دانلود پایان نامه

وان هم به خاطر نداشتن پلهای مکانیزه و استفاده از پل های قدیمی آهنی که دارای شیب تند ودارای صدای ازار دهنده هنگام عبور عابرین و فقدان گذ رگاه های اصولی عابرین پیاده و عدم حصار ویا نرده های اهنی در وسط معابر باعث شده تردد عابرین در عرض خیابان صورت گیرد. وبه همین دلیل به جهت عبور انها از خیابانها تصادفات عابرین پیاده را بدنبال دارد.
اجرای طرح ایست به احترام زندگی
طرح ایست به احترام زندگی طرحی است که بر اساس آن، تمامی خودروها موظف به توقف در پشت خط ایست، در خط کشی‌های عابر پیاده خواهند شد، این طرح با هدف ساماندهی تقاطع‌ها و تکالیفی که رانندگان و عابران دارند، اجرایی می‌شود.ایست به احترام زندگی با هدف تغییر رفتار ترافیکی شهروندان در شهر تهران اجرایی می شود. به طوری که رانندگان توقف پشت خط سفید و عابران تحمل برای سبز شدن چراغ عابر را مورد توجه قرار دهند.موفقیت این طرح مرهون آماده سازی بسترهای لازم در سطح شهر است یکی از بسترهای مورد نیاز اصلاح زیرساخت ها و خط کشی معابر به خصوص خطوط عابر پیاده در تقاطع هاست که در این زمینه اقدامات موثری را انجام داده .این اقدام در راستای رعایت حقوق و احترام به عابران پیاده اجرا خواهد شد. ( راهور تهران بزرگ ،1393 )
7-2-1-15-2- ساخت نامناسب پیاده روها :
در بسیاری از مناطق شهری ، نظیر نواحی تجاری ، مراکز خریدو مکانهای تفریحی وقتی طول سفرکوتاه و جابجایی به صورت پیاده ( در صورت فراهم بودن امکانات لازم) راحت تر باشد وجود پیاده رو اهمیت دارد.اصولاً تعداد عابران پیاده در شهرها از افرادی که از وسایل نقلیه استفاده می کنند ، بیشتر است ، زیرا نه فقط اشخاصی که به علت کوتاه بودن طول سفر و یا به هر علت دیگری به طور کلی از وسایل نقلیه خصوصی یا عمومی استفاده نمی کنند ، بلکه حتی افرادی که از وسایل نقلیه خصوصی یا عمومی استفاده می کنند ، نیز بسیاری از اوقات به اجبار مسافتی را پیاده طی می کنند.اگر عابرین نتوانند از پیاده روها به علت عرض کم و یا وجود موانع دیگر آن طور که باید و شاید استفاده کنند ، به اجبار از قسمتی از سطح خیابان برای پیاده روی استفاده می کنند. اینکار نه فقط خطر تصادفات را افزایش می دهد بلکه موجب کاهش ظرفیت جاده و خیابان می شود و تراکم را در آنها نیز افزایش می دهد. به علاوه عدم وجود پیاده روهای مناسب مردم را تشویق به استفاده بیشتر از وسایل حمل و نقل موتوری می کندکه خود عاملی موثر در افزایش تراکم و به خصوص تصادفات عابرین پیاده در مناطق پر رفت و آمد و متراکم خواهد بود. که در شهرستان دماوند نیز این مورد به کرات مشاهده گردیده است . ( فیروز بخت : 1392)

