اهمیت بسته­بندی در صنایع آرایشی و بهداشتی

با توجه به اینکه بسته دارای دو وظیفه اصلی کاربردی و ارتباطی است و چون وظایف کاربردی بسته (کلیه کارهایی را که بسته برای حفظ و نگهداری، مقدار و اندازه و خواص فیزیکی و شیمیایی محصول در مسیر تولید به مصرف انجام می دهد و یا آن را برای حمل و چیدمان مناسب می گرداند) تقریباً در انواع کالاها مشترک است ولی وظایف ارتباطی بسته (وظایف اطلاع رسانی و ترغیبی بسته) در انواع کالاها متغییر است، در نتیجه، در محصولات آرایشی به دو دلیل عمده، وظایف ارتباطی بسته بندی در مقایسه با محصولات بهداشتی بسیار با اهمیت می باشد:

الف- این محصولات مستقیماً با زیبایی انسان سر و کار دارند.

ب- این محصولات در شمار کالاهای تقریباً تجملی قرار دارند و قیمت های نسبی آنها نیزبالاتر است. بنابراین مصرف کنندگان آمادگی بیشتری برای پرداخت هزینه به بسته های شکیل تر و زیباتر دارند. هم چنین به دلیل اینکه محصولات بهداشتی در ارتباط با بهداشت بدن انسان مصرف می شوند و در دوره مصرف نیز مدتها در برابر دیدگان قرار می­گیرند، اهمیت جنبه های ارتباطی بسته آنها افزایش می­یابد. (ایرانمنش،1386) نیز با توجه به اینکه مصرف کنندگان یکی از موثرترین عوامل و بازیگران این حوزه می باشند انتظاراتی دقیق­تر و متفاوت­تر از کارکرد بسته­های محصولات آرایشی و بهداشتی دارند که در ذیل به آنها اشاره می کنیم:

– سهولت استفاده: باز و بسته کردن و مصرف آن باید ساده باشد.

– استفاده اقتصادی از محصول: مصرف تمامی محصول موجود در بسته امکان پذیر و بدون اتلاف باشد.

مطلب مرتبط :   چگونگی سنجش محیط کسب و کار

– پاسخگویی به حس زیبایی شناختی آنان

– سهولت جابجایی و نگهداری

– برخورداری از اطلاعات کافی ایمنی بسته

– قابلیت بازیافت مواد بکار رفته

– تنوع در اندازه، نقش و رنگ

دسته بندی : علمی