دانلود پایان نامه

4-1-2-2-5-حفظ امنیت اشیاء و مجموعه های موزه
مساله امنیت موزه عمدتاً مربوط به جلوگیری از سرقت یا آتش گرفتن اشیا و مجموعه های نمایشی می شود. استفاده از وسایل مدرن جهت جلوگیری از سرقت از یکسو مستلزم بررسی های دقیق و مشاوره گسترده با موسسات مجرب و از سوی دیگر لازم است تاتصمیمات ویژه ای برای کار با اینگونه تجهیزات به کارکنان موزه ها آموزش داده شود.تامین امنیت بیشتر می تواند با به کار گرفتن روش های مناسب جهت نمایش اشیا با ارزش مانند: تابلوهای نقاشی و مجسمه ها انجام گیرد. از جمله قراردادن این گونه اشیاء در ویترین های محکم با شیشه های نشکن و یا ضخامت زیاد است. برای چنین استثنایی می توان قفسه های فلزی با رویه های کرکره ای یا کشویی تهیه کرد که درون دیوار حرکت می کند و به هنگام باز بودن موزه مخفی بوده و در ساعات تعطیل روی قفسه کشیده می شود. اما در هر صورت تکیه کردن بیش از اندازه بر روی چنین تجهیزاتی کافی نیست و استفاده از محافظین نیز در عین حال ضرورت دارد.
هر موزه باید مجهز به فلاش الکتریکی باشد که به هنگام وضع اضطراری (دزدی، آتش سوزی و یا مزاحمت ها) آژیر خطر را به اتاق نگهبان یا به نزدیکترین کلانتری منتقل می سازد. ممکن است از آژیر خطر نیز برای اعلام خطر در تمامی موزه استفاده شود. برای رسیدن فوری کمک، اتاق نگهبانی باید همزمان با جاهای دیگر علائمی را که از گالری یا حداقل بخشی از ساختمان که از آن اعلام خطر شده، دریافت دارد. این امر می تواند با ارتباط فلاش هایی با مدارهای جداگانه ای که هر کدام از آنها با یک لامپ روی نقشه کلی در اتاق نگهبانی عمل می کند، انجام گیرد.
در موزه های کوچک با تعداد محدود نگهبان،اعلام خطر باید همراه با بسته شدن فوری تمامی درهای بیرونی باشد.بدین ترتیب دزد یا فرد مظنون تا رسیدن پلیس قادر به فرار نخواهد بود.، نظارت و امنیت در معماری موزه های مدرن که با کاهش و یا حذف پنجره در طبقه همکف و کمترین تعداد درهای بیرونی همراه است، به سهولت انجام می گیرد.
دستگاه فتو الکترونیک (چشم الکترونیکی) سیستمی است که در آن دو نقطه که در فاصله ای نسبت به هم قرار گرفته اند بوسیله اشعه مادون قرمز به یکدیگر مربوط می گردد، چنانچه جسمی در مسیر این اشعه قرار گیرد سبب قطع جریان شده و بلافاصله زنگ های خطر به صدا در می آید. این سیستم نتیجه دلخواه را بدست نمی دهد زیرا مشکل بتوان اشعه مزبور را در تاریکی بطور کامل نامرئی کرد. از این رو می توان به آسانی از کنار مسیر آن گذشت. همچنین به این دلیل که اگر بخواهند از این سیستم بطور گسترده استفاده نمایند هزینه ای بس سنگین در برخواهد داشت که این امر شامل موزه های کوچک که لازم است تمامی بخش های آن تحت مراقبت موثر قرار گیرد، نیز می شود.
سیستم ساده تری را می توان عنوان کرد که شامل یک یا چند مدار الکتریکی است. هنگامی که درها و پنجره ها کاملاً بسته شدند، برق در این مدارها به جریان می افتد. جریان به گونه ای ترتیب یافته که تنها با باز شدن در و پنجره و جابجایی، سیم ها قطع می گردد و در نتیجه زنگ های خطر به صدا در می آیند. در این مورد نیز اگر ساختمان به بخش های مختلفی تقسیم شده باشد، هر بخش باید مداری را به خود اختصاص دهد، محل دقیق خطر بلافاصله باید روی نقشه مربوطه برای نگهبان مشخص شود.