تصویر شماره 6 مکان نامناسب گذر گاه
8-2-1-15-2- طراحی غیر اصولی گذر گاه های عابرین پیاده :
در کروکی های ترسیمی تصادفات شهرستان دماوند در معابر شهری دماوند و رودهن کارشناسان ،130مورد از تردد عابرین را عبور از عرض خیابان قید نموده اند . که عبور از محلهای غیر مجاز داشته اند و این تردد در عرض معبر در تصادف آنها نقش داشته است . بررسیها نشان می دهد عدم وجود گذر گاه مناسب در محل از دلایل تردد از عرض خیابان عابرین می باشد . ت
تصویر شماره 7 تیپ استاندارد گذرگاه برجسته عابر پیاده
تصویر شماره 8 نمای اصولی گذر گاه عابرین پیاده
ات
تصویر شماره 9 عدم گذر گاه غیر همسطح
سالهم-شماره 17
علمی-ترویجی
تصویر شماره 10 جان پناه مناسب برای عابرین
لن
ا تصویر شماره 11 علائم افقی وتعین مسیر ها
مطالعات
تصویر شماره 12استاندارد سرعت کاه هامه
3-1-15-2- تجهیزات کنترل ترافیک
فقدان تجهیزات ترافیکی مورد نیاز سازمانها وهمچنین عدم استفاده از فن آوری های روز دنیا و عدم آشنایی کاربران انها همگی از عواملی هستند که نقش انها را در بهبود آمد وشد و پیشگیری از سوانح رانندگی ،کمرنگ کرده است . از طرفی فقدان علائم و تجهیزات ترافیکی در سطح معابر و نصب تجهیزات مورد نیاز عابرین پیاده انها را با خطر مواجه می سازد .تجهیزات کنترل ترافیک تجهیزاتی هستند که در معابر نصب شده و در ایمن سازی معابر و در کاهش تصادفات تاثیر گذار خواهند بود . این تجهیزات شامل تابلو وعلائم ،چراغهای راهنمایی و رانندگی ، دوربین های نظارتی و تصویری ،پل های عابرین پیاده ، تجهیزات الکترونیکی ،شناسه گرها (سنسور )و غیره . آمار تصادفات پلیس راهور هم این مورد را تایید می نمایدکه تجهیزات مورد نیاز عابرین پیاده در سطح معابر در حد خیلی کم است . .در بررسی میدانی که بعمل امد بیشتر معابر از تجهیزات ترافیکی محروم و یا در حد بسیار پایینی برخوردار هستند . تجهیزاتی که در معابر دماوند وجود دارد بصورت مستعمل و از مدل های قدیمی بوده که در حال حاضر کارایی لازم در کنترل ترافیک ندارند. فقدان چراغهای هوشمند در تقاطع ها و نقاط پر تردد و تابلو های الکترونیکی که هدایت رانندگان و عابرین انجام دهد . عدم خطوط برجسته و سامانه های هشداری به عابرین وعدم دوربین های کنترل سرعت وسایل نقلیه همگی در افزایش تصادفات تاثیر گذار بوده و سهم بالایی در وقوع تصادفات داشته اند . پل های مکانیزه در سطح معابر وجود ندارد و از پل های قدیمی استفاده می گردد که با توجه به شیب زیاد و صدای زیاد آنها که ناشی از ورقهای نصب شده روی آنها است . استفاده از این پل ها را کم کرده است و افراد سالمند که بخش قابل توجهی از تصادفات عابرین را به خود اختصاص داده اند بندرت استفاده کرده و قریب به اتفاق عابری
ن از عرض خیابان عبور می نمایند . جانمایی نادرست تابلو و علائم و گذر گاه های عابرین پیاده نیز مزید بر علت شده و در تصادفات عابرین ایفای نقش می نماید.
4-1-15-2- ایمنی وسایل نقلیه


برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

مطلب مرتبط :   ﻗﺪﺭﺕ

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

1-4-1-15-2- ساختار وسایل نقلیه
تصادفات عابرین پیاده با وسایل نقلیه موتوری چالش اصلی متخصصین بهداشت عمومی طب تروما و ایمنی ترافیک است . علی رغم وسعت مشکل در عابرین پیاده ، تحقیقاتی که متمرکز بر کاهش آسیبها و جراحات در عابرین پیاده باشد بسیار اندک است و اکثرا متمرکز بر سر نشینان درون خودرو شده است . بسیاری از تلاش ها که برای کاهش آسیب ها در عابرین پیاده صورت گرفته است بیشتر به جدا سازی معطوف بوده است . ودر این رابطه کمتر به تغییر در طراحی خودرو توجه شده است . ممکن است این عدم تلاش برای تغییر در طراحی خودرو به نگرش جامعه برگردد که آسیب ها وصدماتی که به وسیله برخورد یک جسم بزرگ و سخت با عابرپیاده کوچک و شکنده وآسیب پذیر به وجود میاید نمی توان به وسیله تغییر در ساختمان خودرو آنرا کاهش داد. ولی مهندسین طراحی که اصول ایمنی را برای سرنشینان خودرو مورد توجه قرار می دهند . می توانندبرای عابرین پیاده نیز یک محیط ایمن ایجاد نمایند . در گذشته مفهوم طراحی خودرو برای محافظت و ایمنی عابر پیاده و انجام آزمایشات ایمنی دوره ای و دسترسی به فن آوری مدرن روز به منظور افزایش ایمنی خودرو ،در نظر گرفته نمی شد . ولی امروزه فرهنگ و فضای علمی حاکم و قانون مند شدن جامعه باعث ایجاد انگیزه قوی تر شده است و مجال کاهش حوادث در عابرین پیاده چه از نظر تعدادو چه شدت آسیب به وسیله طراحی مناسب خودرو و به کارگیری ابزارهای ایمنی در خودرو ها را فراهم کرده است . (خالقی ،1387 : 2) در بیشتر تصادفات بین عابرین پیاده و خودرو ، آسیب های به وجود آمده ناشی از اصابت قسمتهای جلو خودرو با عابرین می باشد و ساختمان جلوئی خودرو بیشترین صدمات را وارد می نماید .در اینگونه تصادفات ترتیب اصابت به اجزاء بدن به خوبی شناخته شده است . سپر خودرو باپاهای عابر پیاده برخورد میکند . قسمت بر آمده جلو کاپوت به ران یا باسن ضربه زده و نهایتا سر به سطح خارجی کاپوت یا بادگیر تعبیه شده در قسمت انتهائی آن نزدیک شیشه جلو که فضای بسیار محکم و سختی است برخورد می کند .با توجه به اینکه سر و پاها بیشترین نقاط بدن هستند که دچار آسیب می شوند .
ضربه به سر از مهمترین علل مرگ ومیر و ناتوانی های ناشی از آسیب های ترافیکی در عابرین پیاده است .بررسی ها نشان میدهد که 51درصد از عابرین تصادفی ضربه به سر انها وارد شده است . (آمار پزشکی قانونی ،1393) . ایجاد یک بسترمناسب ونسبتا نرم در جلوی خودرو برای فرود عابر از اصول اولیه طراحی ایمنی خودرو است . عدم طراحی مناسب اتاق خودروها ، فقدان ترمز های ضد قفل ، نداشتن کیسه هوا و تجهیزات ایمنی در انها و یا در صورت داشتن نقص دروسایل مذکور همگی از عواملی هستند که باعث افزایش و شدت صدمات و تلفات انسانی می گردنند . از 170 فقره تصادف بین عابرین پیاده و وسایل نقلیه که در شهرستان دماوند به وقوع پیوسته ، نوع خودرو و تجهیزات بکار گرفته شده در انها حکایت از طراحی نامناسب و فقدان تجهیزات مورد نیاز و ساختار مناسب خودرو ها دارد . از این تعداد 30 مورد تصادف مربوط به سواری پیکان و 31مورد مربوط به سواری پژو و 28 مورد مربوط به سواری پراید بوده است . این امار از عدم ساختار اصولی و مناسب این وسایل نقلیه حکایت دارد که درافزایش تصادفات نقش چشمگیری ایفا نموده اند .آمار تصادفات براساس وسیله نقلیه و عابرین پیاده شهرستان دماوند در سالهای 1391و1392به شرح ذیل است :

تعداد تصادفات که عابر مقصر بوده است
تعداد وسیله نقلیه مقصر در تصادف
تعداد تصادفات
10مورد
160 دستگاه
170 فقره
2-4-1-15-2- تجهیزات هشدار دهنده به راننده
امروزه خودروهای تولیدی کشور آلمان، به خصوص خودروهای لوکس و گران قیمت برندهای معروفی چون مرسدس بنز و ب ام و به بیش از 20 سیستم ایمنی و امنیتی مجهز هستند. یکی از مهمترین این سیستم ها که برای جلوگیری از تصادفات اختراع شده، سیستم ترمز خودکار است. به محض اینکه مانعی در مقابل خودرو قرار گیرد، خودرو به صورت اتوماتیک توقف می کند.مانع جلوی خودرو به وسیله دوربین مخصوصی شناسایی گردیده و یک سیگنال صوتی، راننده را از وجود مانع یا شخص مطلع کرده و راننده را به توقف خودرو وادار می کند. اگر وضعیت به صورتی باشد که راننده نتواند با دیدن مانع عکس العملی از خود نشان دهد، ترمزهای اتوماتیک خودرو فعال گردیده و خودرو را متوقف می کنند. این سیستم در مواقعی مفید بوده که حواس راننده از رانندگی پرت می گردد.
3-4-1-15-2- نصب تجهیزات ایمنی در خودروها

