nh=n Nh/N
nh : تعداد نمونه انتخابی از طبقه h ام
n : تعداد کل نمونه انتخابی از جامعه آماری مورد مطالعه
Nh : تعدا افراد جامعه آماری در طبقه h ام
N : تعداد کل افراد جامعه آماری
با استفاده از این نوع نمونه گیری تعداد نمونه های اختصاص یافته به هر یک از طبقات جامعه آماری به شرح جدول زیر می باشد :
جدول ۳-۱- سهم هر یک از طبقات نمونه از حجم نمونه
تعدادکل هریک از طبقات ( N )
سهم طبقات از حجم نمونه
دانشگاه
۱۰۱۳
۱۶۱
آموزش و پرورش
۱۵۰۰
۲۳۹
جمع
۲۵۱۳
۴۰۰
برای اینکه سهم هر کدام از دانشگاهها و نواحی آموزش و پرورش از حجم نمونه مشخص شود فرایند اختصاص حجم نمونه با استفاده از روش فوق یکبار دیگر درباره انواع مراکز دانشگاهی (علوم پزشکی ، بوعلی سینا ، دانشگاه آزاد ، دانشگاه فرهنگیان و پیام نور ) و نواحی آموزش و پرورش انجام گرفت که نتیجه در جدول زیر ارائه شده است .
جدول ۳-۲- سهم زیر گروهها ی طبقات اصلی از حجم نمونه
تعداد کل هریک از طبقات ( Nh )
سهم طبقات از حجم نمونه(nh )
اساتید دانشگاهها
بوعلی
۳۵۱
۵۶
علوم پزشکی
۲۹۶
۴۷
آزاد
۲۴۷
۴۰
دانشگاه فرهنگیان و پیام نور
۱۲۰
۱۸
دبیران آموزش و پرورش
ناحیه (۱)
۷۷۳
۱۲۳
ناحیه (۲)
۷۲۸
۱۱۶
جمع
۲۵۱۳
۴۰۰
در مرحله بعد پس از آنکه سهم طبقات و گروههای مختلف جامعه آماری از حجم نمونه بر اساس نسبت های موجود در جامعه آماری مشخص گردید . با توجه به اینکه هر یک از طبقات مختلف ( دانشگاهها و نواحی آموزش و پرورش )که اسامی آنها در جدول فوق ذکر شده خود حایز زیر مجموعه متعدد و دسته های فرعی تری مانند دانشکده ها ، دپارتمان ها وگروههای آموزشی و مناطق مختلف آموزش و پرورش بودند و به دلیل پراکندگی مکانی زیاد عملاَ امکان تخصیص نمونه به همه آنها وجود نداشت و از طرفی به دلیل همگن بودن طبقات فرعی مذکور از نظر متغیر های تحقیق ضرورتی به جمع آوری داده ها از همه آنها وجود نداشت .در این مرحله از نمونه گیری خوشه ای استفاده گردید .
نمونه گیری خوشه ای نیز روشی است که در آن ابتدا از میان مناطق ، نمونه ای انتخاب گردد بدوا از میان مناطق بزرگ نمونه گیری می شود و رفته رفته از هر منطقه بزرگ ، مناطق کوچکتری نمونه گیری می شود . (دواس ص۷۴ )
برای اجرای روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای ابتدا فهرست حوزه ها و زیر مجموعه های هر کدام را تهیه کرده و آن را بعنوان چهارچوب نمونه گیری قرار می دهیم واز بین خوشه ها وطبقات اصلی (مراکز دانشگاهی و نواحی آموزش و پرورش) خوشه های فرعی را به صورت تصادفی انتخاب می کنیم طبقات و خوشه ها ی فرعی را در اینجا دانشکده ها و مدارس نواحی مختلف آموزش و پرورش تشکیل می دهند . در واقع در اینجا قصد ما اینست که مشخص کنیم از بین هر کدام از مراکز دانشگاهی که فهرست آن در جدول پیشین آمد کدام دانشکده ها و مدارس بعنوان نمونه نهایی برگزیده خواهند شد . پس از اجرای مراحل نمونه گیری خوشه ای ، شش خوشه از بین دانشگاهها و نواحی آموزش و پرورش انتخاب گردید که شرح آن در جدول زیر ارائه شده است .
