نقش تنوع خدمات در جذب منابع مال

خدمات بانکی به صورتی متنوع گسترش  یافته و این جریان در آینده با سرعت بیشتری توسعه خواهد یافت. مؤسسات خدماتی برای ارائه خدمات متنوع مشتریان را شناسایی و نیازهای مشتریان را مشخص می­نمایند. مدیران این مؤسسات توجه خود را در بازار به مشتری معطوف می­دارند و تلاش می­کنند تا دریابند مشتری به چه خدماتی نیاز دارد و با اتخاذ تدابیر لازم سعی در حفظ مشتریان فعلی خود دارند، چون هزینه جذب مشتری جدید بیشتر از نگهداری مشتریان جاری است. در این سازمان­ها به نیازهای مشتریان توجه می­شود و سازمان­ها برای ارضای آن­ها دست به ارائه خدمات متنوع می­زنند خدمات متنوع با دانستن خواسته­های مشتریان قابل طراحی است. با ارزیابی می­توانیم اولاً مشتریان را شناسایی نموده، ثانیاً نیازهای گوناگون آن­ها را مشخص نماییم و ثالثاً بر اساس نیازهای مشخص شده و شناخت کامل از مشتری، خدمات متنوع و گوناگون برای مشتریان طراحی کرد.

 

 

2-2-5-3-1-1 تنوع فعالیت­های بانکی در بانک­داری نوین

بر اساس قانون بانک­داری ثانویه[1] مصوب اولیه ژانویه 1993 در انگلستان یک مؤسسه اعتباری می­تواند فعالیت­های زیر را انجام دهد. آن­چه در فهرست زیر می­آید شامل فعالیت­هایی است که امروزه به عنوان فعالیت­های بانکی در نظر گرفته می­شود:

  • پذیرش سپرده­ها و هر گونه وجه قابل بازپرداخت از مردم
  • وام دادن شامل:
  • تسهیلات اعتباری مصرف­کننده
  • تسهیلات اعتباری رهن
  • عاملیت/ فروش، با یا بدون ضامن
  • اجاره مالی[2](نوعی اجاره است که در آن اغلب مخاطرات و منافع مالکیت اموال استیجاری به مستأجر منتقل می­شود) ( نوروش، 1381).
  • خدمات نقل و انتقال پول
  • انتشار و اداره ابزار پرداخت( کارت­های اعتباری، چک­های مسافرتی، چک­ها و …)
  • ضمانت­ها و تعهدات
  • تجارت با حساب خود مشتریان
  • اسناد بازار پول ( چک، صورت­حساب، گواهینامه سپرده بانکی و غیره)
  • مبادله خارجی ( تبدیل ارز)
  • معاملات آتی( معاملات سلف مالی) و حق انتخاب معامله
  • اسناد نرخ بهره ومبادلات
  • اوراق بهادار قابل انتقال
  • مشارکت در سهام منتشر شده و ذخایر خدمات مرتبط با آن سهام
  • اطلاعیه تعهدات در زمینه ساختار سرمایه، استراتژی صنعتی و مسایل مرتبط و اطلاعیه خدمات مرتبط با شرکت­های ترکیبی و خرید تعهدات
  • صرافی
  • مدیریت مجموعه اوراق بهادار و اطلاعیه­ها
  • خدمات مرجع اعتبار
  • خدمات نگهداری ایمن ( بلیر[3]، 1993)
مطلب مرتبط :   عوامل موثر بر بیمه های اشخاص

2-2-5-3-1-2 تنوع خدمات ارائه شده در نظام بانکی ایران

در چند سال اخیر رقابت در سیستم بانکی افزایش یافته است. بانک­های ایرانی در پی تغییرات و تحولات عمده­ای که در فعالیت­های بانکی در سطح جهان حادث شده است، به دنبال استفاده از خدمات نوین بانکی و ابزارهای پیشرفته­تر هستند. بازار خدمات بانکی در ایران از جنبه­های متفاوتی قابل بررسی است که این موارد عبارتند از:

  • مشخصات بازار
  • مشخصات خدمات بانکی
  • مشخصات رقبا
  • تحقیقات بر روی نیازهای مشتری

در زیر به طور جداگانه شرح داده می­شود:

  • مشخصات بازار: به دلیل حجم زیاد مراودات بانکی مشتریان، تقاضای بالقوه­ی زیادی برای استفاده از خدمات بانک وجود دارد. نیازهای مشتریان به­طور نسبی همگن است. در عین حال مشتریان به سرعت خدمات جدید را می­پذیرند، به خصوص به دلیل ساختار نسبی جوان کشور و افزایش آگاهی­های مشتریان، تقاضا برای خدمات نوین بالاست.
  • مشخصات خدمات بانکی: از آن جایی که خدمات نوین به ثبت نمی­رسند، بنابراین به راحتی قابل تقلید هستند، پس عمر انحصاری چندانی ندارند. اکثر ابزارهای ارائه خدمت که آن­ها را خدمات تسهیل­کننده می­نامند وارداتی بوده و تأمین قطعات آن به علت محدودیت منابع دشوار است. خدمات به­طور کلی همگن بوده و بنابراین محدودیت­های قانونی، بانک­ها نمی­توانند بر روی سود سپرده­ها مانور زیادی دهند. مهم­ترین عامل مورد نظر مشتریان عامل رفتاری و عامل سرعت در ارائه خدمات است. بنابراین تحقق این دو، مزیت رقابتی ایجاد می­کند.
  • مشخصات رقبا: تعداد رقبا در حال گسترش است، رقبا در حال ایجاد تمایز در خدمات خود هستند. اگر چه به دلیل عادت و اطمینان بیشتر مشتریان بانکی به استفاده از خدمات بانک­های دولتی، هنوز بانک­های خصوصی از اقبال زیادی برخوردار نیستند. ولی این وضع ادامه نخواهد داشت.
  • تحقیقات بر روی نیازهای مشتری: تحقیقات کافی بر روی خواست و نیاز مشتریان صورت نمی­گیرد و عموماً هنوز بانک­ها به طور دقیق نمی­دانند که مشتریان از حضور فیزیکی در شعبه راضی هستند یا نه. آیا مشتریان به استفاده از ماشین­های خودپرداز تمایل دارند، یا اطمینان آن­ها نسبت به صحت انجام معاملات این ماشین­ها پایین است. آیا مشتریان از وجود خدمات نوین و متنوع در بانک اطلاع دارند.
مطلب مرتبط :   ارتباطات در عصر اطلاعات رایانه‌ای

بهبود خدمات و تنوع سازی آن در سیستم بانکی می تواند هم به سودآوری و بهره وری بانک ها بیانجامد و هم باعث جذب منابع بیشتر شود. از این رو بایستی خدمات بانکی را بهبود بخشید و راهی است که تمام بانک­های موفق دنیا آن را آزموده و نتیجه هم گرفته­اند(تحویلداری، 1386).

 

[1] . The second  Banking Directive

[2] . Financial Lease

  1. Blair
دسته بندی : علمی