 
 
کاپوت هوشمند به تنهائی برای محافظت سراز قسمت های ثابت و سخت مخصوصاً درخودروهای کوچک کافی به نظر نمی رسد. استفاده از بالشتک A و کیسه هوا می تواند این ضعف را برطرف نماید.تلاش برای کاهش انتقال قدرت به زانو ها و افزایش سطحی که نیروبه آن وارد می شود، از اهداف اولیه طراحی خودروها برای محافظت عابرین پیاده است. یکی از این رویکرد ها به کار گیری جاذب انرژی روی سپر خودروها است. البته کاهش ضریب سختی سپرها با محدودیت همراه است. زیرا اصولاً وجود سپرها برای محافظت جلو خودرو درتصادفات می باشددرکل سپرهای کم ارتفاع ازسطح زمین درموقع برخورد باعث چرخش همزمان هردواستخوان ساق پا می شود و این در حالی است که بدن بر روی خودرو افتاده است. سپرهائی که ارتفاع آنها از سطح زمین بالاتر از ارتفاع زانو عابر پیاده باشد (که بیشتر در خودروهای چند منظوره مانند جیپ و پاترول مشاهده می شود) باعث گردش استخوان های ساق پا برخلاف جهت همدیگر شده که موجب آسیب شدید به زانو ها می شود. اضافه نمودن یک سپر کوچک تر در زیر سپر اصلی (گل سپرها) باعث محدودیت دراین گردش شده که نتیجاً توزیع بهتر نیرو را به همراه خواهد داشت.طراحی مناسب چراغ های اصلی در جلو خودرو نیز می تواند به عنوان جاذب انرژی حاصل از برخورد عمل نماید و در نتیجه صدمات ناشی از آن را کاهش دهد.
آزمون پیشنهادی کمیته افزایش ضریب ایمنی خودرو در اروپا (EEVC)  نشان دهنده اثر تصادف خودرو با وسیله نقلیه در سرعت 40 کیلومتر درساعت است. این آزمون اقتصادی و از قابلیت تکرار پذیری برخوردار است.این آزمون اکثر نقاط کاپوت را که می تواند جایگاه برخورد سر و زانو باشد را شامل می شود. این نقاط مجهز به گیرنده هائی هستند که شدت ضربه، جابجائی حاصل از آن و شتاب به وجود آمده را توسط رایانه و با توجه به سطح مقاومت بدن و شاخص های بیومکانیکی سر و پاها تجزیه و تحلیل می کند1 تغییرات مورد توجه در طراحی به منظور محافظت از عابران پیاده شامل این موارد است: 1) فوم (پلاستیک) سپر باید ۲۰ تا ۴۰ میلی‌متر ضخیم‌تر باشد. 2 ) محل قرارگرفتن زه روی سپر نیز باید خارج از محدوده برخورد زانو طراحی شود. 3) چراغ‌ها باید پایین‌تر از ناحیه برخورد با پا طراحی شوند. 4) فاصله در موتور با موتور باید حداقل ۷۵ میلی‌متر باشد و استفاده موثر از ضربه‌گیرها نیز پیشنهاد می‌شود. ارتفاع لبه در موتور نیز باید مورد توجه قرار گیرد. کاهش ارتفاع لبه در موتور باعث صدمه بیشتر به سر عابران به خصوص کودکان و برخورد مستقیم سر با لبه‌های در موتور می‌شود. از موارد دیگر نیز استفاده از فوم نرم در زیر در موتور به منظور جذب انرژی است. در سپر نیز استفاده از مواد مخصوص از جنس پلی پروپیلن برای جذب انرژی پیشنهاد می‌شود(عبد میشانی، مازیار،1392 :2 )
5-1-15-2- آموزش :
1-5-1-15-2-آموزش به مردم (عابرین پیاده ) :
