انواع بانکداری الکترونیک

بطور کلی بانکداری الکترونیک را به انواع ذیل تقسیم نمود:

  • بانکداری خانگی : مشتریان بانک‌ها از طریق رایانه های شخصی و با استفاده از مودم و همچنین یک خط تلفن می­توانند به اطلاعات رایانه مرکزی بانک‌ها در اینترنت و یا اینترانت دسترسی پیدا کرده و آنگاه عملیات بانکی خود را انجام دهند. به عبارت دیگر بانکداری خانگی عبارت است از انجام تقریباً کلیه عملیات بانکی از طریق رایانه های شخصی موجود در منازل و با استفاده از خطوط مخابراتی.
  • بانکداری از راه دور[1]: شتاب در رشد بانکداری از راه دور، از سالهای 1980 به بعد با استفاده از تلفن­های همراه در دنیا آغاز شد. این رشد در حقیقت با گسترش شبکه های بی‌سیم و تلفن­های همراه، و قابلیت وصل شدن تلفن­های همراه به اینترنت موجب گردید تا مشتری ان بانک‌ها از هر نقطه‌ای امکان دسترسی به حسابهای خود در بانک را داشته باشند و بتوانند عملیات بانکی خود را انجام دهند و پدیده جدیدی بنام بانکداری از راه دور را بوجود آورند.
  • بانکداری از طریق تلویزیون کابلی : در شیوه ی بانکداری از طریق تلویزیون کابلی، با استفاده از یک سیستم کنترل از راه دور و انتخاب کانال تلویزیونی مربوط به بانک، مشتریان می‌توانند بسیاری از عملیات بانکی را که از طریق تلفن عادی انجام می‌شود پیگیری و به انجام برسانند.
  • ماشین های نقطه فروش[2]: ماشین های نقطه فروش به معنی انتقال الکترونیکی وجوه در نقطه فروش می باشند که طبق آن مشتری در هر نقطه ای از زمان و مکان که کالا یا خدمات را می خواهد، با استفاده از اشکال مختلف تعیین هویت ایمن و حلقه اتصال الکترونیکی مطمئن وجه را از حساب خود در بانک یا مؤسسه مالی به فروشنده منتقل می کند. این ابزار در دهه هفتاد میلادی در امریکا مرسوم شد و نرخ رشد آن از خودپردازهاکمتر بوده است. وضعیت استقرار و بهره گیری ازدستگاه های نقطه فروش در یازده کشور پیشرو در زمینه بانکداری نشان می دهد که بطور میانگین به ازای تقریبا هر 60 نفر یک دستکاه POS اختصاص داده شده است.
  • بانکداری اینترنتی: استفاده از اینترنت به عنوان کانال ارتباطی راه دور برای ارائه خدمات بانکداری، بانکداری اینترنتی نامیده می شود. این خدمات شامل یکسری خدمات قدیمی از قبیل افتتاح حساب، انتقال پول و یکسری خدمات جدید همانند ارائه صورت حساب های الکترونیکی می باشد. با کمک اینترنت بانک‌ها به مرزهای زمانی و جغرافیایی محدود نیست و درعین حال برای بانک و مشتریان نیز منافع زیادی به دنبال خواهند داشت، اولین و مهمترین عامل دراستفاده از بانکداری اینترنتی شامل دسترسی بهتر به خدمات، قیمت های بهتر و حفظ حریم خصوصی بالاتر می باشد. موفقیت و یا شکست در بانکداری اینترنتی بطور وسیعی تحت تاثیر پیوند زیرساخت های فنی با فرایندهای کسب وکار می باشد[30].
  • بانکداری تلفنی: انجام یک معامله تجاری خرده بین بانک و مشتریان از طریق تلفن، بانکداری تلفنی نامیده می شود. روش های مورد استفاده در بانکداری تلفنی شامل؛ واکنش صوتی[3]، تشخیص صدا[4]، تلفن های قابل برنامه­ریزی[5] می باشد. تسهیلات بانکداری تلفنی نیز مواردی چون بررسی مانده وگردش حساب، پرداخت صورت حساب ها، مدیریت وجوه نقد، خدمات پیام و انتقال وجه نقد به سایر حساب ها می‌باشد[31].
مطلب مرتبط :   مدیریت نقدینگی

[1] Remote-Banking

[2] – EFTPOS

[3]– Voice Response

[4] – Voice Recognition

[5] – Programable Telephone

دسته بندی : علمی