4-1-2-2-6-نمایش اشیاء و مجموعه ها
موزه ها باید پس از جمع آوری، ثبت، مطالعه و حفاظت از اشیا و مجموعه ها، اقدام به نمایش آنها بنمایند، مهمترین وظیفه موزه ها جهت تحقق اهداف آن از طریق نمایش اشیا و مجموعه هایش صورت می گیرد. امروزه واژه نمایش به مفهوم در معرض دید قرار دادن و نمایاندن هدفدار اشیا است و از این رو نمایش شیء به هر دلیلی که باشد موثر نخواهد بود، مگر آنکه ویژگی خاص آن به وضوح به نمایش گذارده شود. در این صورت داشتن شناخت کافی نسبت به شی مورد نظر، نخستین اقدام در نمایش اشیا در مجموعه ها در موزه ها است. در برنامه ریزی نمایش اشیا و مجموعه ها بسیاری از کیفیت های اساسی مربوط به خصوصیات اشیا می باید در نظر گرفته شوند همچنین توجه به رنگ و جنس شی در چگونگی نمایش آن اهمیت بسیار دارد. از روش هایی که در نمایش نمونه های نمایشی در موزه ها به کار می رود، تشابه نمایشی آنها با وضعیت اصلی شان است. استفاده از این روش که معمولاً در موزه های حیات وحش و یا مردم شناسی بکار می رود، از یکسو مستلزم بازسازی درجات مختلفی از آثار نمایشی است. آماده سازی نمونه های نمایش برای این منظور نیازمند برخورداری از مهارت و تجربه بسیار است که در برخی از کشورها همراه با توسعه روند خدمات تخصصی برای موزه ها، اینگونه خدمات به وسیله کسانی انجام می شود که حرفه آنها در خارج از محدوده موزه است. در شرایط معمولی لازم است که در داخل موزه ها، کارگاه ها، آزمایشگاه ها، فضاهای مناسب برای انجام اینگونه خدمات، متناسب با موضوع موزه پیش بینی شود.
نمایشات می بایست از نظم و ترتیب برخوردار باشند و ضمن آنکه نمایش نمونه ها مردم را به فکر در مورد آنها تشویق می کند، از طریق مقایسه و تضاد، نمونه های همجوار امکان ایجاد تصوراتی همگن در مورد کل مجموعه ها نیز فراهم گردد. هر مورد نمایشی می بایست در ابتدا نظر بیننده را جلب کرده و او را به ادامه بازدید دقیق تر تشویق کند. موفقیت این امر مستلزم برخورداری طراحی مجموعه ها از دانش کافی درباره طبیعت انسانی و روانشناسی است و در عین حال مهارت قابل توجه وی در نحوه آرایش نمونه های متنوع است از این رو طبیعت موادی که مصرف می شود و هدف برگزاری نمایش نقش مهمی در تعریف تکنیکی دارد که در طراحی نمایش بکار می رود. گالری های نمایشی در مجموع می بایست از ظاهری دلچسب همراه بارنگ های هنری و اثاثیه و مبلمان مناسب برخوردار باشد. استفاده از تجربه و آزمایش و همچنین روش های گوناگون و سفرهای مطالعاتی به دیگر موزه ها، دستیابی به دانش مناسب برای ابداع روش های نمایش را امکان پذیر می سازد وکارکنان موزه را قادر می سازد تا موارد نمایش جدید و نمونه های بهتر را در موزه قرار دهند. گاهی نمونه های نمایشی در صورتی که به تنهایی به نمایش درآیند مفیدتر خواهند بود در غیر این صورت نحوه نمایش طیف وسیعی از نمونه های مشابه و یا قابل مقایسه ممکن است مستلزم مطالعه قبلی باشد. موارد نمایشی قابل قبول دیگری نیز هستند که در آنها می توان اشیا مختلف را با هم و به صورت گروهی نمایش داد که به گونه ای هماهنگی اجتماعی و تاریخی را به نمایش می گذارند. آرایش مناسب چنین مجموعه هایی مستلزم برخورداری از دانش قابل توجه و ممارست بسیار است که در نتیجه تجربیات متعدد به قصد دستیابی به زیبایی واقعی در سازماندهی اشیاء مختلف حاصل می شود.