جدول ۳-۳- خوشه های انتخابی از زیر گروههای مختلف
خوشه اول
خوشه دوم
خوشه سوم
خوشه چهارم
خوشه پنجم
خوشه ششم
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه بوعلی سینا
دانشگاه آزاد
دانشگاه فرهنگیان
ناحیه دو آموزش و پرورش
ناحیه یک آ . پ
دانشکده پزشکی
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
دانشکده علوم پایه
پردیس شهید باهنر از دانشگاه فرهنگیان
دبیرستانهای حاج بابایی حضرت مهدی – تختی – شهید محلاتی – فنی حرفه ای باباخان
دبیرستانهای امام حسین – امام صادق – ابن سینا – شاهد – علامه حلی
۳-۶- ابزار اندازه گیری ( پایایی و روایی ) :
بر اساس روال مرسوم و غالب مطالعات پیمایشی که در آنها پرسشنامه عمده ترین ابزار جمع آوری و اندازه گیری داده ها ست در این مطالعه نیز از این ابزار برای جمع آوری داده ها و اندازه گیری متغیرها استفاده شده است . از آنجا ییکه تهیه و ساختن پرسشنامه در چنین تحقیقاتی مهمترین حلقه و مرحله ایست که محقق را از دنیای مفاهیم انتزاعی به جهان واقعیت عینی و انضمامی وارد میکند . وملاکهایی مانند پایایی و اعتبار شاخص هایی برای حصول اطمینان محقق ازمطلوبیت ابزار اندازه گیری از این جنبه هاست است انجام آزمونهایی بر روی پرسشنامه امری مرسوم و الزامی است . در این تحقیق برای دستیابی به منظور فوق اقداماتی به شرح ذیل صورت گرفت .
۳-۶-۱- پیش آزمون ( پایایی) :
در این پژوهش ابتدا نمونه ای ۴۰ نفری از اعضای جامعه آماری انتخاب شد و پرسشنامه مقدماتی بین آنها توزیع گردید . پس از جمع آوری داده ها ، ضریب پایایی یا قابلیت اعتماد بر روی پرسش ها ی مذکور محاسبه گردید .
البته برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد ، شیوه های مختلفی وجود دارد . یکی از آنها روش محاسبه آلفای کرونباخ است که در این تحقیق از آن استفاده گردید . روش آلفای کرونباخ برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری از جمله پرسشنامه یا آزمون هایی که خصیصه های مختلف را اندازه گیری می کند ، بکار میرود . ( سرمدی و دیگران ، ۱۳۷۹ : ۱۶۹ )
نتایج محاسبه آلفای کرونباخ متغیرها هم بصورت کلی و مجموع گویه ها وابعاد هر متغیر و هم به تفکیک شاخص ها و ابعاد هر متغیر در جدول زیر ارائه شده است :
جدول ۳-۴- پایایی ابزار اندازه گیری فرهنگ سیاسی دموکراتیک ( متغیر وابسته )
متغیر اصلی
تعداد گویه ها
مقدار آلفا
ابعاد
تعداد گویه ها
مقدار آلفای کرونباخ
فرهنگ سیاسی
۳۰ گویه
۸۲/۰
مدارای سیاسی
۴ گویه
۷۱/۰
حمایت از آزادی
۶ گویه
۷۳/۰
تساوی جنسیتی
۶ گویه
۷۳/۰
مطلوبیت دمکراسی
۴ گویه
۷۰/۰
دانش و علاقه سیاسی
۵ گویه
۷۷/۰
مشارکت سیاسی
۵ گویه
۷۱/۰
جدول ۳-۵- پایایی ابزار اندازه گیری سرمایه اجتماعی
متغیر اصلی
تعداد گویه ها
مقدار آلفا
ابعاد
تعداد گویه ها
مقدار آلفای کرونباخ
سرمایه اجتماعی
۲۹ گویه
۸۸/۰
اعتماد درون گروهی
۴ گویه
۷۰/۰
اعتماد برون گروهی
۳ گویه
۷۵/۰
اعتماد نهادی
۶ گویه
۷۸/۰
انسجام اجتماعی
۸گویه
۷۶/۰
مشارکت اجتماعی
۸ گویه
۷۷/۰
جدول ۳-۶- پایایی ابزار اندازه گیری سنجه دینداری
متغیر اصلی
تعداد گویه ها
مقدار آلفا
ابعاد
تعداد گویه ها
مقدار آلفای کرونباخ
میزان دینداری
۲۳ گویه
۸۹/۰
بعد اعتقادی
۷ گویه
۸۸/۰
بعد مناسکی
۵گویه
۸۲/۰
بعد پیامدی
۷ گویه
۸۵/۰
بعد عاطفی
۴ گویه
۸۳/۰
جدول ۳-۷- پایایی ابزار اندازه گیری متغیر امنیت اجتماعی
متغیر اصلی
تعداد گویه ها
مقدار آلفا
ابعاد
تعداد گویه ها
مقدار آلفای کرونباخ
احساس امنیت
۱۵ گویه
۸۴/۰
امنیت جانی
۵ گویه
۸۲/۰
امنیت اقتصادی
۵گویه
۸۵/۰
امنیت سیاسی
۵ گویه
۸۶/۰
در ضمن برای سنجش متغیرهای پایگاه اقتصادی -اجتماعی ، میزان استفاده از رسانه ها و گرایش به ارزش های فرامادی گرایانه به ترتیب از ۷ ، ۴ و ۵ پرسش استفاده گردید که میزان ضریب آلفا برای پایگاه اقتصادی – اجتماعی ۷۲/۰ ، برای متغیر میزان استفاده از رسانه ها ۶۸/۰ و برای متغیرگرایش به ارزش های فرامادی گرایانه ۷۵/۰ محاسبه گردید .
