـﺖ: ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﺨـﺶ ﻋﻤـﻮﻣﻲ، ﭼـﺎﺭﭼﻮﺏ ﺣﻘﻮﻗﻲ، ﺭﻭﻳﻜﺮﺩﻫﺎﻱ ﻣﺸﺎﺭﻛﺘﻲ، ﻣﺨﺎﺭﺝ (ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎﻱ) ﻧﻈﺎﻣﻲ ، ﻧﻬﺎﺩﻫﺎ ﻭ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﺸﺮ ﺩ)ﺑﻌﺪ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ: ﺳﻦ (1989)، ﺑﺎ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩ ﺍﺯ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﻓﻨﻲ ﻭ ﺳﻴﺎﺳﻲ ، ﺍﺳﺘﺪلاﻝ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﻓﻘﻂ
ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ. ﺁﺯﺍﺩﻱ ﺑﻴﺎﻥ، ﻣﺸﺎﺭﻛﺖ ﻭ ﺣﻖ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﺗﺸﻜﻴلاﺕ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﻧﻴﺰ ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻣﻬﻤﺘﺮ ﻭ ﻣﻌﻨﺎﺩﺍﺭﺗﺮ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎﺳﺖ. ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﺧﻮﺏ ﻧﻤﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺟﻮﺍﻣﻊ، ﺑﻨﻴﺎﺩﻫﺎﻱ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﻭ ﻣﻌﻴﻨﻲ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﻓﺮﻫﻨﮓ
1. Boeninger 2. Harpham
61
ﻓﺼﻞ ﺩﻭﻡ: ﻣﺒﺎﻧﻲ ﻧﻈﺮﻱ ﭘﮋﻭﻫﺶ
ﻣﺘﻤﺎﻳﺰ ﻣﺤﻠﻲ ﻭ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮﺩ ﺩﻭﻟﺖ ﻭ ﻧﻬﺎﺩﻫﺎﻱ ﺁﻥ ﺑﺎﺷﺪ. ﺩﻭﻟﺖ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺧلاء ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﺎﺭﺗﻴﻦ ( (1991؛ ﺩﺭ ﻣﺤﻴﻄﻲ ﻋﻤﻞ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎ ﻭ ﺍﺭﺯﺵ ﻫﺎﻱ ﻣﺸﺘﺮﻛﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﻋﻴﻨﻲ ﺭﻗﺎﺑﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺩﻳﮕﺮ، ﻣﺸﺎﺭﻛﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﻧﺤﻮﻩ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺁﻥ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﻫﺎﻱ ﻣﺘﻔﺎﻭﺗﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﺸﺎﺕ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ .( Harpham and Boateng,1997: 70-74)
ﺟﺪﻭﻝ :2-8 ﺍﺑﻌﺎﺩ ﻭ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎﻱ ﺣﻜﻤﺮﻭﺍﻳﻲ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺨﺘﻠﻒ
ﺑﻮﺋﻨﻴﻨﺠﺮ((Boeninger،1991
ﻛلاﺭﻙ ( (Clark ،1991
ﺍُﺳﺒﺮﻥ((Osborne،1992
.1ﺳﻴﺎﺳﻲ
.1ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﺨﺶ ﻋﻤﻮﻣﻲ
.1ﻟﻴﺒﺮﺍﻟﻴﺴﻢ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ
.2ﻓﻨﻲ
.2ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﻲ

مطلب مرتبط :   اهدای گامت

دسته بندی : علمی