علل توجه استراتژی تجاری به سرمایه فکری

  • محیط قانونی متغیر

از سال 1982 و در پی تصویب برخی از قوانین در ایالات متحده امریکا، حقـوق انحصاری مـالکان دارایی های معنوی و یا مالکیت معنوی به رسمیت شناخته شده و به دارایی هایی از قبیل حق انتقال، کپی رایت و غیره ارزش داده شد و برای حمایت از این حقوق، ضمانت های اجرایی نیز تصویب گردید که این امر منجر به ارتقا اهمیت و ارزش روزافزون مالکیت معنوی شد.

  • اثرات اینترنت و فناوری اطلاعات

رشد سریع اینترنت به همراه قابلیت های رو به رشد آن (به خصوص فناوری اطلاعات)، دنیای صنعتی را وارد پارادایم اقتصادی جدید به نام «اقتصاد دانش محور و اطلاعاتی» نمود. رشد فراگیر اینترنت و توانمندی های فناوری اطلاعات در بسیاری از جوامع صنعتی منجر به ایجاد پارادیم اقتصادی جدیدی شده است.در دوران صنعتی، دارایی های مشهود به عنوان منبع اصلی ارزش در شرکت ها مطرح بودند اما در عصر اطلاعات، دانش و اطلاعات به عنوان ارزش اصلی سازمان مطرح هستند. نمونه های بسیار زیادی در مورد شرکت هایی که تنها برپایه اطلاعات، ایده نوآورانه یا فناوری اطلاعاتی روند رشد فوق العاده چشمگیری را در سال های اخیر داشته و تمام رقبای گذشته خود را کنار زده اند به ذهن هر یک از ما خطور می کند.

  • اثر اهرمی سرمایه های فکری

سرمایه های فکری، توانمندی سـازمان در ارتقا سطح سودآوری به شمار می آیند. این توانمندی به شرکت ها اجازه می دهد تا محصولات و خدمات جدیدی را خلق و معرفی کرده، رویه های جدیدی در کسب و کار خود مطرح کنند و یا اشکال سازمانی جدیدی را برای خود تعریف نمایند. طراحی محصولات و خدمات جدید در تمامی حوزه های صنایع امروز نیازمند اطلاعات از دارایی های نامشهود است. سرمایه های فکری به شرکت ها امکان ایجاد و معرفی کالاها ،خدمات جدید، فرایندهای تجاری و اشکال سازمانی را ارایه می دهند(سلیوان1 و همکاران،2000).

  • الگوهای متغیر فعالیت های بین فردی و جامعه شبکه ای
  • ظـهور و پیـدایش نوآوری به عـنوان مـهم ترین عامـل تـعیـین کنـنده رقـابت پـذیـری شـرکـت ها(پتی2 و همکاران،2000).
مطلب مرتبط :   امنیت در تجارت الکترونیک

1-Sullivan  2-Petty

6- شکست راهکارهای ادغام و اکتساب در اثر نادیده گرفتن نقش دارایی های نامشهود و عدم تقارن اطلاعاتی در بازارهای مالی(لیم1 و همکاران،2004).

7- محدودیت های سیستم های حسابداری و گزارش دهی مالی در هزاره جدید و بحث مبهم سرقفلی(سیترامان2 و همکاران، 2002).

8- ظهور هم افزایی های سازمانی با محوریت دانش در هزاره جدید( گوپتا3 و همکاران،2001).

9- تمایل شرکت ها به درک این موضوع که شرکت های برخوردار از منابع انسانی با کیفیت برتر، دارای ارزش بالاتری هستند.

10- مطالعات انجام گرفته در حوزه سرمایه های فکری با هدف درک بهتر پویایی های درون سازمانی.

11- کشف اثرات قابل ملاحظه فعالیت های تحقیق و توسعه بر بهره وری و ارزش سهام و همچنین کشف سودآوری سرمایه گذاری بر روی دارایی های نامشهود مانند آموزش(گوتری4، 2001).

12- فهرستی از تاثیرات سرمایه فکری بر تجارت.

13- سودآوری

14- درآمدزایی از محصولات و خدمات از طریق: فروش، اعطای حق لیسانس، درآمدزایی از انعقاد قرارداد های مشترک با سایر شرکت ها، درآمدزایی از اتحادهای راهبردی.

15- درآمدها به واسطه حق امتیاز ، حق اختراع و سایر مالکیت های معنوی از طریق: فروش، بهبود جایگاه راهبردی، سهم بازار، رهبری (در نوآوری،  فناوری و غیره)، تدوین استاندارد صنعت یا رده فعالیت، تسهیل فرایند برندسازی، شهرت و خوش نامی، اعتماد مصرف کنندگان، وفاداری مشتریان، کاهش هزینه ها، تکرار فروش، فـروش های بلند مدت، اعطای حق لیسانس، درآمدزایی از انعقاد قراردادهای مشترک با سایر شرکت ها، دستیابی به برتری قیمت، افزایش سطح فروش کالاها و خدمات نسبت به رقبا، ارتقا سطح بهره وری، خرید و اکتساب سایر شرکت ها. هرکدام از شرکت ها با توجه به حوزه فعالیت خود از برخی از مزایا و منافع سرمایه های فکری بهره برده و برای خود ارزش می آفرینند. همانگونه که ذکر گردید ارزش ایجاد شده متمرکز بر بحث جایگاه سازی سازمان و یا خلق سودآوری و مزایای مشهود است.

مطلب مرتبط :   زبون بدن در سخنرانی؛ چند ترفند که بر جذابیت گفتار شما می افزاید

 

  • Lim 2- Seetharaman Gupta
  • Guthrie

به دلیل ماهیت و کارکردهای مختلف هر صنعت، راهکار هر سازمان با دیگری متفاوت است:

  • شرکت های فعال در حوزه تولید کالاهای قابل تمایز و مارک دار که با درج برند خود بر روی کالاها، فروش آنها و ایجاد تمایز با رقبای خود به سود دست یابند.
  • شرکت های فـعال در عـرصه تولـید کالاهای مصرفی عام که سودآوری این نوع شرکت ها از افزایش حجم فروش کالاهاست. نوآوری در این شرکت ها صرفا بر کاهش هزینه های تولید متمرکز است.
  • شرکت های فعال در عرصه خدمات فناورانه که با بهره گیری از فناوری تلاش می کنند شبکه ای را ایجاد کرده و از طریق آن با مشتریان خود در ارتباط باشند. سودآوری در این شرکت ها متمرکز بر شیوه و زمان استفاده از شبکه است. نوآوری در این شرکت ها بیشتر بر حفظ، بهبود و خلق راهکارهایی برای ارتقا سطح کیفیت شبکه و ارایه محصولات و خدمات بیشتر به مشتریان متمرکز است.
  • شرکت های ارایه دهنده خدمات مستقیم به مشتریان که این شرکت ها برای ارایه خدمات خود به صورت ساعتی از مشتری هزینه دریافت می کنند.
دسته بندی : علمی