پس از محاسبه ضریب پایایی ابزار اندازه گیری بعضی از گویه ها و سوالات دارای مشکل حذف و بعضی نیز تغییر داده شد و اصلاح گردید .
۳-۶-۲- اعتبار ابزار اندازه گیری :
یکی از راههای دستیابی به پرسشنامه ای معتبر استفاده از پرسشنامه ها و مقیاس هایی است که در تحقیقات شاخص توسط محققین بکار گرفته شده و به اصطلاح امتحان پس داده است . در واقع این پرسش ها نه تنها یکبار بلکه چندین بار مورد استفاده قرار گرفته اند و زواید و ایرادات آنها تا حد امکان رفع شده است . در این تحقیق الویت نخست برای دستیابی به پرسشنامه معتبر حتی الامکان این بوده است که به تحقیقات معتبری که در حوزه ذیربط انجام گرفته رجوع شود و از مقیاس ها و ابزار های اندازه گیری آنها به عنوان مبنای اصلی پرسش ها استفاده شود که البته این رویه در مورد بیشتر متغیر ها علی الخصوص مقیاس سنجش فرهنگ سیاسی دمکراتیک ( متغیر وابسته تحقیق ) متغیر احساس امنیت ، سرمایه اجتماعی و دینداری ثمر بخش بود . ذیلاً منابع و مرجع هایی که در ساخت شاخص ها و مقیاسهای سنجش متغیرهای تحقیق بعنان مبنای اولیه و اصلی بکار رفته ارائه می گردد .
مقیاس فرهنگ سیاسی دمکراتیک : در سنجش این مفهوم بعنوان متغیر وابسته تحقیق از شاخص های رونالد اینگلهارت و همکاران تحت عنوان ارزش های فرامادی گرایانه و رهاینده و نیز شاخص مارک تسلر در مطالعه جوامع خاور میانه استفاده گردید البته هر دو شاخص در اکثر موارد با هم همپوشانی داشتند و بر ابعادی مانند مدارا و تسامح ، تاکید بر تساوی جنسیتی ، مشارکت ، تاکید بر ارزش آزادی و مطلوبیت داشتن حکومت دمکراتیک توجه داشتند .
البته بسیاری از گویه های بکار رفته در پرسشنامه های مزبور به دلیل اینکه با شرایط و فضای زمانی و مکانی خاص تحقیقات مربوطه طراحی گردیده بود از نظر فرم ظاهری و محتوایی ، بگونه ای که با شرایط و حال و هوای تحقیق متناسب باشد تغییر داده شد و مورد اصلاح قرار گرفت .
پس از آماده سازی پرسشنامه برای اطمینان بیشتر از اعتبار محتوایی آن، پرسشنامه به چند تن از اساتید ارائه گردید و نظرات ایشان نیز در اصلاح و ارتقای کیفیت سوالات و گویه ها اعمال شد. تا جاییکه اطمینانی نسبی از کارایی و اعتبار پرسشنامه برای جمع آوری داده های مورد نظرحاصل گردید و به اصطلاح بسته پرسشنامه نهایی شد .
فصل چهارم :
تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱- تحلیل یک متغیره :
۴-۱-۱- توزیع جنسی پاسخگویان :
جدول و نمودار (۴-۱-۱) فراوانی پاسخگویان را بر حسب متغیر جنسیت نشان می دهد . مطابق داده های به دست آمده ۳/۵۳ درصد پاسخگویان را مردان و ۱/۴۶ درصد را زنان تشکیل می دهند . بعبارت دیگر توزیع جنسیتی افراد نمونه نسبتاَ یک توزیع متوازنی از مردان و زنان را در بر می گیرد و از این حیث با نسبت جنسیتی موجود در جامعه آماری ( N ) انطباق دارد .
جدول ۴-۱-۱- توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب جنس
طبقات
فراوانی
درصد
درصد تجمعی
مردان
زنان
۱۷۸
۱۵۲
۳/۵۳
۱/۴۶
۳/۵۳
۱۰۰
۳۳۰
۱۰۰
۱۰۰
۴-۱-۲- وضعیت سنی پاسخگویان :
جدول و نمودار ۴-۱-۲ – معرف توزیع پاسخگویان بر حسب گروههای سنی می باشد . در این تحقیق نمونه

مطلب مرتبط :   پایان نامه رایگان درموردبازپرداخت، رشد اقتصادی، تامین مالی، نرخ بهره
دسته بندی : No category

دیدگاهتان را بنویسید