چگونگی نمایش اشیا در دراز مدت(دائم)یا نحوه استفاده کوتاه مدت(موقت) علاوه بر آنکه برنحوه نمایش آنها موثراست، برخصوصیات محل نمایش نیز تاثیرات مهمی می گذارد.تفاوت بین نمایش موقت با نمایش دائم اشیا مثل اختلاف تاثیر یک تابلوی نقاشی با یک پوستر است نمایش موقت یک پوستر به گونه ای سریع و در یک نگاه بازگو کننده موضوع است ولی در نمایش دائمی اشیاء، انتظار چنین تبعاتی مخصوصاً از اشیا هنری بسیار ملال آور و خسته کننده است.
نمایشگاه های موقت به پیش بینی، برنامه ریزی و از همه بالاتر به درک دقیقی از اهداف خود نیاز دارند و از این رو در اینگونه نمایشگاه ها در ارتباط با تغییر و اصلاح فضای ساختمان موزه، کنترل مسیر حرکت بازدیدکنندگان و ترتیب قرارگیری اشیا می توان تجربیاتی را بدست آورد که قابل تصمیم در نمایش دایم اشیا نیز هستند. در نمایشگاه های موقت تنها یکی یا تعداد معدودی از جنبه های شی باید برروی برچسب هایی قید شود که بر روی شی یا ویترین نمایش آن چسبیده می شود. در حالی که در یک نمایشگاه دائمی تمامی جنبه های مربوط به شیء باید بر روی برچسب آن ذکر گردد. از این رو در نمایشگاه موقت ارایه کاتالوگ ها و انواع متون اطلاعاتی دیگر نیز علاوه بر برچسب ها ضروری است. هدف برچسب ها بیان اطلاعات به شکلی مختصر و مفید است. مفاد یک برچسب مساله ای آموزشی به شمار می رود، اما نحوه ارایه بصری آن بخشی از کل نمایشگاه را دربر می گیرد.
یکی از قوانین نمایش اشیا در موزه ها، ضرورت پنهان کردن هنر به وسیله هنر است. و از این رو شیوه برگزاری نمایشگاه نباید از اشیا به نمایش گذاشته قابل توجه تر باشد.
نمایشگاه موقت
نمایشگاه های موقت به سوی ترتیب و آرایش آزاد اشیا نمایشی در فضای سه بعدی گرایش دارند و از این رو در صورت تثبیت موقعیت و نقش عملکردی آنها جهت نمایش موقت اشیا، نیاز به نوعی معماری انعطاف پذیر موزه را دارند. زیرا در هر نمایشگاه موقت، یکسری اتفاقات بسیار متفاوت ایجاد می شود که نیازمند تغییرات سریع و استفاده از تمامی امکانات موجود است تنوع این امر به حدی است که مسئله تامین فضاهای متفاوت برای هر رویداد نمی تواند مطرح باشد، و تنها راه حل ممکن، در هدایت حداکثر انعطاف پذیری است. از اینرو در شرایط دیگر چندان با یک موزه سروکار نداریم، بلکه با یک ساختمان نمایشگاهی روبرو هستیم که دارای فضاهای خنثی و بدون ستون است و برخلاف موزه که می باید در محیط طبیعی خود کاملاً ایزوله باشد، این ساختمان نیازمند ارتباط با محیط خارج و دسترسی به نور آفتاب است که باید از همه جهت و بهترین نحو به آن داخل شود. به نحوی که معماری اینگونه نمایشگاه ها همانند ویترینی است که به روی دنیای بیرون جهت گرفته است.