بازتاب خلاء ناشی از ضعف فرهنگ ترافیک را هم در رفتار رانندگان و هم در رفتار عابران پیاده به وضوح می‌توان مشاهده کرد،در صورتی که رعایت حقوق دیگر شهروندان و احترام به اخلاق شهروندی،علاوه بر کاهش تلفات جانی و خسارات مالی،به انسجام و همدلی جمعی در شهر و در ابعاد وسیع‌تر به اتحاد و همبستگی ملی در کشور می‌انجامد. امروز به دلیل ناهنجاری‌های رفتاری در رانندگی،نه تنها قواعد ترافیکی، بلکه اصول انسانی هم زیر پا گذاشته می‌شود تا آن جا که سرعت خودروها و وحشت عابران پیاده بر روی گذرگاه‌های عابر پیاده، نشانگر صحنه ترسناک است . برای ارتقای فرهنگ ترافیک و برون رفت از وضعیت موجود،نباید تنها بر کتابچه آیین نامه راهنمایی که در زمان دریافت گواهینامه رانندگی به متقاضیان آموزش داده می‌شود تکیه کنیم .هدف از آموزش و فرهنگسازی ترافیک،نهادینه سازی احترام به قانون و رعایت اخلاق شهروندی به عنوان فرآیندی اثرگذار و ماندگار در زندگی شهری است آموزش مباحث ترافیکی یکی از مهمترین مسائل در رفع مشکلات ترافیک است . آموزشی که به عابرین پیاده داده می شود بایستی مبتنی بر قانون و آشنایی آنها بااصول استفاده مناسب و درست از معابر و تجهیزات ترافیکی در پیشگیری از تصادفات باشد . از جمله این آموزشها : آموزش چراغهای راهنمایی ، استفاده از پلهای هوایی به پیروی از علایم عبور و مرور ، استفاده از پیاده رو ، استفاده از لباسهای روشن در مواقع کم نور و شبها ، پلیس مدارس .
2-5-1-15-2-آموزش به مردم در مورد ابزارهای کنترل ترافیک
خیلی از شهروندان اطلاعی از ابزارهای کنترل ترافیک نداشته و با کاربردهای آنها نیز اشنایی ندارند . و این امر باعث شده کمتر به علائم وتجهیزات توجه کنند . اگر آموزش لازم در خصوص ابزار و توجیه عملکرد انها توسط متولیان اموزش به مردم داده شود . مردم از انها استفاده کرده ودر کاهش تصادفات تاثیر گذار خواهد بود . تابلوهای راهنمایی ورانندگی ، چراغهای کنترل ترافیک ، دوربین های کنترل سرعت ، دستگاه های استفاده از پارکینگ ، تجهیزات هشداری و گاردریل ها ، موانع ارتجاعی غیره همگی از جمله ابزارهای کنترل ترافیک هستند .
3-5-1-15-2-اموزش شهروندان در رابطه با اصول ایمنی عابرین
در خیلی از تصادفات به وقوع پیوسته لزوم آموزش در علل اولیه قید گردیده است . که نشان از اهمیت موضوع دارد . عابرین پیاده توجهی به ایمنی و رعایت قواعد آن ندارند که ناشی از عدم اشنایی انها با اصول ایمنی است . عابرین بایستی دربحث ایمنی نکات ذیل را مورد توجه قرار دهند :استفاده از گذر گاه های عابرین پیاده ،پل های هوایی عابرین پیاده ، استفاد
ه از رو گذر و زیر گذر های مخصوص عابرین ، تردد در پیاده روها ، استفاده از لباس هایی با رنگ روشن در شب ،تردد در محل هایی که دید کافی برای رانندگان داشته باشد و عابرین به وضوح دیده شوند،عدم استفاده از سطح سواره رو برای تردد ، توجه کافی به چراغهای مخصوص عابرین پیاده . همگی موارد ذکر شده بالا با برنامه ریزی مناسب وآموزش لازم که توسط متخصصین امر انجام پذیرد می تواند گام موثری در کاهش تصادفات عابرین را به دنبال داشته باشد.
4-5-1-15-2-افزایش انگیزه بین عابرین در جهت استفاده از پلها و رعایت مقررات علائم و

مطلب مرتبط :   تعلیم و تعلم
دسته بندی : علمی

دیدگاهتان را بنویسید