نمایشگاه سیار
بسیاری از موزه ها می توانند از طریق نمایشگاه های سیار برنامه ها و تسهیلات خود را به مراکز کوچکتر و محروم تر بسط و انتقال دهند. از آنجایی که اینگونه مراکز کوچکتر احتمالاً تجهیزات و تجربه کافی برای ارایه نمایشگاه ها را ندارند، در نتیجه یک نمایشگاه سیار باید موسسه ای جامع و بی نیاز از خارج بوده و با بسیاری از شرایط و موقعیت ها قابل انطباق باشد. در معماری اینگونه نمایشگاه ها قطعات دیوارها و محفظه ها را می توان به شیوه های مختلفی در کنار هم قرار داد. این واحدها و قطعات متحرک باید محکمتر و در نتیجه گران قیمت تر از اجزاء مشابه در نمایشگاه های دایمی ساخته شوند بدون وجود این اجزاء یک نمایشگاه سیار احتمالاً انسجام خود را از دست می دهد. از آنجا که
هرنمایشگاه سیار سریعاً در مقابل فرسایش ناشی از استفاده قرار دارد از اینرو مواد و مصالح مورد استفاده آن، نه تنها باید محکمتر باشند، بلکه باید به سادگی نظافت و تعمیر شوند.
بطور کلی در موزه ها نمی توان حتی مشکلات مربوط به یک نمایشگاه متوسط را به دقت پیش بینی کرد از این رو برای طراحان موزه ها، توانایی انطباق علاوه بر مهم ترین عامل دیگر بعضی توانایی درک اشیائی که به نمایش گذارده می شوند، از مهم ترین ویژگی ها است.
4-1-2-3-سازمان اداری
سازمان و تشکیلات اداری موزه ها به طور کلی متاثر از سلسله مراتب عملکردی حاکم بر آنها و میزان عمومیت یا تخصصی بودن فعالیت آنها می باشد تنوع خصوصیات موضوعی موزه ها و همچنین نحوه توزیع آنها در مقاطع مختلف شهری و نقش گسترده فرهنگی آنها در زمینه های آموزشی، تحقیقاتی از طریق ارتباط با مراکز مختلف علمی و فرهنگی از جمله عواملی هستند که زمینه های ایجاد شبکه گسترده ای از موزه ها را تحت عنوان شبکه ملی موزه ها در بسیاری از کشورها بوجود آوردند.تشکیلات اداری موزه ها در این شبکه اگرچه تحت تاثیر تعداد بازدیدکنندگان، خصوصیات فرهنگی و اجتماعی ساکنین قرار دارد ولی به طور کلی می توان گفت اغلب موزه ها با توجه به میزان عمومیت و گرایش و فعالیت های تخصصی در دو گروه قابل دسته بندی هستند.
الف. موزه های عمومی: در اینگونه از موزه ها به طور کلی گرایش حاکم، به سمت ارایه نمایشات فصلی(موقت) بوده واز این رو اینگونه موزه ها قابلیت تلفیق با سایر فعالیت های فرهنگی و هنری را دارا هستند در بسیاری از کشورها بر ارتباط این گونه موزه ها با مراکز آموزشی (بخصوص مدارس) و مراکز اشتغال (کارمندی و کارگری) و جذب بازدیدکنندگان منفرد بسیار تاکید می شود، اینگونه موزه ها از آنجا که جهت برگزاری نمایشات خود متکی به موزه های تخصصی هستند (که موضوعات ثابت نمایشی را برگزار می کند) از این رو عامل مهمی جهت ارتباط و آشنایی بازدید کنندگان خود با موزه های تخصصی هستند.
ب. موزه های تخصصی: فعالیت موزه های تخصصی بر مبنای نمایـش دایــم اشیاء و مجموعه هایـی است که غالبـاً به موضوع خاصی تعلق دارد در اینگونه موزه ها روند جمع آوری، نگهداری و نمایش اشیاء نمایشی مستلزم مدیریت ویژه وتخصصی است که مستقیماً بر سازمان و تشکیلات اداری آن تاثیر می گذارد.

مطلب مرتبط :   فرهنگ اصطلاحات
دسته بندی : علمی